H
Köpte en begagnad Nibe vvb som säljaren påstod var 3fas. Eftersom jag är helt väck på el så måste jag fråga er. Se bild. Det är 4 sladdar in men bara 3 som går vidare. Blå har ingen motstående sladd. Kan man koppla om den till 1-fas?
 
  • Elkopplingar i en Nibe varmvattenberedare med fyra ledande sladdar, varav den blåa inte är ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara 2-fas/400V. Trefas är ovanligt på varmvattenberedare.
 
H
useless useless skrev:
Det ser ut att vara 2-fas/400V. Trefas är ovanligt på varmvattenberedare.
Kan man ändra till 1-fas? Jord fas nolla i den ordningen från vänster.
 
Magnus E K
Med hög sannolikhet ja, men effekten blir då bara en tredjedel. Dvs det kommer ta tre gånger så lång tid att få upp temperaturen på vattnet efter uttag.
 
Vad säger märkskylten?
 
Man behöver inte ändra något, om det är en modell som är gjord både för 230 och 400V.
Kolla vilken modell du har och googla lite.
Såhär brukar det stå,
Skärmklipp av text och elscheman från en webbsida om anslutning av en varmvattenberedare för 230 och 400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Varför sitter det ingen sladd kopplad till nollan? Kan jag koppla så som min fotoshopade bild?
 
  • Eluttag utan sladd ansluten till nollan med en redigerad bild som visar en tänkt anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad står det i manualen?
 
H
Det är en Nibe es-160. Tycker inte det ser ut som det ska.
 
H hhenning skrev:
Varför sitter det ingen sladd kopplad till nollan? Kan jag koppla så som min fotoshopade bild?
Det ser rätt ut, och ser ut som i manualen tycker jag.
Elektrisk kopplingsschema för standard ES-160 och ES-210, som visar 2-fas och 1-fas anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det ser rätt ut, och ser ut som i manualen tycker jag.
Något gick på tok med bilderna där.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Något gick på tok med bilderna där.
Tack
 
H hhenning skrev:
Köpte en begagnad Nibe vvb som säljaren påstod var 3fas. Eftersom jag är helt väck på el så måste jag fråga er. Se bild. Det är 4 sladdar in men bara 3 som går vidare. Blå har ingen motstående sladd. Kan man koppla om den till 1-fas?
Svaret beror på vad du har framdraget till kopplingspunkten. Har du två faser framme så ska du koppla in dessa två faser där de två svarta nu sitter. Nollan, om du har en sådan, ska inte kopplas någonstans men kan parkeras längst till höger på sockerbiten.

Om du inte har två faser framdraget utan bara en fas och nolla, försök att koppla om så att du får två faser. Du får bättre effekt på VVBn då.

Om det inte går, då ska du koppla fas och nolla till de två terminalerna där de två svarta sitter idag.
 
  • Gilla
hhenning
  • Laddar…

Bästa svaret

H hhenning skrev:
Tycker inte det ser ut som det ska.
Det är rätt se bilgen
 
  • Elanslutningar med märkning och fråga om fasernas anslutning i en diskussionstråd om elkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hhenning
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.