Ikväll har vinden legat på riktigt rejält på södra gaveln av huset samtidigt som det regnat kraftigt.
Nyss upptäckte jag att det rann vatten från ovanför balkongdörren på övervåningen. (Se bild)
Jag gick upp på vinden ovanför och såg då att det var fuktigt/blött på insidan av fasadpanelen ovanför rummet där dörren sitter. Misstänker att det rinner ner på insidan av panelen och sipprar ut vid dörren.

Hur åtgärdar jag det här på bästa sätt?

Tacksam för svar.

• Vattenläckage ovanför balkongdörrens karm på övervåningen, med fuktfläckar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blöt och fuktig insida av träfasad på vinden med synliga vattenfläckar, potentiell läcka ovanför balkongdörren.
    Skapa konto
  • Fuktig insida av fasadpanel ovanför balkongdörr med ventilationsgaller på vinden.
    Skapa konto
J
Vi behöver bilder på utsidan på dörren samt ovanför dörren?

J Jansson69 skrev:
Vi behöver bilder på utsidan på dörren samt ovanför dörren?

• Trätak i ett hus med horisontella ribbor och en vit dörrkarm.
    Skapa konto
J
Det verkar saknas ett överbleck som ska sitta ovanför fordret.
Som det är nu så rinner det vatten in emellan panelen och fodret!

• Fönster med vitt foder och överhäng utan överbleck, vilket orsakar vattenläckage mellan panelen och fodret.
    Skapa konto
  • Gilla
Johnadamsson och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det verkar saknas ett överbleck som ska sitta ovanför fordret.
Som det är nu så rinner det vatten in emellan panelen och fodret!
Känns inte riktigt som det är det som är orsaken här eller? Det blöta vi ser på insidan vägg är ganska högt upp på vinden ska man tippa på 1,5 högre än där överblicken skulle suttit eller tolkar jag bilderna fel?
TS, var är ventilen på utsidan?

J
H Henrik 75 skrev:
Känns inte riktigt som det är det som är orsaken här eller? Det blöta vi ser på insidan vägg är ganska högt upp på vinden ska man tippa på 1,5 högre än där överblicken skulle suttit eller tolkar jag bilderna fel?
Ja det kan läcka därifrån med givetvis, behöver en bättre bild på gaveln utifrån?

Det känns väldigt rimligt att det är det här som är problemet!

H Henrik 75 skrev:
Skulle säga att ventilerna sitter cirka 1.5 meter ovanför själva läckaget. Jag utgår från att panelen är lika fuktig hela vägen ner till själva läckan. Har verkligen regnat från sidan rakt mot väggen i flera timmar så det känns inte orimligt att avsaknaden av överbläcket gör att fukten rakt ner i fodret.

J
Avsaknaden av vindskydd innanför panelen är ju ett problem i sig, rätt monterat vindskydd och överbleck leder ut vattnet då träpanel inte är vattentätt vid slagregn..
Problemet är nog större än vad vi ser, ledsen att behöva säga det men det finns någ mer vatten innanför panelen..

• Gilla
Johnadamsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.