5 510 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Garage med nockbalk och takåsar
Hej
Jag har tänkt mig att bygga ett garage med dimensionerna 9,6m x 7,2m, ungefär 2,7m väggliv och 34 grd takvinkel.
Tanken är att kunna få in en lyft i ena halvan och entresolplan i andra halvan så då lockar det litegrann att bygga med nockbalk och takåsar. När jag säger halvan så är det inte strikt på mitten det kommer avdelas utan det blir en avvägning för att maximera utrymmen.
I övrigt vill jag tänka mig möjligheten med en fritt disponerbar öppen yta men verkligheten kanske kommer ikapp här.
Tittar man på byggbeskrivningar.se och testar några olika ideer så landar man dels på en väldigt hög limträbalk som nockbalk men även ganska mycket deformation. Det finns säker rådande praxis men jag tänker mig att man vill väl aldrig att deformationen överstiger åtminstone 10mm. Eller är det utopiskt?
Det jag tittar på är egentyngd yttertak 0,90 kN/m2 och snözon 1,5.
En tanke är om man istället skulle bygga med stålbalk men vad pratar vi ungefär för dimensioner då?
Just nu drar jag mot att bygga med isolerade leca-block och inga stora portar på gavlarna så det skulle utan problem gå att mura en stolpe/klack att lägga både limträ eller stålbalk på.
Hur gör man med takåsarna? Sammanfogar och lägger dom ovanpå nockbalken? Gissar att den sammanfogningen måste vara ganska stark?
Om man använder stålbalk, hur fäster man på bästa vid takåsarna i denna?
Finns det några ekonomiska aspekter att ta med i avvägningen mellan limträ och stål? Både material och jobbmässigt.
Gissar att man är ganska beroende av kranbil att få båda lösningarna på plats...
Jag har tänkt mig att bygga ett garage med dimensionerna 9,6m x 7,2m, ungefär 2,7m väggliv och 34 grd takvinkel.
Tanken är att kunna få in en lyft i ena halvan och entresolplan i andra halvan så då lockar det litegrann att bygga med nockbalk och takåsar. När jag säger halvan så är det inte strikt på mitten det kommer avdelas utan det blir en avvägning för att maximera utrymmen.
I övrigt vill jag tänka mig möjligheten med en fritt disponerbar öppen yta men verkligheten kanske kommer ikapp här.
Tittar man på byggbeskrivningar.se och testar några olika ideer så landar man dels på en väldigt hög limträbalk som nockbalk men även ganska mycket deformation. Det finns säker rådande praxis men jag tänker mig att man vill väl aldrig att deformationen överstiger åtminstone 10mm. Eller är det utopiskt?
Det jag tittar på är egentyngd yttertak 0,90 kN/m2 och snözon 1,5.
En tanke är om man istället skulle bygga med stålbalk men vad pratar vi ungefär för dimensioner då?
Just nu drar jag mot att bygga med isolerade leca-block och inga stora portar på gavlarna så det skulle utan problem gå att mura en stolpe/klack att lägga både limträ eller stålbalk på.
Hur gör man med takåsarna? Sammanfogar och lägger dom ovanpå nockbalken? Gissar att den sammanfogningen måste vara ganska stark?
Om man använder stålbalk, hur fäster man på bästa vid takåsarna i denna?
Finns det några ekonomiska aspekter att ta med i avvägningen mellan limträ och stål? Både material och jobbmässigt.
Gissar att man är ganska beroende av kranbil att få båda lösningarna på plats...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med dina förutsättningar behöver du ha en nockbalk på 90x675 om du vill hålla nedböjningen under 1/300 av spännvidden (32 mm). Tar man bara hänsyn till brottgränsen räcker 90x585. Man kan sänka höjden på balkarna genom att gå upp i bredd, men det blir alltid dyrare pga sämre materialeffektivitet. Vill du använda stål behöver du en HEA 300. Stål brukar nästan alltid bli dyrare.
Enkelt uttryckt, stål är starkare men svajigare än limträ. I bostäder behöver man också brandskyddsisolera stålet.
Om pelarna som bär nockbalken inte är högre än 3 meter, så räcker 115x115 limträ, annars får du gå upp ett snäpp.
Enkelt uttryckt, stål är starkare men svajigare än limträ. I bostäder behöver man också brandskyddsisolera stålet.
Om pelarna som bär nockbalken inte är högre än 3 meter, så räcker 115x115 limträ, annars får du gå upp ett snäpp.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Sätter du en pelare på mitten får jag det till att det räcker med 90x360 för att hålla nedböjningen under 1/300 av spännvidden.
Vad skulle motsvarande stålbalk landa på? HEA200?J justusandersson skrev:
Allt skall värmashenke_benke skrev:
Problemet är när man vill få in en lyft som går tvärs nocken och har en del takvinkel, då blir det en del svinn i mitten. Däremot kan man regla ner och gipsa ca 1m från nock på resp sida om, det behöver inte vara öppet hela vägen upp om man inte vill.
Det är höjd mot tak ca 2m från nock som är den intressanta begränsningen...
skulle höja väggarna först och främstS Slarvpellen skrev:Vad skulle motsvarande stålbalk landa på? HEA200?
Allt skall värmas
Problemet är när man vill få in en lyft som går tvärs nocken och har en del takvinkel, då blir det en del svinn i mitten. Däremot kan man regla ner och gipsa ca 1m från nock på resp sida om, det behöver inte vara öppet hela vägen upp om man inte vill.
Det är höjd mot tak ca 2m från nock som är den intressanta begränsningen...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ber om ursäkt för mitt sena svar, men det finns ett liv utanför ByggaHus också... Om du sätter en pelare i mitten kan du gå ner till HEA 180. Men jag vill varna för stålalternativen, de blir dyra. Räknar man med 25 kr/kg inkl moms kostar en 9,6 m lång HEA 300 drygt 21 000 kr. En HEA 180 med samma längd, 8 500 kr. Räknar man med 10 000 kr/m3 för limträ, kostar 90x675 ca 5 800 kr och 90x360 drygt 3 000 kr. Lite ungefärliga siffror, men det räcker för att man skall se storleksordningen.
I ditt fall är det kanske så att pelaren inte skall stå exakt på mitten. Eventuellt skulle det fungera bra med två pelare, då kan du komma ner ännu mer i dimensioner.
I ditt fall är det kanske så att pelaren inte skall stå exakt på mitten. Eventuellt skulle det fungera bra med två pelare, då kan du komma ner ännu mer i dimensioner.
Tack för alla svar!
Nu vet jag lite bättre var landet ligger...
Nu vet jag lite bättre var landet ligger...
Klicka här för att svara
