Hej
Hoppas det finns några med beräknings program här!
Har arbetat tidigare med värmepumpar men är duktigt ringrostig så behöver verkligen hjälp med tänket.
Jag skall bygga ett isolerat tält på 1300 m/3 på tunn betongplatta för förvaring av båtar i Sthlm.
Leverans i April.
Tältet skall stå på arrenderad mark så tex golvärme är uteslutet pga kostnad, Vilket genomsyrar hela uppvärmings tänket.
Jag har en ny fast gammal Thermia Robust 25 står på hyllan som jag tänkte använda med arbetstank på 500 Liter.
samt 2 st Aerotemprar. Ej varmvatten.
Dvs VP kommer att ge järnet hela vintern utan vila,
Dvs brutal nedkylning av brunnarna.
Tänkt temperatur inomhus är 12 grader. 9 st Tropikfläktar kommer att monteras.
Som tillskott har jag en Olje Varmlufts panna på 80 kw som styrs av reglerdatorn.
Jag vet att 25 kw är snålt men jag tar vad jag har och tänkte senare komplettera med Luft/luft.

Mkt tacksam om ni kan hjälpa mig med att bolla !

Mvh Matte

Ingen expert på VP men kan börja kan starta igång tråden
Borrhål verkar ge i snitt 40w/m (30-50) och din vp ger väl ca 25kw som bäst
Så hamnar på 625m, sen borrar man inte längre än 250m har jag hört. Så två brunnar minst.

Sen kan man utgå ifrån tätets värmebehov i stället men skulle då kräva mer info ex hur tjock isolering ligger mellan tältdukarna, är det tältduk ner till betongplatta, Port storlek osv.

H Håbbe01 skrev:
Ingen expert på VP men kan börja kan starta igång tråden
Borrhål verkar ge i snitt 40w/m (30-50) och din vp ger väl ca 25kw som bäst
Så hamnar på 625m, sen borrar man inte längre än 250m har jag hört. Så två brunnar minst.

Sen kan man utgå ifrån tätets värmebehov i stället men skulle då kräva mer info ex hur tjock isolering ligger mellan tältdukarna, är det tältduk ner till betongplatta, Port storlek osv.
Tack för svar !
Behovet är i vp:s värld i det närmaste oändligt under uppvärmingssäsong.
Isoleringen ligger utanpå tältduken så det blir inga köld bryggor.
Porten är 6x7 m
Isolerduken har ett u värde på 0,345
Man kan väl räkna på topp behov 1300x 50 w = 65 kw ?
Troligtvis någonstans där. Men när vp går så hårt och på låga framlednings temperatur så är vp riktigt elak mot brunnarna.
Får se om någon kan slå in 12 Grader inne i beräkprog.
Skulle inte förvåna mig om det säger 600 m aktivt. dvs 3 x 200 m

Menar du att tältet är på 1300 m2(kvadratmeter) eller 1300m3(kubikmeter)

F fribygg skrev:
Menar du att tältet är på 1300 m2(kvadratmeter) eller 1300m3(kubikmeter)
1300 m2

7 m takhöjd?
Oisolerad betongplatta?

F fribygg skrev:
7 m takhöjd?
Oisolerad betongplatta?
7 Meter vägghöjd och 10 m till nock.
Ja oisolerad platta.
Tack

Du ska värma 11000 m3?

• Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du ska värma 11000 m3?
Så borde det bli !
Har själv inte räknat på det!

P Penta2020 skrev:
Så borde det bli !
Har själv inte räknat på det!
Glöm bergvärme

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Glöm bergvärme
Förklara varför tack !

Jag tror inte att du kan få en elanslutning tillräcklig för att driva bergvärmen under en mille, inte heller lär du förmå att värma hela den volymen med beskriven utrustning.

Ska du värma >10 000m3 bör du nog ha en panncentral eldad med tex flis, meterved eller halm

El har jag !
Värme pumpen behöver bara 25 amp säkring så ingen fara.
Har en liknande byggnad som är 1600 m/2 där jag har 6st 8 kw luft / luft + 80 kw tillsats varmluftspanna.
Det fungerar utmärkt.

I det här fallet behöver man räkna på uttagen energi istället för schablonvärdena för uttagen effekt.
Enligt schablon behövs det 4-600 meter för en 25 kW värmepump, men det kommer inte att hålla i längden med så stort energibehov.

Enligt mina grova överslagsberäkningar är effektbehovet runt 45 kW vid 12 grader inne och -15 ute (DVUT för Stockholm). Energiförlusterna borde landa på ca 65 MWh (40 genom väggarna, 15 genom golvet och 10 i transmissionsförluster).

Energitäckningsgraden för värmepump blir runt 90% med värmepumpen du har vilket innebär att knappt 50 MWh behöver hämtas från berget.
Räknar man med att man kan belasta en energibrunn med ca 40-40 kWh/m/år så kommer du behöva 1000 - 1200 meter aktivt djup.

useless useless skrev:
I det här fallet behöver man räkna på uttagen energi istället för schablonvärdena för uttagen effekt.
Enligt schablon behövs det 4-600 meter för en 25 kW värmepump, men det kommer inte att hålla i längden med så stort energibehov.

Enligt mina grova överslagsberäkningar är effektbehovet runt 45 kW vid 12 grader inne och -15 ute (DVUT för Stockholm). Energiförlusterna borde landa på ca 65 MWh (40 genom väggarna, 15 genom golvet och 10 i transmissionsförluster).

Energitäckningsgraden för värmepump blir runt 90% med värmepumpen du har vilket innebär att knappt 50 MWh behöver hämtas från berget.
Räknar man med att man kan belasta en energibrunn med ca 40-40 kWh/m/år så kommer du behöva 1000 - 1200 meter aktivt djup.
Useless Lök !
Sådär ja tack
Precis detta jag var ute efter ! Misstänkte det.
Då skall jag bara försöka få någon att göra en kalkyl och se payback på 1000 meter brunn.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.