Hej,

Vi har byggt ut vårt kök samt ett nytt uterum på nedervåningen och på taket har vi lagt trallgolv för att bygga en terrass. Nu söker vi efter den snyggaste lösningen för att montera balkongdörrar från övervåningen ut till terrassen. Kruxet är att golvet på terrassen sitter ca 30 cm högre upp än innergolvet på övervåningen. Hur hade ni gjort?

Alternativet jag tänker på är ett trappsteg på insidan och sätta balkongdörren högre upp med måtten 180x80cm istället för 210x80cm.

Fönstren kommer vi att ha kvar eftersom vi har radiatorer under dem, så det känns onödigt att hålla på riva i golv och annat för att förflytta dem.

• En husfasad med markerad plats för ny balkongdörr, befintliga fönster och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K ksud skrev:
Alternativet jag tänker på är ett trappsteg på insidan och sätta balkongdörren högre upp med måtten 180x80cm istället för 210x80cm.
Nej nej nej!!! Dörren skall vara 210.
Det är gräsligt att dunka skallbenet i en låg dörr!
(Jag är 188 cm lång)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej nej nej!!! Dörren skall vara 210.
Det är gräsligt att dunka skallbenet i en låg dörr!
(Jag är 188 cm lång)
Jag håller med, det är sista utvägen, men kommer inte på någon lösning. Med 210 dörr hamnar dörren 30cm ovanför innergolvet och slutar nästan uppe i taket.

Och så gör du en lite större avsats istället för ett trappsteg.

raveper raveper skrev:
Och så gör du en lite större avsats istället för ett trappsteg.
Tack för tipset!

Inåtgående dörr av standardmått, en avsats innanför på typ 15 cm höjd (eller vad som är lagom) och så blir det ett steg upp och ut på balkongen. Borde minska både risken att slå huvudet i dörrkarmen och att dörren blir allt för konstigt placerad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.