Har en äldre panna Vedex 2000. Har fungerat hyfsat genom åren. Sist jag tände upp pannan. Märker bara ena cirkulationspumpen inte startar. Antar den är märkt c pump på pannan. Eftersom alla grejor är ganska gamla. Tänkte jag den är trasig. Byter nu ut den äldre pumpen mot en ny. Får inte den att snurra i alla fall. En elkabel går ifrån just den här pumpen till en koppingsdosa. En kabel går ifrån pannan till kopplingsdosan. Ingen el framme när jag testar med eltestaren. Är det någon på detta forum som förstår sig på vad som är fel? Kan någon givare inne i pannan vara trasig? Tack på förhand.
 
Med den felbeskrivningen lär ingen kunna säga vad felet är.
 
Gissar på något internt i pannan.
Säkring, termostat, styrkort, etc.

Bilder brukar underlätta.

Hittade två bilder som kan vara till hjälp vid felsökning,
Illustration av en panna med numrerade komponenter markerade, inklusive säkring, termostat och styrkort. För felsökning vid tekniska problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över pannans elektriska kopplingar med komponenter markerade, inklusive termostat, styrkort och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
högmo
  • Laddar…
Ursäkta El och värme är inte mitt område. Försöker igen. Pannan kräver 2 st cirkulationspumpar tydligen. En snurrar alltid En starta / stänger vid vissa temperatur. Retur pumpen. Den sitter nere vid golvet. Har ingen ström. Spelar ingen roll hur jag vrider på reglaget märkt c pump. Jag trodde cirkulationspumpen fått någon kortslutning Därför bytte jag ut den. På bifogad bild. Så går en kabel in i från strömbrytare in i pannan. En annan kabel går ut från pannan till en kopplingsdosa. En kabel går från den nya cirkulationspumpen till kopplingsdosan. Där är det dött. Testade och tända upp en liten brasa i somras. Allt var ok då. Jag var faktiskt lite orolig och hade på känn. Att felet sitter inne i pannan. Någon kortslutning?
 
Sätt dig in i hur det fungerar och vad pumpen gör. Eller ring in ett proffs.
 
Jag ringde ett proffs för en vecka sedan. Han skulle på firmafest sa han. Skulle höra av sig sen.
Jag har en luft/ vatten pump. Hade egentligen slutat eldat. Men med dessa elpriser så …
Jag får leta reda på ett annat proffs.
Tänkte om det var ett vanligt typiskt enkelt fel så kanske jag kunde åtgärda det själv. Säkringarna har jag tryckt in. Utan fått igång eländet. Kanske bättre att kontakta en duktig elektriker?
 
Testar att dra en kabel direkt från pumpen till 220 uttag i morgon.
 
H högmo skrev:
Tänkte om det var ett vanligt typiskt enkelt fel så kanske jag kunde åtgärda det själv.
Bilder på anledningen brukar underlätta
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bilder på anledningen brukar underlätta
Vad då? Bilder på pumpen? Har försökt att förklara mitt bekymmer. Anledningen har jag ingen aning om. Men som någon skrev. Kretskort eller något inne i elektroniken. Sätter el direkt på pumpen. Då pumpar den förhoppningsvis runt vattnet i systemet. Optimalt är det inte Men
 
Har du en laddamat med 2 pumpar, så är den ena för s.k återladdning av pannan, dessa är termostatstyrda, laddning av en termostat i pannan ca 75 -80 C för laddning tank och en termostat för återladdning Temp ??.
 
J jonaserik skrev:
Har du en laddamat med 2 pumpar, så är den ena för s.k återladdning av pannan, dessa är termostatstyrda, laddning av en termostat i pannan ca 75 -80 C för laddning tank och en termostat för återladdning Temp ??.
Ja jag har en laddomat ovan den här pumpen.
 
H högmo skrev:
Ja jag har en laddomat ovan den här pumpen.
Nummer på den, troligen termostaten som bråkar, vet du om det är spänning till pumpen, annars som du tänker, skarvsladd till ett vägguttag.
Har du en manual för den, dom är lika för nästan alla Wedex, bara storleken fysiskt som skiljer.
 
H högmo skrev:
Vad då? Bilder på pumpen? Har försökt att förklara mitt bekymmer. Anledningen har jag ingen aning om. Men som någon skrev. Kretskort eller något inne i elektroniken. Sätter el direkt på pumpen. Då pumpar den förhoppningsvis runt vattnet i systemet. Optimalt är det inte Men
Översiktsbilder över anläggningen.
 
  • Gilla
högmo
  • Laddar…
H högmo skrev:
Vad då? Bilder på pumpen? Har försökt att förklara mitt bekymmer. Anledningen har jag ingen aning om. Men som någon skrev. Kretskort eller något inne i elektroniken. Sätter el direkt på pumpen. Då pumpar den förhoppningsvis runt vattnet i systemet. Optimalt är det inte Men
OK då är det pumpen efter shunten från taken/ar som bråkar, koppla in den direkt, via ett uttag, den ska alltid snurra och kan göra så hela vintern. Och fixa det när värmen kommer tillbaka ute.
 
  • Gilla
högmo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nummer på den, troligen termostaten som bråkar, vet du om det är spänning till pumpen, annars som du tänker, skarvsladd till ett vägguttag.
Har du en manual för den, dom är lika för nästan alla Wedex, bara storleken fysiskt som skiljer.
Nej ingen spänning till pumpen. Vi satt in en atmos panna 97 Sen flytta vi och samtidigt hyrde ut huset i 7 år. När 3 e hyresgästen flytta in ca -12 köpte jag en begagnad panna på blocket. Tror laddomaten fick sitta kvar. -13 flytta jag tillbaka till huset. -17 satt jag in luft/vatten pump. Elda sparsamt till energi priset blev skyhöga. Eldar bara på vintern
Har ingen manual. Vedex 2000 är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.