2 837 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Nibe vedex 2000 rökgasexplosion - vad är fel?
Fick igår något liknande en rökgasexplotion. Hörde att pannan dog och öppnade luckan för att den skulle ta sig på nytt igen, när jag sedan stänger luckan smäller det i pannan och rök pustar ut vid luftintagen på sidan av pannan.
Eldade idag igen med mindre ved och mindre bitar, märker att när jag stänger luckan så pyr det mest och det klickar i luftskruvarna, när jag öppnar luckan börjar det brinna igen.
pannan står i källaren, fönstret 2m från pannan är helt öppet för att få in luft. Klickandet i luftskruvarna har funnits hela förra vintern. Vad kan vara fel?
Eldade idag igen med mindre ved och mindre bitar, märker att när jag stänger luckan så pyr det mest och det klickar i luftskruvarna, när jag öppnar luckan börjar det brinna igen.
pannan står i källaren, fönstret 2m från pannan är helt öppet för att få in luft. Klickandet i luftskruvarna har funnits hela förra vintern. Vad kan vara fel?
Kan inte svara tyvärr men vi får sådana explosioner när veden är fuktig.H Husägaren97 skrev:Fick igår något liknande en rökgasexplotion. Hörde att pannan dog och öppnade luckan för att den skulle ta sig på nytt igen, när jag sedan stänger luckan smäller det i pannan och rök pustar ut vid luftintagen på sidan av pannan.
Jag har inte den pannan, men taskigt drag kan vara en orsak. Är det dags att sota? Är fläkten ren? För lite primärluft kan också vara en orsak.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Pannan är en vedex 3000 blev lite fel..
Fläkten är nyss rengjord, pannan sotad.
har nog kommit fram till att det är veden som är för fuktig.
Fläkten är nyss rengjord, pannan sotad.
har nog kommit fram till att det är veden som är för fuktig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden