Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har mätt upp strömmen i resp fas genom elmätaren som nyligen blev installerad i centralen. Som ni kan se på bilderna så diffar inte amperen nämnvärt mellan tångamperemetern och mätaren men omräknat i effekt så blir värdena väsentligt olika. Är mätaren i skåpen inte så tillförlitligt vid omräkning från ström och spänning till effekt ?
Spänningen enligt mätaren var 241V vid tillfället vilket skulle resultera i 207W och inte 110W över den fasen. Någon som har en förklaring till detta fenomen ?
Du kan inte räkna som du gör för växelström.
För likström gäller att P=U*I.
Men för växelström så är måste du också ta hänsyn till om spänningen är i fas med strömmen. Att bara multiplicera spänning och ström ger den skenbara effekten.
Den aktiva effekten fås som P=U*I*cos(fi) där (fi) är skillnaden i fasvinkel mellan ström och spänning. Elmätare mäter aktiv effekt. Mäter du ström och spänning separat så får du således den skenbara effekten.
Men för växelström så är måste du också ta hänsyn till om spänningen är i fas med strömmen. Att bara multiplicera spänning och ström ger den skenbara effekten.
Den aktiva effekten fås som P=U*I*cos(fi) där (fi) är skillnaden i fasvinkel mellan ström och spänning. Elmätare mäter aktiv effekt. Mäter du ström och spänning separat så får du således den skenbara effekten.
Tack för ett bra svar ! Då får jag helt enkelt mäta strömmen när jag söker förbrukare och inte bry mig i att räkna om och jämföra förbrukningstal.
Tack, då var denna frågan ur världen
Tack, då var denna frågan ur världen
PNO skrev:
Du kan inte räkna som du gör för växelström.
Klicka här för att svara