Har en liten Nibe Nibette 5L som ska kopplas in i gäststugan. Tänker jag rätt om jag gör som på bilden?
A. inkommande kallvatten
B. in kall VVB
C. ut varm VVB
D. ut färdigbladat varmvatten
X. säkerhetsventil på inkommande kallvatten
Y. blandningsventil på utgående varmvatten.
har en ballofix avstängning på inkommande kallvatten också.
A. inkommande kallvatten
B. in kall VVB
C. ut varm VVB
D. ut färdigbladat varmvatten
X. säkerhetsventil på inkommande kallvatten
Y. blandningsventil på utgående varmvatten.
har en ballofix avstängning på inkommande kallvatten också.
Så här säger installatörsmanualen om du inte sett den, annars rekommenderar jag att du läser den innan inkoppling.
https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/898189/storage/ODk4MTg5LzAvbWFzdGVy
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/898189/storage/ODk4MTg5LzAvbWFzdGVy
Ja det ser ju ut som min bild, men manualen har ingen blandningsventil, däremot en backventil för kallvatten. Jag vill nog gärna ha en blandningsventil som extra skydd mot skållning, och man kan ju köra lite varmare vatten då och mixa mer så får man fler liter varmvatten ur den, även om effektiviteten minskar.mexitegel skrev:
Måste man ha en backventil? Inkommande kallt ska ju hålla högre tryck ändå.
Backventil är krav numera eftersom vattnet från beredaren annars trycks tillbaks i kallvattenledningarna när det värms upp och expanderar. Vattnet i beredaren är inte livsmedelsklassat och ska inte hamna i kallvattnet.E erito skrev:
A= kan vara avtappning eller kallvatten till blandningventil
B= utlopp säkerhetsventil
C= inkommande kallvatten
D= kallvatten till beredare
X= säkerhetsventil
Y= avstängning kallvatten till beredare
B= utlopp säkerhetsventil
C= inkommande kallvatten
D= kallvatten till beredare
X= säkerhetsventil
Y= avstängning kallvatten till beredare
Om du läser i skärmklippet så står följande om blandningsventil:E erito skrev:Ja det ser ju ut som min bild, men manualen har ingen blandningsventil, däremot en backventil för kallvatten. Jag vill nog gärna ha en blandningsventil som extra skydd mot skållning, och man kan ju köra lite varmare vatten då och mixa mer så får man fler liter varmvatten ur den, även om effektiviteten minskar.
Måste man ha en backventil? Inkommande kallt ska ju hålla högre tryck ändå.
"Om varmvattenberedaren installeras utan blandningsventil
måste termostatens inställning vara sådan att tappvattentemperaturen ej överskrider 60 °C. Om högre temperatur önskas ska gällande föreskrifter för ändamålet följas"
nu fattar jag ännu mindreV Vector skrev:
Jag ska köpa en backventil för inkommande kallvatten, så långt är jag med.
X på bilden kan man bara vrida på så den "klickar" och ser att den öppnar upp och stänger.
Y på bilden kan man skruva ned i botten, eller öppna helt. Då den är öppen kan jag pressa den lilla plast-impellern åt sidan inne i ventilen. Stänger jag Y så går den ej att fjädra inåt.
Då verkar det inte vara en blandingsventil du har, utan bara en säkerhetsventil och en avstängningsventil. Såvida det inte finns fler vred som inte syns i bilden...E erito skrev:Jag ska köpa en backventil för inkommande kallvatten, så långt är jag med.
X på bilden kan man bara vrida på så den "klickar" och ser att den öppnar upp och stänger.
Y på bilden kan man skruva ned i botten, eller öppna helt. Då den är öppen kan jag pressa den lilla plast-impellern åt sidan inne i ventilen. Stänger jag Y så går den ej att fjädra inåt.
Är ju en pil mot beredaren på c. Känns som det det fattas vv ut på bilden.E erito skrev:Har en liten Nibe Nibette 5L som ska kopplas in i gäststugan. Tänker jag rätt om jag gör som på bilden?
A. inkommande kallvatten
B. in kall VVB
C. ut varm VVB
D. ut färdigbladat varmvatten
X. säkerhetsventil på inkommande kallvatten
Y. blandningsventil på utgående varmvatten.
har en ballofix avstängning på inkommande kallvatten också.
"Y" torde rimligen vara en blandningsventil eftersom den har tre anslutningar och då troligen KV, VV in och VV ut av vad jag förstår av bilden. Den borde ha en "+" och "-" markering på vredet också - men det kan ju ha försvunnit.
Men var har du fått tag i det där?
Men var har du fått tag i det där?
Nej. Du behöver inte köpa någon backventil då du redan har det i mässingskumpen med blå ratt märkt y. Du har ett ventilrör med säkerhetsventil och en minikulventil pågängade. Ungefär samma som bilden men med blå rattE erito skrev:nu fattar jag ännu mindre
Jag ska köpa en backventil för inkommande kallvatten, så långt är jag med.
X på bilden kan man bara vrida på så den "klickar" och ser att den öppnar upp och stänger.
Y på bilden kan man skruva ned i botten, eller öppna helt. Då den är öppen kan jag pressa den lilla plast-impellern åt sidan inne i ventilen. Stänger jag Y så går den ej att fjädra inåt.
aha, ja det förklarar en del.V Vector skrev:
Jag hittade hela den är "klumpen" i min bra-att-ha-låda
Tänkte att den passar ju bra till min Nibe.
Så då är inte Y någon riktig blandningsventil, bara en avstängare/minikulventil?
jag tolkade det som att den bara öppnar och släpper ut ev övertryck rakt ut, men jag gissar bara utifrån att ha pillat på den lite.useless skrev:

