34 922 läst ·
23 svar
35k läst
23 svar
Nolla och jord sammankopplade ?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
men den installation som gjordes på tex 70 talet
är ju den föreskrift som gäller då för den instalationen
man kan även utöka med ojordade uttag idag om dt var ok förut då det installerades
å vad jag vet var det inga krav på sep anslutningar då.
är ju den föreskrift som gäller då för den instalationen
man kan även utöka med ojordade uttag idag om dt var ok förut då det installerades
å vad jag vet var det inga krav på sep anslutningar då.
Men Blå boken (ELSÄK-FS 1999:5) har inte gällt på länge:
Utdrag ur ELSÄK-FS 2004:1 ( http://www.elsak.se/download/18.60a759a611147b1cd6180003486/2004_1.pdf )
"Avdelningarna A och B i Elsäkerhetsverkets föreskrifter (ELSÄK-FS 1999:5) om utförande och skötsel av elektriska starkströmsanläggningar upphör att gälla den 1 juli 2006. Undantag gäller för elektriska ban- eller trådbussanläggningar. För sådana anläggningar kommer Elsäkerhetsverkets föreskrifter (ELSÄK-FS 1999:5) även fortsättningsvis att vara i kraft i sin helhet."
Har inte sökt vidare i de nya reglerna men det lär väl stå nånstans där också, om än i något kryptisk form kanske?
Utdrag ur ELSÄK-FS 2004:1 ( http://www.elsak.se/download/18.60a759a611147b1cd6180003486/2004_1.pdf )
"Avdelningarna A och B i Elsäkerhetsverkets föreskrifter (ELSÄK-FS 1999:5) om utförande och skötsel av elektriska starkströmsanläggningar upphör att gälla den 1 juli 2006. Undantag gäller för elektriska ban- eller trådbussanläggningar. För sådana anläggningar kommer Elsäkerhetsverkets föreskrifter (ELSÄK-FS 1999:5) även fortsättningsvis att vara i kraft i sin helhet."
Har inte sökt vidare i de nya reglerna men det lär väl stå nånstans där också, om än i något kryptisk form kanske?
Elistallatören>Så om en anläggning är byggd på ett sätt som inte uppfyller dagens normer så bygger du glatt vidare på den? Snyggt jobbat ungefär *suck*
Det borde vara ditt ansvar och förbannade skyldighet att se till att anläggningshavaren förstår vikten av att uppdatera den. Och speciellt i detta fallet då det rör sig om en relativt enkel åtgärd som byte av central. Skälet är ju dessutom glasklart, det finns helt enkelt inte plats i den nuvarande centralen för utökningar (.)
/Kent
Det borde vara ditt ansvar och förbannade skyldighet att se till att anläggningshavaren förstår vikten av att uppdatera den. Och speciellt i detta fallet då det rör sig om en relativt enkel åtgärd som byte av central. Skälet är ju dessutom glasklart, det finns helt enkelt inte plats i den nuvarande centralen för utökningar (.)
/Kent
Helt rätt, nu för tiden är det "god elsäkerhetsteknisk praxis" som gäller, men en bättre sammanställning av detta än den gamla Blå Boklen kan i alla fall inte jag hitta, även om det säkert finns.snaggletooth skrev:Men Blå boken (ELSÄK-FS 1999:5) har inte gällt på länge:
Utdrag ur ELSÄK-FS 2004:1 ( [länk] )
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
snaggletoht -men blå boken gällde från 99-06 iaf
men att de hämtat å hänvisat till föreskrifter.............
snickarboden - du tolkar lite fel i det här fallet
jag har tagit mitt ansvar och skyldighet att göra jobben rätt å säkra
har bytt flera centraler då det varit undermåligt även i installationer fast som jag bara skulle utöka -bytt hel grupp
jag har inte sagt att jag bara lägger in för det var ok då -men får.....
jag är ju ansvarig för den installation jag gjort. !!
så jag kopplar inte glatt i en för gammal/liten central
men att de hämtat å hänvisat till föreskrifter.............
snickarboden - du tolkar lite fel i det här fallet
jag har tagit mitt ansvar och skyldighet att göra jobben rätt å säkra
har bytt flera centraler då det varit undermåligt även i installationer fast som jag bara skulle utöka -bytt hel grupp
jag har inte sagt att jag bara lägger in för det var ok då -men får.....
jag är ju ansvarig för den installation jag gjort. !!
så jag kopplar inte glatt i en för gammal/liten central
Elinstallatören>Men varför då ens ta upp en sådan sak som att börja lägga flera ledare på en och samma klämma? Det var liksom du som skrev i inlägg nr 6 att så sker ibland.
Eller du menar att du givetvis aldrig gör sådana saker utan att du bara förklarar hur andra felbara människor gör? *S*
/Kent
Eller du menar att du givetvis aldrig gör sådana saker utan att du bara förklarar hur andra felbara människor gör? *S*
/Kent
Hittade en rad i SS-EN 60439-1 - Kopplingsutrustningar för högst 1000VAC eller 1500VDC
"7.8.3.7 Som regel skall endast en ledare anslutas till ett uttag. Anslutning av två eller flera ledare är endast tillåten i härför avsedda uttag."
Så det är ju solklart vad som gäller, speciellt i gängsäkringscentraler så är ju oftast anslutningarna bara gjorda för en ledare.
Och har man fler ledare per anslutning blir det ju svårare att identifiera grupptillhöriget o.s.v.
Så ska man vara säker så är det fortfarande en ledare per anslutning som gäller.
"7.8.3.7 Som regel skall endast en ledare anslutas till ett uttag. Anslutning av två eller flera ledare är endast tillåten i härför avsedda uttag."
Så det är ju solklart vad som gäller, speciellt i gängsäkringscentraler så är ju oftast anslutningarna bara gjorda för en ledare.
Och har man fler ledare per anslutning blir det ju svårare att identifiera grupptillhöriget o.s.v.
Så ska man vara säker så är det fortfarande en ledare per anslutning som gäller.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
OK.
NU tycker jag att TS har fått sitt svar, dessutom har vi fått en bra genomgång av reglrna runt antal trådar på en klämma.
Tråden stängs.
NU tycker jag att TS har fått sitt svar, dessutom har vi fått en bra genomgång av reglrna runt antal trådar på en klämma.
Tråden stängs.