Ikväll har vinden legat på riktigt rejält på södra gaveln av huset samtidigt som det regnat kraftigt.
Nyss upptäckte jag att det rann vatten från ovanför balkongdörren på övervåningen. (Se bild)
Jag gick upp på vinden ovanför och såg då att det var fuktigt/blött på insidan av fasadpanelen ovanför rummet där dörren sitter. Misstänker att det rinner ner på insidan av panelen och sipprar ut vid dörren.
Hur åtgärdar jag det här på bästa sätt?
Tacksam för svar.
Nyss upptäckte jag att det rann vatten från ovanför balkongdörren på övervåningen. (Se bild)
Jag gick upp på vinden ovanför och såg då att det var fuktigt/blött på insidan av fasadpanelen ovanför rummet där dörren sitter. Misstänker att det rinner ner på insidan av panelen och sipprar ut vid dörren.
Hur åtgärdar jag det här på bästa sätt?
Tacksam för svar.
Känns inte riktigt som det är det som är orsaken här eller? Det blöta vi ser på insidan vägg är ganska högt upp på vinden ska man tippa på 1,5 högre än där överblicken skulle suttit eller tolkar jag bilderna fel?J Jansson69 skrev:
TS, var är ventilen på utsidan?
Ja det kan läcka därifrån med givetvis, behöver en bättre bild på gaveln utifrån?H Henrik 75 skrev:
Det känns väldigt rimligt att det är det här som är problemet!
Skulle säga att ventilerna sitter cirka 1.5 meter ovanför själva läckaget. Jag utgår från att panelen är lika fuktig hela vägen ner till själva läckan. Har verkligen regnat från sidan rakt mot väggen i flera timmar så det känns inte orimligt att avsaknaden av överbläcket gör att fukten rakt ner i fodret.H Henrik 75 skrev:
Avsaknaden av vindskydd innanför panelen är ju ett problem i sig, rätt monterat vindskydd och överbleck leder ut vattnet då träpanel inte är vattentätt vid slagregn..
Problemet är nog större än vad vi ser, ledsen att behöva säga det men det finns någ mer vatten innanför panelen..
Problemet är nog större än vad vi ser, ledsen att behöva säga det men det finns någ mer vatten innanför panelen..
Klicka här för att svara