Har nyligen köpt en BR i äldre hus. Balkongdörren byttes för ca 10 år sedan enligt förre ägaren. Han har dock aldrig lyckats öppna/dela den för att kunna putsa glasen på insidan.

Jag hittar inga spärrar eller synliga hakar för att öppna upp. Testar jag med en mejsel så kan jag glänta på dörrarna men inte hela vägen. Se bilderna.

Någon?

• Balkongdörr i äldre hus med två skruvmejslar som försöker öppna den, visar tegelvägg och insidan av bostad genom öppet hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkongdörr med silverfärgad handtagsmekanism och låsanordning, svår att öppna för rengöring av insidan.
    Skapa konto
Om dörren är bara 10 år gammal är det stor chans att det sitter odelbar treglaskassett i dörren. Den kan du inte putsa på insidan.
Lägg upp en bild där glasets nederkant blir tydlig.

T Thomas_Blekinge skrev:
Om dörren är bara 10 år gammal är det stor chans att det sitter odelbar treglaskassett i dörren. Den kan du inte putsa på insidan.
Lägg upp en bild där glasets nederkant blir tydlig.
Tycker inte att det ser ut som 3-glas. Bild 2 är av den vänstra delen av pardörren.

• Närbild av en del av en vit pardörr med glas, synlig tegelvägg utanför och metallräcke.
    Skapa konto
  • Närbild på glas och karm i den vänstra delen av en pardörr, med en suddig bakgrund som visar utemöbler.
    Skapa konto
Du lossar koppelskruvarna för att dela på bågarna.
Skruvmejsel används för att lossa koppelskruvarna på ett fönster.
Skapa konto

1 123abc skrev:
Du lossar koppelskruvarna för att dela på bågarna.
[bild]
"Koppelskruv" var ett nytt ord för mig. Tack, ska kolla detta i morgon fm. Speciella verktyg för dessa?

Oftast spårmejsel, ibland stjänmejsel till koppelskruven.

A anders.ostling skrev:
"Koppelskruv" var ett nytt ord för mig. Tack, ska kolla detta i morgon fm. Speciella verktyg för dessa?
Du har en skruvmejsel i bild som troligtvis passar.

1 123abc skrev:
Du har en skruvmejsel i bild som troligtvis passar.
Bingo! Tack för hjälpsamma svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.