Nockbalk och dubbelport garage

125 läst  3 svar

Sida 1 av 1
  1. P
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Jag ska bygga mitt garage med nockbalk. Efter lite rundvandring i befintliga garage har jag ändrat mig från 2 enkelportar till en dubbelport.

Problemet blir då självfallet avlastningen för nockbalken ovanför dubbelporten. En tillräckligt stor balk (trä eller stål) skulle kunna dimensioneras för att klara punktlasten från en stolpe ner från nocken. Men jag tänker mig att en takstol som gavel vore lämpligare. Man vill kanske helst breda ut lasten...

Någon som har ett exempel på sådan lösning? Eller byggt och löst detta på något eminent sätt.
    Har ni även ett fönster i gavelspetsen får ni guldstjärna ;)

Att tillägga är att jag redan har nockbalk samt plank för takåsar...
    Garaget är 7,5 meter brett och porten blir 5-5,5m.
    Porten är på gaveln!

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 11
    Det blir en fet takstol för det men borde inte vara några problem. Du får nog gå till en byggnadsingenjör för att räkna fram en utformning för det är knappast standard. En variant skulle kunna vara ytterligare en balk över porten, kanske i samband med användandet av saxtakstolar?

Peter1986 gillar
  3. J
    Medlem · Nivå 17
    Något som liknar detta kanske? Du behöver lite lutning på taket. Takbjälkarna hjälper till att stabilisera.
    Nockbalk2.jpg

Peter1986 gillar
  4. L
    Medlem · Nivå 12
    En tunn smäcker VKR stolpe med två garageportar som stöttar nockbalken.
    Enklare att montera portar.

Peter1986 gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: