3 667 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
"Nöjda bilägare", hur mäts detta?
Det måste ju vara någon form av världsrekord om du efter 25000mil har nyskick på bromsskivorna, har du plockat bort bromsoken och kört utan?H Husqvarna220Ac skrev:Vi har även haft VW, och givetvis så enorm skillnad i kvalitet! VW eviga problem! Efter 2st jobb Toyota Landcruiser, går mycket och drar ofta 2.8ton på kulan, så givetvis kvalitet om en bromsskiva håller 25000mil, inte bytt en styrled eller nåt annat än kamrem och bromsklossar! Vi hade en S80, då byttes bägge bromsskivorna bak efter 6000mil, men Toyotas kvalitet är nog ganska erkänd..bara synd att de svikit diesel..
Nöjdhet handlar om att en bil levererar enligt ens förväntningar, japp.
Jag har haft både Skoda Octavia och nu en Mercedes C180.
Skodan är riktigt bra för den var billig i drift och driftsäker, ingen höjdare i komfort eller körkänsla men det förväntade jag mig inte.
Mercan är riktigt bra för den levererar körkänsla och komfort, även driftsäkerhet men underhållskostnaderna och inköpspris kan ej jämföras med Skodan.
Jeep är väl en av de bilar som har väldigt dyra underhållskostnader, men ägarna har ändå bland de nöjdaste ägarna.
Sen finns det ju vissa saker ändå såsom att Franskt och Italienskt alltid är skit.
Jag har haft både Skoda Octavia och nu en Mercedes C180.
Skodan är riktigt bra för den var billig i drift och driftsäker, ingen höjdare i komfort eller körkänsla men det förväntade jag mig inte.
Mercan är riktigt bra för den levererar körkänsla och komfort, även driftsäkerhet men underhållskostnaderna och inköpspris kan ej jämföras med Skodan.
Jeep är väl en av de bilar som har väldigt dyra underhållskostnader, men ägarna har ändå bland de nöjdaste ägarna.
Sen finns det ju vissa saker ändå såsom att Franskt och Italienskt alltid är skit.
Menade inte att ringakta Toyota. För transport från A till B är det säkert bra och hållbara bilar. Vill man dessutom njuta av själva körupplevelsen vad gäller vägegenskaper, "körkänsla" exakt styrning et. c. finns det enligt min mening bättre alternativ, både billigare och dyrare.HasseTeknik skrev:
Frågan är väl om man som "bilintresserad" är intresserad av själva bilen, dess förmågor, dess ekonomi eller vad det nu innebär. Hade själv en Avensis före min nuvarande VW och den gick ju utmärkt att köra t.ex. en dubbelsäng (2 delar) eller en stor snöslunga inuti. Fick en förfrågan för en 3-4 år sedan, på en P-plats och av en för mig okänd person, om den "var dyr att reparera". Fick tänka efter ett tag och erkänna att det visste jag inte, då jag inte hade reparerat någon av mina (4) Toyota-bilar sedan år 1993 ! Så visst kan det ligga något i det fina ryktet, som Toyota har när det gäller kvalite'n. Sedan kan det ju vara en massa olika anledningar till att välja ett annat fabrikat, som t.ex. bränsle, 4-hjulsdrift, förmåga att dra tungt släp, komfort m.m.
Saknar dock de automatiskt avbländbara backspeglarna, som Avensisen hade.
När det gäller att mäta "Nöjdheten", så är det ju bara att ställa frågor, som är till fördel för en viss bil.
Men så fantastiskt hållbara att bromsskivorna är "kartongfräscha"efter 25000 mil är de inte.
Läste tyvärr inte ditt första inlägg så noga p.g.av kvalitén. Det förändrar ju saken då förstår jag bättre. Med "2,8 ton på kulan" på en Landcruiser kan framhjulen knappt ha kontakt med vägbanan. Om de är väl rostskyddsbehandlade blir det nog i det närmaste slitagebefriat beträffande skivorna. Sparar ju väldigt mycket på styrlederna också. Har du inte bekymmer med överstyrning? brukar du hamna där du har tänkt? Bakre bromsskivorna får du nog backa på litegrann, de måste jobbat oerhört hårt.H Husqvarna220Ac skrev:Vi har även haft VW, och givetvis så enorm skillnad i kvalitet! VW eviga problem! Efter 2st jobb Toyota Landcruiser, går mycket och drar ofta 2.8ton på kulan, så givetvis kvalitet om en bromsskiva håller 25000mil, inte bytt en styrled eller nåt annat än kamrem och bromsklossar! Vi hade en S80, då byttes bägge bromsskivorna bak efter 6000mil, men Toyotas kvalitet är nog ganska erkänd..bara synd att de svikit diesel..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nöjdhet behöver ju inte betyda teknisk kvalitet.
Säkerligen är många Porsche-ägare nöjda, men kanske mest för att de märker grannarnas avundsamma blickar.
När vi köpte bil senast, så långt tillbaka som 2009, tittade vi på Nissan och sedan på Toyota.
På Toyota hade de en reklambroschyr, där det bl. a. fanns en tabell med antal anmärkningar vid bilbesiktning per 1000 bilar. Toyota låg bäst till.
Land Rover låg sämst till när det gällde problem med drivlinan, motor, växellåda osv.
Så då förstod vi varför begagnade Land Rover var så billiga
Maskinellt låg alltså Toyota och Honda i topp, så vi fastnade till slut för en sex år gammal Honda CR-V.
Och det är ett köp som vi ännu inte har ångrat
Säkerligen är många Porsche-ägare nöjda, men kanske mest för att de märker grannarnas avundsamma blickar.
När vi köpte bil senast, så långt tillbaka som 2009, tittade vi på Nissan och sedan på Toyota.
På Toyota hade de en reklambroschyr, där det bl. a. fanns en tabell med antal anmärkningar vid bilbesiktning per 1000 bilar. Toyota låg bäst till.
Land Rover låg sämst till när det gällde problem med drivlinan, motor, växellåda osv.
Så då förstod vi varför begagnade Land Rover var så billiga
Maskinellt låg alltså Toyota och Honda i topp, så vi fastnade till slut för en sex år gammal Honda CR-V.
Och det är ett köp som vi ännu inte har ångrat
Detta stämmer nödvändigtvis inte. Ja Toyota har minst fel hos bilprovningen, men det beror till viss del på att Toyota har erbjudit förbesiktning och reparation inför besiktningen. Och att bilar får anmärkningar i bilprovningen kanske säger lika mycket om ägaren som om bilen. Varför har inte föraren upptäckt felen, eller har bilen inte varit på service där felet upptäcks? Naturligtvis lite beroende på vilken typ av fel vi pratar om, typfel eller normalt slitage som inte är åtgärdat.
Självklart bäst när det är noll fel på bilen, men bilprovningen är bara ett snapshot en dag av 365.
Självklart bäst när det är noll fel på bilen, men bilprovningen är bara ett snapshot en dag av 365.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar för.P Pin skrev:
Vilken "normal" bilägare märker att avgasreningen inte fungerar, att spindelledernas bussningar börjar ta slut eller att det är rost på bromsrören?
Eller menar du att Land Rovers ärgare är slarvigare/mindre uppmärksamma än andra?
För övrigt är det väl flera bilmärken som erbjuder "förbesiktning"?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu hittade jag statistiken jag tänkte på:
Mest skadedrabbade märkena:
1. Land Rover/Range Rover
2. Porsche
3. Mini
4. Seat
5. BMW
6. Skoda
7. Volkswagen
8. Opel
9. Chevrolet
10. Peugeot
Minst skadedrabbade märkena:
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab

Från http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst-och-mest
2. Porsche
3. Mini
4. Seat
5. BMW
6. Skoda
7. Volkswagen
8. Opel
9. Chevrolet
10. Peugeot
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab

Från http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst-och-mest
Det är intressant statistik!KnockOnWood skrev:
Nu hittade jag statistiken jag tänkte på:
2. Porsche
3. Mini
4. Seat
5. BMW
6. Skoda
7. Volkswagen
8. Opel
9. Chevrolet
10. Peugeot
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab
[bild]
Från [länk]
men viktigt att det gäller anmälda skador på maskinskadeförsäkringen, dvs efter garanti gått ut och innan 10 000 mil eller 8 år (lite beroende på bolag och villkor). Ännu värre för ägaren är ju de maskinskador som uppstår utan garanti eller försäkring dvs efter 10000 mil eller 8 år.
Visst är det fler som erbjuder förbesiktning, men inte alla.KnockOnWood skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar för.
Vilken "normal" bilägare märker att avgasreningen inte fungerar, att spindelledernas bussningar börjar ta slut eller att det är rost på bromsrören?
Eller menar du att Land Rovers ärgare är slarvigare/mindre uppmärksamma än andra?
För övrigt är det väl flera bilmärken som erbjuder "förbesiktning"?
Nej alla fel märker du inte vid körning eller en snabb kontroll, men många. Och omvänt är det många fel som bilprovningen inte bryr sig om, som inte har ned trafiksäkerhet att göra. Och om motorn rasar så vet inte bilprovningen det, du måste köra till verkstaden istället. Så förs bolag statistik du länkat kompletterar där.
Tio vanligaste felen hos bilprovningen :
1 positionslykta
2 halvljus
3 p broms verkan
4 spindellederna
5 styrled
6 skyltlykta
7 färdbroms bromsverkan
8 bromsrör
9 avgassystem
10 stopplykta
Många fel märks vid körning och en modern bil larmar om trasiga glödlampor mm. Sen finns väl detaljerad statistik per fel, tex rostiga bromsrör.
Jag skulle dela in bilen i tre åldrar när problem blir olika kostsamma och belastar olika konton:
1. nyare 0 till 3 år. Garanti, kostar bara besväret
2. 3 till 8 år. försäkring. Kostar självrisk och besvär
3. +8 år. Betala allt själv, kan bli dyrare än bilens värde
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Eh, med 2.8ton på kroken känns det knappt, precis som jag sa så är bromsskivorna blanka och finns inget slitkant, Har kört bilen sedan ny, inte bytt en enda del förutom bromsklossar och kamrem/vattenpump, men räknas som underhåll.
Lätt att förstå att de organsationer som behöver framkomlighet/driftsäkerhet åker Toyota.
Lätt att förstå att de organsationer som behöver framkomlighet/driftsäkerhet åker Toyota.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det finns i USA ett företag som håller på med undersökningar av nöjdheten på nybilsägare, J.D. Power, och de är jättestora på detta. Men de hade i alla fall för ett antal år sedan då jag läste om detta svårt att skilja på fel och ”fel” i deras enkäter.
En kund kanske säger ”Jag köpte en bil för 50 000 USD och efter en vecka skar generatorn” och det är ju ett solklart fel. Men en annan kund kan säga ”Jag har lagt ut 50 000 USD på en bil och för den summan kan man väl begära att en vanlig McDonalds mugg ska passa i mugghållaren, vilken skitbil” och då är det snarare frågan om att bilen inte uppfyller kundens förväntningar som är grundfelet.
Man ska absolut inte förakta kunden som klagar på mugghållaren för ett nybilsköp handlar minst lika mycket om kvalitetsintryck och förväntningar som det handlar om driftsäkerhet och bränsleekonomi, men sådana mjuka värden är svåra att mäta på ett objektivt sätt.
http://www.jdpower.com/cars
En kund kanske säger ”Jag köpte en bil för 50 000 USD och efter en vecka skar generatorn” och det är ju ett solklart fel. Men en annan kund kan säga ”Jag har lagt ut 50 000 USD på en bil och för den summan kan man väl begära att en vanlig McDonalds mugg ska passa i mugghållaren, vilken skitbil” och då är det snarare frågan om att bilen inte uppfyller kundens förväntningar som är grundfelet.
Man ska absolut inte förakta kunden som klagar på mugghållaren för ett nybilsköp handlar minst lika mycket om kvalitetsintryck och förväntningar som det handlar om driftsäkerhet och bränsleekonomi, men sådana mjuka värden är svåra att mäta på ett objektivt sätt.
http://www.jdpower.com/cars
Ta gärna en bild på det, för oss bilintresserade låter det inte speciellt trovärdigt..H Husqvarna220Ac skrev:Eh, med 2.8ton på kroken känns det knappt, precis som jag sa så är bromsskivorna blanka och finns inget slitkant, Har kört bilen sedan ny, inte bytt en enda del förutom bromsklossar och kamrem/vattenpump, men räknas som underhåll.
Det är inte så att de byter skivorna när du lämnar den på service med tanke på att den användes i arbetet?
Det brukar de göra när vi lämnar våra bilar på service så åker sånt med ibland när det behövs utan att någon säger nått.
Klicka här för att svara