Jag har för mig att Subaru hade de mest nöjda bilägarna, eller?
Jag såg en några år gammal lista på de bilar som har minst fel, där de 4 var Honda, Mazda, Lexus och Toyota.
När man testar mest nöjda bilägare, vilka parametrar vägs in? Service och dess kostnader samt garantier måste ju väga tungt.

Goglade fram denna mycket märkliga artikel om varför Subaruägarna är så nöjda. ...för att bilen har den bästa 4-hjulsdriften, säger en intervjuade man. Knappast tunga argument för att bära titeln.

http://www.vibilagare.se/autoindex/darfor-ar-subaruagarna-mest-nojda-32387

Bästa bilen brukar vara den grannen eller svågern kör...

BigR
Ah, Subaru är rätt problemfritt. 10000 mil utan ett enda fel med förra Legacyn. Bytt bromsskivor och servat enl plan. Få se om den nya är lika tålig. Kan bara rekommendera Subaru, och ja 4-hjulsdriften är bra.

• Gilla
henkepenk
  • Laddar…
Om service och dess kostnader ska väga tungt eller inte är väl upp till bilägarna att tycka till om? Det är ju en subjektiv lista, inte någon absolut sanning om den mest prisvärda bilen.

Vad gäller om vad som vägs in så här skriver Vi Bilägare så här om autoindex:
Så gjordes AutoIndex 2017:
Det statistiska underlaget bygger på synpunkter från privata bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2010–2016. Frågorna som ställs handlar om bilkvalitet och egenskaper, bemötande hos återförsäljare och verkstäder samt om lojalitet och referenser till det egna märket. Undersökningen genomfördes i januari–mars i år.

Dracula Dracula skrev:
Goglade fram denna mycket märkliga artikel om varför Subaruägarna är så nöjda. ...för att bilen har den bästa 4-hjulsdriften, säger en intervjuade man. Knappast tunga argument för att bära titeln
Om man är ute efter en bil med riktigt bra 4-hjulsdrift så är det väl högst relevant...

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
galento
Vi har en Subaru Forester xt här ( frugans ) och skulle gärna byta min v70 mot en sådan
om jag får tillfälle.

En sak att kolla upp verkar vara luftpumpen med tillhörande ventil.Dyra saker.

Jag hade en Subaru några år. Var aldrig på verkstad (förutom service), men hög ljudnivå, plastig inredning och bilvärldens förmodligen okänsligaste koppling var mindre kul.

Intressant det där, har Subaru sen 1 år och är tveklöst bästa bilen jag haft, inget lulllull, går som en rallybil på vintern(lätt överstyrd när man står på) och otrolig fyrhjulsdrift. Saker som utrustning, kvalitetskänsla och liknande kommer långt ner på priolistan, den har en lågväxel vilken ingen annan jämförbar bil har så jag anser den välutrustad. Sen gillar jag skarpt dom ramlösa dörrarna. Sakerna som Ziplock nämner är möjligen sanna men totalt irrelevanta för mig.

galento
Ja inredningen är ju inte i klass med Volvo eller BMW t.ex. Men bilen har andra fördelar,lätt att komma in och ur, bra takhöjd, 4wd funkar bra, aut lådan funkar bra, de ramlösa dörrarna gillar vi också men det bästa av allt, bilen går som ett spjut med 230hk turbomotorn :D:D

Då borde Toyota hamna långt upp, undrar varför man köper nåt annat igentligen? Var sugen på nya Avensisen, dyngmiss de gjort, diesel finns ej med Automat! Är inne på min andra Landcruiser på jobbet, framkomlighet i egen klass, fin komfort, och på 25’ mil endast bytt kamrem/ bromsklossar! Bromsskivor ser som nya ut från kartong, även bak! Inte ett skrammel i bilen, tycker inte Subaru är kvalitet, vet att grannen haft problem med sin Outback, både bytt koppling 2 ggr, drar endast släpvagn nån gång, samt renoverat motorn vid 18000mil pga mycket hög oljeförbrukning, detta är en 2008’a, men läste nån test att Kia hade minst fel, men kanske inte så konstigt med 7års garanti, stod ej hur länge undersökning gjorts, vi har haft många Kia utan problem dock..

Konstigt att vissa alltid måste överdriva det egna fordonets förtjänster. Men det får väl ändå finnas gränser.
Ingen bil inte heller ett för en bilintresserad person totalt ointressant fordon som Toyota Avensis har naturligtvis bromsskivor i skick som nya efter 25 000 mil om de inte är bytta. Eller halkade du på tangenterna och menade 25 mil.

• Gilla
Pumba
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Konstigt att vissa alltid måste överdriva det egna fordonets förtjänster. Men det får väl ändå finnas gränser.
Ingen bil inte heller ett för en bilintresserad person totalt ointressant fordon som Toyota Avensis har naturligtvis bromsskivor i skick som nya efter 25 000 mil om de inte är bytta. Eller halkade du på tangenterna och menade 25 mil.
Frågan är väl om man som "bilintresserad" är intresserad av själva bilen, dess förmågor, dess ekonomi eller vad det nu innebär. Hade själv en Avensis före min nuvarande VW och den gick ju utmärkt att köra t.ex. en dubbelsäng (2 delar) eller en stor snöslunga inuti. Fick en förfrågan för en 3-4 år sedan, på en P-plats och av en för mig okänd person, om den "var dyr att reparera". Fick tänka efter ett tag och erkänna att det visste jag inte, då jag inte hade reparerat någon av mina (4) Toyota-bilar sedan år 1993 ! Så visst kan det ligga något i det fina ryktet, som Toyota har när det gäller kvalite'n. Sedan kan det ju vara en massa olika anledningar till att välja ett annat fabrikat, som t.ex. bränsle, 4-hjulsdrift, förmåga att dra tungt släp, komfort m.m.
Saknar dock de automatiskt avbländbara backspeglarna, som Avensisen hade.

När det gäller att mäta "Nöjdheten", så är det ju bara att ställa frågor, som är till fördel för en viss bil.

Redigerat:
Men vänta lite,,
Fyrhjulsdriften är känd för vara gammal Och kass i subarun.?
Bara googla
Är det ens diffbroms på den?
Ska du ha bra 4hjulsdrift är det väl bara Patrol jeep. Niva osv som är bra på det

galento
En annan sak som känns lite sämre på Forestern är bromsarna om vi jämför med de andra bilar vi haft.

Ja vi har väl alla olika synpunkter på en bils värde,t.ex har svägerskan en Toyota Yaris hon är kanon nöjd med.Skulle för min egen del aldrig köpa en sån men det är tur smaken är delad :D:D Men man har ju flera gånger hört att Toyota har krångelfria bilar.

Vi har även haft VW, och givetvis så enorm skillnad i kvalitet! VW eviga problem! Efter 2st jobb Toyota Landcruiser, går mycket och drar ofta 2.8ton på kulan, så givetvis kvalitet om en bromsskiva håller 25000mil, inte bytt en styrled eller nåt annat än kamrem och bromsklossar! Vi hade en S80, då byttes bägge bromsskivorna bak efter 6000mil, men Toyotas kvalitet är nog ganska erkänd..bara synd att de svikit diesel..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.