1 367 läst ·
44 svar
1k läst
44 svar
Nibe S1256-18 eller Thermia Atlas 18, styrning mot tim/kvartstaxa
Varför skulle man vilja köra elpatron och kompressor? Elpatron skall gå in när inte kompressor orkar!
Vad missar jag för poäng, berätta för mig!
Poängen med en värmepump är att förbruka mindre energi än med ren eluppvärmning! Varför skaffar man annars en värmepump?
Vad missar jag för poäng, berätta för mig!
Poängen med en värmepump är att förbruka mindre energi än med ren eluppvärmning! Varför skaffar man annars en värmepump?
Poängen är nog att köra både kompressorn och elpatronen före eller efter en elpristopp för att kunna minimera effekten under själva toppen.DonPablo skrev:
Hej @Bönhas, Vet du om Nibe SPA tar hänsyn till nät/överföringsavgiften också? (som väl är typ 1.25 SEK/kWh nuförtiden). Räkneexempel: låt säga att elpriset är 10öre/kWh några timmar, och sen 100öre/kWh nåra timmar. Totalpriset är då 1.35 vs 2.25 kr/kWh, dvs ca 1.7 ggr dyrare, medan om man räknar endast elpriset så är det hela 10 ggr dyrare..Bönhas skrev:
Naturligtvis har du rätt i det du skriver. Fast du missar poängen!😀
Det är inte en fråga om kompressor eller elpatron. Det är inte det saken gäller. Poängen är att elpatron kan vara bättre en timma än kompressor nästa timma. Eftersom elpriset kan variera väldigt mycket från timme till timme kan det löna sig att köra elpatron. Är man smart kör man vid behov både elpatron och kompressor i sådana lägen. Det är sådant en smart-VP kan ha koll på och utnyttja när läget är det rätta.
Jag menar om SPA algoritmen använder elpriset endast så kan jag tänka mig att den får tuppjuck..??
Men så dumt kan det väl inte vara?
Men då måste man ha något som lagrar den energin, har du inte tankar, så kommer du få olika temperaturer i huset beroende på elpriset, när elen är billig, så har man jättevarmt, och när elen är dyr, så får man ha det svalare, eller hur tänker ni att det skall funka?
Kanske funkar i södra sverige, men i Norrbotten funkar det inte när man har -20 till -30 i två månader som vi haft nu, pumpen går konstant, går inte värma på tider med billig el.
Kanske funkar i södra sverige, men i Norrbotten funkar det inte när man har -20 till -30 i två månader som vi haft nu, pumpen går konstant, går inte värma på tider med billig el.
År även beroende av husets förutsättningar konstruktion av stomme/isolering och hur "trögt" det är att förändra inomhustemperatur, då även beroende av värmesystem t.ex. radiatorer kontra golvvärme.DonPablo skrev:
Men då måste man ha något som lagrar den energin, har du inte tankar, så kommer du få olika temperaturer i huset beroende på elpriset, när elen är billig, så har man jättevarmt, och när elen är dyr, så får man ha det svalare, eller hur tänker ni att det skall funka?
Så hela husets värmesystem är avgörande.
Ja du har en poäng, men går pumpen på max i 2 månader?DonPablo skrev:
Även hos er måste det finnas variation i (ytter)temperatur och därmed värmebehov? Och visst, den extra energi man pumpar in vid låga timpriser måste kunna lagras nånstans, typiskt genom att höja tempen i radiatorsystemet el dyl, antar jag?
Ja men vem vill ha 25 ena dagen och 20 andra dagen? inte jag, jag har konstant 22 grader oavsett elpris och utetemperatur. den går när den behöver för att hålla 22 grader, inte när elpriset är lågt, men den går i princip aldrig på elpatron. Har inte heller haft ett fel på den på 15 år, kom igen med era moderna pumpar om 15 år och säg hur ofta ni haft fel, och hur mycket ni lagt ut på reparationer.J jras skrev:Hej @Bönhas, Vet du om Nibe SPA tar hänsyn till nät/överföringsavgiften också? (som väl är typ 1.25 SEK/kWh nuförtiden). Räkneexempel: låt säga att elpriset är 10öre/kWh några timmar, och sen 100öre/kWh nåra timmar. Totalpriset är då 1.35 vs 2.25 kr/kWh, dvs ca 1.7 ggr dyrare, medan om man räknar endast elpriset så är det hela 10 ggr dyrare..
Jag menar om SPA algoritmen använder elpriset endast så kan jag tänka mig att den får tuppjuck..??
Skulle inte tro det rör sig så mycket i temperatur? (men vet inte, har inte provat SPA) Jag bor i gammalt hus och behöver ingen "lägenhetslyx" på temperaturen och kan jag spara ett antal 1000-lappar per år så är iallafall jag beredd att komprimissa med att det varierar nån grad upp eller ner..DonPablo skrev:
Ja men vem vill ha 25 ena dagen och 20 andra dagen? inte jag, jag har konstant 22 grader oavsett elpris och utetemperatur. den går när den behöver för att hålla 22 grader, inte när elpriset är lågt, men den går i princip aldrig på elpatron. Har inte heller haft ett fel på den på 15 år, kom igen med era moderna pumpar om 15 år och säg hur ofta ni haft fel, och hur mycket ni lagt ut på reparationer.
Tyvärr har vi inte stabila låga elpriser i Sverige längre; hål-i-huvet politikerbeslut med nerlagda välfungerande kärnkraftverk och exportkablar med (ännu större hål-i-huvet) prissättningssystem som gör att vi får in Danska och Tyska höga priser, som varierar från 0 öre till många kronor per kWh från en dag till nästa ..
Så vad ska man göra?
Ja mer energieffektiva värmepumpar (med inverterstyrning) och nån form av elprisstyrning..
Jag behöver köpa ny pump senast nästa vecka, och kommer att köpa en sån.
Sen får man hoppas att grejorna håller, det har ju ändå gått ett antal år nu med inverterstyrning, förhoppningsvis är de bättre nu
Gäller inte bara invertrar, ctc har haft trycktransmittrar som läcker, säkert andra märken också, man köper billigt skit och monterar dit, fördelen på ctc vs nibe är att ctcs kan man byta utan att tömma kylsystem, det man man inte på nibe, dom är lödda.
Har man golvvärme i betongplatta kan det nog funka fint med att lira med elpriset utan att märka någon skillnad med temperaturenDonPablo skrev:
Ja men vem vill ha 25 ena dagen och 20 andra dagen? inte jag, jag har konstant 22 grader oavsett elpris och utetemperatur. den går när den behöver för att hålla 22 grader, inte när elpriset är lågt, men den går i princip aldrig på elpatron. Har inte heller haft ett fel på den på 15 år, kom igen med era moderna pumpar om 15 år och säg hur ofta ni haft fel, och hur mycket ni lagt ut på reparationer.
Det finns en länk till NIBES information om hur de hanterar effektavgifter tidigare i tråden.J jras skrev:Hej @Bönhas, Vet du om Nibe SPA tar hänsyn till nät/överföringsavgiften också? (som väl är typ 1.25 SEK/kWh nuförtiden). Räkneexempel: låt säga att elpriset är 10öre/kWh några timmar, och sen 100öre/kWh nåra timmar. Totalpriset är då 1.35 vs 2.25 kr/kWh, dvs ca 1.7 ggr dyrare, medan om man räknar endast elpriset så är det hela 10 ggr dyrare..
Hur NIBEs algoritm ser ut exakt berättar de inte. I alla fall är det inget jag har sett. Det man tydligt kan se är att VPn undviker att köra på pristopparna och passar på när priset är lägst.
Men helt oavsett hur de räknar så fungerar det alldeles utmärkt. Det går år mindre el och det är varmt och skönt i huset.
Redigerat:
För att man får högre värmeeffekt om man kör båda tillsammans.DonPablo skrev:
Exakt därför går EP in och hjälper VP.DonPablo skrev:
Jag vet inte om du missar något egentligen.DonPablo skrev:
Det är två olika poänger som vissa verkar blanda ihop.DonPablo skrev:
- Poängen med värmepump är naturligtvis att spara energi.
- Poängen med SPA eller annan smart elprisstyrning är en helt annan. Nämligen att se till att betala så lite som möjligt för den energi man måste förbruka genom att passa på att köpa när den är som billigast och undvika köp när den är som dyrast.
Det är rätt tänkt i princip. Fast smart styrning bryr sig fortfarande om innetemperaturen. För den är "smart". Så det är två saker man är ute efter. Jämn temperatur och låg energikostnad. Jämn temp löser man med en termostatfunktion. Energikostnaden optimeras med SPA, Smart Price Adaption. Detta görs samtidigt.DonPablo skrev:
En dum-VP värmer när temperaturen sjunkit under en viss nivå och slutar när en annan nivå har uppnåtts. Som en termostat kan man säga.
SPA fungerar principiellt som så att VPn värmer när elen är billig men inte när den är dyrast. Vill man spara extra mycket pengar kan man tillåta större temperaturvariationer genom en inställning på smart-VPn. Hur mycket variation man märker är en sak hur mycket man kan acceptera en annan sak. Det varierar från person till person.
Men tillåter man VPn att variera temperaturen mer får man större besparing.
Hur mycket man kan spara med SPA varierar från hus till hus.
Detta har NIBE haft många år i S-serien. Och min erfarenhet är att det fungerar klockrent utan störningarO skrev:
Det varierar naturligtvis från person till person och olika hus. Min personliga erfarenhet är att man inte märker variationen trots att man valt högsta möjliga värde.J jras skrev:
Man får helt enkelt se till att välja rätt politiker.J jras skrev:Tyvärr har vi inte stabila låga elpriser i Sverige längre; hål-i-huvet politikerbeslut med nerlagda välfungerande kärnkraftverk och exportkablar med (ännu större hål-i-huvet) prissättningssystem som gör att vi får in Danska och Tyska höga priser, som varierar från 0 öre till många kronor per kWh från en dag till nästa ..
Så vad ska man göra?
Vill man ha lägre elpriser gäller det att välja de som vill bygga ny kärnkraft snabbast möjligt. Vilket även det är ett antal år. Så det finns ingen tid att slösa bort.
Tycker man det är så viktigt att lägga ner befintlig kärnkraft att man accepterar betydligt högre och mer varierande elpriser finns det andra politiker att välja på.
Anser man det är en viktig fråga med stabila förutsägbara elpriser lär man få acceptera att de politiker som kämpar för detta har åsikter i en massa andra frågor oxo...
Ju mer våra elpriser varierar. Ju mer sparar man med elprisstyrning. Jag tycker valet är enkelt. Men man gör som man vill.J jras skrev:
Som jag tycker framgår av tråden är de problemen lösta sedan länge.J jras skrev:
Jag valde till slut en Nibe S1256-18, rörfirman verkade bra och de kunde leverera några dagar senare.
Mycket svårt val (mellan Nibe s1256-18 och Thermia Atlas 18) men så här tänkte jag:
Nibe verkar vara en generation före Thermia med mjukvaran, prisstyrning, effekttariff o dyl. Mer framtidssäker helt enkelt (och nog bra att ha med tanke på att det säkert kommer fler märkligheter framöver vad gäller elen i Sverige från beslutsfattare och myndigheter..)
Nibe skickade med och satte in strömsensorer och innetemp-givare, som standard och utan extra kostnad. (Till Thermian gick det inte ens att ansluta strömsensorer)
Nibes generösa dokumentation online var också överlägsen Thermia (kändes som Thermia vill "hemlighålla" sin info? )
Nibe verkar ha fler service-centers och större/snabbare tillgång till reservdelar, jämfört med Thermia där jag bor (södra skåne).
Men får se hur Nibe:n håller ihop..
Mycket svårt val (mellan Nibe s1256-18 och Thermia Atlas 18) men så här tänkte jag:
Nibe verkar vara en generation före Thermia med mjukvaran, prisstyrning, effekttariff o dyl. Mer framtidssäker helt enkelt (och nog bra att ha med tanke på att det säkert kommer fler märkligheter framöver vad gäller elen i Sverige från beslutsfattare och myndigheter..)
Nibe skickade med och satte in strömsensorer och innetemp-givare, som standard och utan extra kostnad. (Till Thermian gick det inte ens att ansluta strömsensorer)
Nibes generösa dokumentation online var också överlägsen Thermia (kändes som Thermia vill "hemlighålla" sin info? )
Nibe verkar ha fler service-centers och större/snabbare tillgång till reservdelar, jämfört med Thermia där jag bor (södra skåne).
Men får se hur Nibe:n håller ihop..
Låter som ett klokt val.
Och skall man hänga med politikerna i deras fantastiska påhitt och ändra sina inställningar efter varje ogenomtänkt nyck, ja då blir det många uppdateringar
Mjukvaran/firmware uppdateras ganska frekvent. Vissa klagar på att det är ofta. Själv tycker jag det är trevligt att ha en VP som har den senaste tekniken flera år efter att den installerades.J jras skrev:
Och skall man hänga med politikerna i deras fantastiska påhitt och ändra sina inställningar efter varje ogenomtänkt nyck, ja då blir det många uppdateringar
Klicka här för att svara