Nyligen inflyttad i nybygge (1,5 år gammalt). Vid inflyttning märkte jag att uteplats- och balkongdörrarna från Elitfönster inte tätade upptill samt var lite tröga att öppna och stänga. Förstod snabbt att dessa alltid levereras bottenställda och således behövde höjas. Bad entreprenören justera, vilket de gjorde genom att skruva på mittersta gångjärnet (enligt dem hade de fått info från Elitfönster att enbart detta behöver justeras, ej de andra). Uteplatsdörren hade även ett släpljud från en yttre tätningslist nedtill, men det var inget jag tänkte så mycket på då.

För 1-2 månader sedan märkte jag att uteplatsdörren åter började bli trög att stänga och öppna, särskilt när solen legat på. Släpljud nedtill fanns kvar, och gångjärnet som justerades tidigare knarrade (inte gnisslade) en hel del. Även balkongdörren knarrade som fan (men gick i övrigt smidigt att öppna och stänga). När jag tittade lite närmare på uteplatsdörren såg jag att den behövde rätas upp då den ”nickade” neråt på handtagssidan och inte heller tätade mot listen upptill (den tätade på gångjärnssidan).

Idag hade jag över en snickare (via entreprenören) som gjorde en ansats till att justera detta. Först försökte han justera justeringsskruvarna på gångjärnen, men han gav upp rätt snabbt och gav sig på karmskruvarna på gångjärnssidan (ej hylsorna, mig veterligen) istället. Potentiellt höjde/sänkte han dörren lite också (jag gick efter en stund då jag inte ville höka över honom då jag är smått perfektionistiskt och neurotiskt lagd, och tycker generellt att det är jobbigt att ha hantverkare hemma). Efter detta var dörren helt klart mer rak och var enklare att stänga samt tätade mot hela listen upptill. Släpljudet var dock kvar, men jag tror att jag får leva med det då dörren typ inte går att höja mer (då kommer den övre yttre tätningslisten i kläm istället).

Han försökte även justera balkongdörren lite på grund av knarrandet. Först sänkte han den något, men då tätade den inte upptill. Så han fick höja den igen. Han tyckte även att även den nickade något, så han justerade karmskruvarna även på denna dörr (oklart vilka, tror att han enbart gjorde det på gångjärnssidan, och eventuellt enbart de övre).

Strax efter att snickaren lämnade skulle jag smörja gångjärnen med litiumfett, och upptäckte då att utomhusljud hördes ifrån gångjärnssidan på båda dörrarna (men klart mer på uteplatsdörren). Jag kollade närmare och hörde helt klart ett susande från typ mitten av dörrarna. Efter ett tag hörde jag även fåglarnas skrik och barn som pratade. Således tätar dörrarna dåligt på gångjärnssidan. De tätar bra överallt annars. Han justerade ju mest med karmskruvarna, och då ska väl ändå dörrbladet följa med? Jag fattar verkligen inte vad som hänt. Jag provade att dra lite i tätningslisten på gångjärnssidan ifall den blivit helt tillplattad av en skev dörr i 1,5 år. Det hjälpte kanske lite, men bra är det inte.

Vad fasen ska jag göra? Att prova att byta list är ju ett alternativ så klart, men jag är rädd att det är något mer än så som behövs. Behöver något annat justeras? Jag funderar på om justeringsskruvarna på gångjärnen kan skruvas ur en del, det kan ju eventuellt få dörren att hamna något närmare karmen på den sidan och således täta mot listen?

Bifogar lite bilder. Ringat in typ var det läcker in ljud och luft på respektive dörr.

Så här ser gångjärnen ut. Det nedersta (ej på bild) ser likadant ut som det översta på bilden.
Närbild på dörrgångjärn med justeringsmöjligheter på insexskruvar mot en grå vägg och fönster, del av tätning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på gängjärnet som går att justera med insexnyckel (hatten skruvas av, och sedan skruvar man på insidan).
Närbild av ett justerbart dörrgångjärn med insexskruv och en tätningslist intill på en balkong- eller uteplatsdörr.
Skapa konto

Närbild på gångjärnen som enligt utsago inte behöver justeras. Har provat att vrida på den övre hatten, utan resultat.
Närbild på ett dörrgångjärn med insexskruv för justering, visar övre delen av gångjärnet på balkong- eller uteplatsdörr.
Skapa konto

Balkongdörren och var det läcker in ljud och luft.
Balkongdörr med markerat område där ljud och luft släpps in vid gångjärnssidan, mot en bakgrund av uteplats och träd i dagsljus.
Skapa konto

Uteplatsdörren och var det läcker in ljud och luft.
Balkongdörr med markerad röd linje som visar området där ljud och luft läcker in, synlig tätning och utsikt över uteplatsen.

Hur gångjärnen ser ut på "insidan". Det är insexskruvarna som är justeringsskruvarna. Övriga (torx) är infästning.
Närbild på ett gångjärn med synliga skruvar, monterat på en dörrkarm. Gångjärnet kan justeras med insexnyckel.
Skapa konto

Tror att du ska göra detta själv, blir nog bäst så. 👍

I InsidersUnited skrev:
Tror att du ska göra detta själv, blir nog bäst så. 👍
Ja, kanske. Men VAD ska jag göra? :D

Anledningen till att jag lät hantverkaren göra detta är för att vi fortfarande har garanti och jag är osäker vad som händer om jag själv är på och skruvar och har mig.

Tack för svar. Men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra för att se till att dörren tätar på gångjärnssidan. :)

Även om jag kan göra det själv, skulle jag i ditt läge vända mig till entreprenören då det faller under deras garanti. Sen borde du kanske införskaffa rätt verktyg ändå, det är ju aldrig fel att kunna göra något på egen hand. Men börja med entreprenören. Var med när de gör jobbet och se hur de gör. Detta är något du kan behöva justera i framtiden igen. Bra då att veta vad som ska göras.

Använd inte en gångjärnsriktare på en ny dörr som har de här justeringarna som Elitdörren har och även karmhylsor/skruvar.
Kan man inte justera med det som finns så finns det fel i montering eller dörrar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Även om jag kan göra det själv, skulle jag i ditt läge vända mig till entreprenören då det faller under deras garanti. Sen borde du kanske införskaffa rätt verktyg ändå, det är ju aldrig fel att kunna göra något på egen hand. Men börja med entreprenören. Var med när de gör jobbet och se hur de gör. Detta är något du kan behöva justera i framtiden igen. Bra då att veta vad som ska göras.
Ja, det var min tanke också. Även om jag kanske nu lyckats läsa mig till hur man bäst justerar en dörr vill jag ändå låta entreprenören försöka då jag inte vill strula med garantin.

A AndersS skrev:
Använd inte en gångjärnsriktare på en ny dörr som har de här justeringarna som Elitdörren har och även karmhylsor/skruvar.
Kan man inte justera med det som finns så finns det fel i montering eller dörrar.
Jag har också förstått att gångjärnsriktare inte ska användas på nya dörrar, utan man ska snarare justera karm och/eller gångjärn. När jag kontaktade Elitfönster sa de att jag skulle justera karmen, men de kanske inte tänkte på att gångjärnen även går att justera i sidled. Antar att det är lite trial and error...

Det första som ska sitta rätt är karmen.
Sitter karmen monterad så den rör sig och inte blivit låst av salning på insidan och vinkelplåt utsida?
Men som du noterar det ska åtgärdas av entreprenör.

A AndersS skrev:
Det första som ska sitta rätt är karmen.
Sitter karmen monterad så den rör sig och inte blivit låst av salning på insidan och vinkelplåt utsida?
Men som du noterar det ska åtgärdas av entreprenör.
Ingen aning, det är mer än vad jag vet.

Hantverkaren var nyss här igen, och han justerade en karmskruv där jag upplevde mest ljudläckage. Nu tycker jag mig inte höra något längre. Men petig som jag är har jag varit och lyssnat 18 gånger... 🙄

Det är svårt att i en tråd utan att på platsen kunna se både detaljer och helhet förklara, åtminstone för mig.
Sitter karmen rakt i olika riktingar, kryssmätning, det ska inte spänna eller skeva i karmstycken osv. När jag gjort de momenten, och det får ta sin tid, har det bara varit att hänga på dörrarna och ev. justera dem i höjdled.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.