Samma som Malmbergs säljer.
Har känt på en strömställare och ett uttag och de kändes faktiskt helt ok.

Okey för en två st. Men att installera många eller gå in på baksidan eller med mer än en eller två kablar så hade jag inte monterat de. Tycker att plasten ibland kan vara svår att snäppa runt och brytaren känns lite "seg".

Man känner direkt att det finns mer att önska även om priset är rätt okey.

Ja, priset är lockande då jag behöver 5 st. Var på jula och såg ett märke som heter anslut. Är det någon som har erfarnehet av deras kaplsade 2 poliga strömställare?

Jag har köpt och testat en sådan och den kändes inte förtroendeingivande direkt vid monteringen så jag slängde den och köpte en schneider istället. Efter att ha testat tre-fyra olika billiga strömställare/uttag under åren så har jag lärt mig att bara handla kvalitet.

OK, kunde tänka mig det. Har alltid köpt ELKO och varit nöjda med deras prylar. ELKO har två typer av 2 poliga kapslade brytare, en med ett vred och en med en tryckknapp. Är det någon som vet om det är någon funktionell skillnad mellan dessa? De ska vara till markismotorer.

källare skrev:
OK, kunde tänka mig det. Har alltid köpt ELKO och varit nöjda med deras prylar. ELKO har två typer av 2 poliga kapslade brytare, en med ett vred och en med en tryckknapp. Är det någon som vet om det är någon funktionell skillnad mellan dessa? De ska vara till markismotorer.
Den jag har, som ev. är ELJO, har samma innanmäte. Dvs det är en vippa inne i brytaren även fast det är ett vred i locket. Så det är mest manövreringen som sådan. Det är ju lättare att stöta till en vippa oavsiktlig än ett vred, men naturligtvis också lättare att manövrera en vippa än ett vred. Så skall du inte manövrera den utan bara ha den som säkerhets/arbetsbrytare så hade jag valt vred. Annars vippa.

Jo, de är tänkta att vara som säkerhetsbrytare, så ett vred känns som ett bättre val. Är det OK med vippa när det är tänkt att fungera som säkerhetsbrytare?

Redigerat:
källare skrev:
Jo, de är tänkta att vara som säkerhetsbrytare, så ett vred känns som ett bättre val. Är det OK med vippa när det är tänkt att fungera som säkerhetsbrytare?
Bo lägger ut texten på ett alldeles utmärkt sätt här: http://www.byggahus.se/forum/el/200346-huvudbrytare-som-sakerhetsbrytare.html#post1589781

men summa summarum så tror jag inte det är en säkerhetsbrytare du har ändå, eller nödvändigtvis behöver. Det känns lite overkill för en markismotor, men, men, det är klart att det inte är fel. Så då spelar det *antagligen* inte så stor roll om det är vippa eller vred.

Jag hade i vilket fall valt vred. Det passar bättre även om det ev. inte är strängt nödvändigt.

Tackar för länken. Nej, du har nog helt rätt, ELKO:s 2 poliga brytare är inte klassad som säkerhetsbrytare. Kan tänka mig att den är en lastbrytare.

O
När det gäller Julas Anslut så har jag blivit lite bränd... Förvisso ledprylar, men det blir lätt att man drar allt över samma kam...
Jag har satt upp några led lister, några dioder lyser bara till hälften, dessa har lyst konstant i lite drygt ett år.
Monterade deras ledspottar där har några börjat blinka....(var därför jag slet loss lysrören, för att slippa blinkandet när de går sönder alldeles för ofta:D ) känns inte rätt, dessa har jag haft kanske 7 månader och de lyser inte konstant,,,,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.