Har en äldre panna Vedex 2000. Har fungerat hyfsat genom åren. Sist jag tände upp pannan. Märker bara ena cirkulationspumpen inte startar. Antar den är märkt c pump på pannan. Eftersom alla grejor är ganska gamla. Tänkte jag den är trasig. Byter nu ut den äldre pumpen mot en ny. Får inte den att snurra i alla fall. En elkabel går ifrån just den här pumpen till en koppingsdosa. En kabel går ifrån pannan till kopplingsdosan. Ingen el framme när jag testar med eltestaren. Är det någon på detta forum som förstår sig på vad som är fel? Kan någon givare inne i pannan vara trasig? Tack på förhand.
Med den felbeskrivningen lär ingen kunna säga vad felet är.
Gissar på något internt i pannan.
Säkring, termostat, styrkort, etc.
Bilder brukar underlätta.
Hittade två bilder som kan vara till hjälp vid felsökning,
Säkring, termostat, styrkort, etc.
Bilder brukar underlätta.
Hittade två bilder som kan vara till hjälp vid felsökning,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta El och värme är inte mitt område. Försöker igen. Pannan kräver 2 st cirkulationspumpar tydligen. En snurrar alltid En starta / stänger vid vissa temperatur. Retur pumpen. Den sitter nere vid golvet. Har ingen ström. Spelar ingen roll hur jag vrider på reglaget märkt c pump. Jag trodde cirkulationspumpen fått någon kortslutning Därför bytte jag ut den. På bifogad bild. Så går en kabel in i från strömbrytare in i pannan. En annan kabel går ut från pannan till en kopplingsdosa. En kabel går från den nya cirkulationspumpen till kopplingsdosan. Där är det dött. Testade och tända upp en liten brasa i somras. Allt var ok då. Jag var faktiskt lite orolig och hade på känn. Att felet sitter inne i pannan. Någon kortslutning?
Sätt dig in i hur det fungerar och vad pumpen gör. Eller ring in ett proffs.
Jag ringde ett proffs för en vecka sedan. Han skulle på firmafest sa han. Skulle höra av sig sen.
Jag har en luft/ vatten pump. Hade egentligen slutat eldat. Men med dessa elpriser så …
Jag får leta reda på ett annat proffs.
Tänkte om det var ett vanligt typiskt enkelt fel så kanske jag kunde åtgärda det själv. Säkringarna har jag tryckt in. Utan fått igång eländet. Kanske bättre att kontakta en duktig elektriker?
Jag har en luft/ vatten pump. Hade egentligen slutat eldat. Men med dessa elpriser så …
Jag får leta reda på ett annat proffs.
Tänkte om det var ett vanligt typiskt enkelt fel så kanske jag kunde åtgärda det själv. Säkringarna har jag tryckt in. Utan fått igång eländet. Kanske bättre att kontakta en duktig elektriker?
Vad då? Bilder på pumpen? Har försökt att förklara mitt bekymmer. Anledningen har jag ingen aning om. Men som någon skrev. Kretskort eller något inne i elektroniken. Sätter el direkt på pumpen. Då pumpar den förhoppningsvis runt vattnet i systemet. Optimalt är det inte MenDemmpa skrev:
Översiktsbilder över anläggningen.H högmo skrev:
OK då är det pumpen efter shunten från taken/ar som bråkar, koppla in den direkt, via ett uttag, den ska alltid snurra och kan göra så hela vintern. Och fixa det när värmen kommer tillbaka ute.H högmo skrev:
Nej ingen spänning till pumpen. Vi satt in en atmos panna 97 Sen flytta vi och samtidigt hyrde ut huset i 7 år. När 3 e hyresgästen flytta in ca -12 köpte jag en begagnad panna på blocket. Tror laddomaten fick sitta kvar. -13 flytta jag tillbaka till huset. -17 satt jag in luft/vatten pump. Elda sparsamt till energi priset blev skyhöga. Eldar bara på vinternJ jonaserik skrev:
Har ingen manual. Vedex 2000 är det.