Hej
Motorn till skuven går men matar ingen pellets.
Tog isär, hittade nån träbit som följt med pelletsen. En fråga, har matarskruven gått av?

• Matarskruv med träbit i änden, kanske avbruten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tveksamt om skruven gått av. Sitter en koppling mellan skruven och motorn och har kanske havirerat. Snurrar motorn, men inte skruven så är det en god kanditat
Bara plocka isär och undersöka.

J jonaserik skrev:
Tveksamt om skruven gått av. Sitter en koppling mellan skruven och motorn och har kanske havirerat. Snurrar motorn, men inte skruven så är det en god kanditat
Bara plocka isär och undersöka.
Går det att laga eller behöver mat byta?

Hur ser det ut i motoränden då?

Dra ur skruven ur röret så märker du. Det behöver du ju ändå höra om du ska byta

För mig så hade skruven skruvat sig ur motorfästet. Det var bara att lossa krokarna och spänna fast den igen.

Nog har det gått av...
Går det att byta enbart skruven?

• Trasig skruv med rost och metallspån på träbord.
    Skapa konto
Förr fanns de flesta skruvar som reservdel

D D_Anders skrev:
Förr fanns de flesta skruvar som reservdel
Dett är en som säljer kompellt matarskruv med motor på Blocket. Är de modellspecifika till den brännare/ styrenhet man har eller går det att byta?

Gissar att det kan förekomma olika lösningar. Jag hade en Viking Bio en gång i tiden och den hade ett vanligt 230-uttag som man kopplade skruven till och sen pulsade den uttaget.

• Gilla
Stassarn
  • Laddar…
S Stassarn skrev:
Dett är en som säljer kompellt matarskruv med motor på Blocket. Är de modellspecifika till den brännare/ styrenhet man har eller går det att byta?
Läs på motorn vilken spänning den har 230 V är det kanske, samt den du hittat ska ha samma spänning. Många gånger så är dom att ansluta med sladd och stickpropp till boxen, pulsar ut.

• Gilla
Stassarn
  • Laddar…
S Stassarn skrev:
Hej
Motorn till skuven går men matar ingen pellets.
Tog isär, hittade nån träbit som följt med pelletsen. En fråga, har matarskruven gått av?
Ett tips. Ta med grejorna till någon som har en svets.
Jag svetsade ihop min, inga problem 😃

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BGL skrev:
Ett tips. Ta med grejorna till någon som har en svets.
Jag svetsade ihop min, inga problem 😃
Funderar på det faktiskt. Verkar svårt att bara köpa spiraldelen, inte hela skruvsatsen med motor.

• En rostig, trasig spiralformad del av en skruvsats ligger på ett trägolv, delvis täckt av smuts och olja.
    Skapa konto
En smed svetsar ihopp det på 15 minuter. Bara att det blir rakt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stassarn skrev:
Funderar på det faktiskt. Verkar svårt att bara köpa spiraldelen, inte hela skruvsatsen med motor.
Har en lös skruv fjäder i garaget som blev över. Men finns i Strängnäs dock

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.