Mina noll och jordplintar börjar bli fulla så jag har köpt några för att utöka. Duger det att bygla över med en 6mm2 RK?

Nu vet vi ju inte hur det är avsäkrat osv men om vi förutsätter en normal villainstallation med max 25A i mätarsäkring så är det tillräckligt för nolla och jord.
För PEN finns ett allmänt påbud om minst 10 men om det gäller även en liten stump i en central kan jag inte svara på.

Tack för svar. Jag har 16A som huvudsäkringar så då borde det gå bra.

Fotografen Fotografen skrev:
Nu vet vi ju inte hur det är avsäkrat osv men om vi förutsätter en normal villainstallation med max 25A i mätarsäkring så är det tillräckligt för nolla och jord.
För PEN finns ett allmänt påbud om minst 10 men om det gäller även en liten stump i en central kan jag inte svara på.
Om man byglar vidare så är det PE till PE och då räcker 6 mm2
N tappar man av i första skenan.

Detta är en jättegammal diazed central med Tn-c där pe skenan redan är byglad med en kabel över till noll skenan. Men skenorna är så små så jag måste utöka både pe och n skenan.

prototypen prototypen skrev:
Om man byglar vidare så är det PE till PE och då räcker 6 mm2
N tappar man av i första skenan.
Jovisst, men det finns fler sätt att göra detta.

Jag har tänkt skruva upp 2 skenor till, en kabel från pe skenan till den första extra sen en kabel från noll skenan till den andra. Vad är det för fler sätt man kan göra?

Du kan göra vad du vill, bara att skenorna sitter stadigt och inte svajar, sen det mellan dom räcker bra med 6 mm"

Tack så mycket(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.