Och som svar på din fråga om energistyrning: Smart Price Adaption till F1145-17 fungerar hyfsat men det blir rätt långsam reglering eftersom den enbart ändrar börvärdet för framledningstemperaturen. Om det är kallt så tar det en stund, kanske 0,5-1 timma för framledningstemperaturen att nå börvärdet för framledningstemperaturen. Så snabba växlingar i elpriset klarar inte min anläggning med Smart Price Adaption. Långsamma förändringar av elpriset går bra, Notera att det kanske är annan styrning på nyare värmepumpar.

• Gilla
jras
  • Laddar…
A Allbert skrev:
Jag tycker NIBE har rätt tvetydiga data i sina beskrivningar på invertermodellerna och för vissa modeller lägger till effekten från elpatronen (som kan vara upp till 9kW). Jag är enbart intresserad av värmepumpens uteffekt vid mina driftsförhållanden.
Jag har idag en on/off pump Nibe F1145-17 i 395m2 hus från 1918. Tittar jag i databladet på den så ger den i mitt system som är ca 0°/40° ca16,5kW (utan elpatron). Har klarat denna vinter rätt OK fint i Halland men hade önskat lite mer effekt när det var nedåt -18,5°C.
Tittar jag på Nibe S1256-18 så skulle man kunna tro att den ger närmare 18kW men i databladet står det vid 0/35 system 6,80kW och i ett 0/45 system 6,45kW. Det skulle jag själv aldrig kunna använda.
Tittar man på Atlas 18 så är det rätt otydligt beskrivet, även här kan man gissa att den skall ge 18kW men det står inte entydigt i databladet. Dock har den en ineffekt på 6,7kW och cirkulationspumpar som drar 0,3kW, totalt ca 7kW. Därefter står det SCOP 6,15 vid 35-system och SCOP 4,55 vid 55-system (man kan anta att det är vid intemperatur på köldbäraren 0°C). Nere i fotnot 3 så står det
3) Årsvärmefaktor enligt EN14825, kallt klimat (Helsingfors), P-design Atlas 18: 15,7 kW (B0W55), 15,1 kW (B0W35).
Det borde varit tvärtom att Atlas 18 ger 15,1kW vid 0/55-system och 15,7kW vid 0/35-system.
Ickedestomindre så verkar Atlas 18 kanske inte riktigt en 18kW värmepump men åtminstone en 16kW värmepump när den inte ger värme från elpatronen.
Rätta mig gärna om jag har missuppfattat uppgifterna i databladen!
Tack, mycket intressant, men en sak till att reda ut! :)

Så en 18kW pump ger inte 18kW?

Men den kanske viktigare frågan för mig: är en "inverter-18kW" sämre än en "on/off-16kW"?

Jag har lite förenklat resonerat som så att den gamla jordvärmepumpen vi hade, en on/off IVT E16, har gett 16kW, och den har väl räckt till (med en del elpatron kalla vintrar), och nu vill jag ha en inverterstyrd som har mer maxeffekt än 16kW (för att slippa/minska elpatronen), och då finns det 2st vettiga från Nibe resp Thermia;

Både Thermia Atlas-18 och Nibe S1256-18 ger typ 4-18kW, trodde jag iallafall?

"Säljarna" på de firmor jag pratat med har räknat på det och bekräftat att en "18kW" är bra match för vårt hus och vår slinga i marken (2x500m).

A Allbert skrev:
Och som svar på din fråga om energistyrning: Smart Price Adaption till F1145-17 fungerar hyfsat men det blir rätt långsam reglering eftersom den enbart ändrar börvärdet för framledningstemperaturen. Om det är kallt så tar det en stund, kanske 0,5-1 timma för framledningstemperaturen att nå börvärdet för framledningstemperaturen. Så snabba växlingar i elpriset klarar inte min anläggning med Smart Price Adaption. Långsamma förändringar av elpriset går bra, Notera att det kanske är annan styrning på nyare värmepumpar.
Bra info -tack!

Jag pratade idag med en bekant som kör Smart Price (SPA) på en Nibe F750 (luft-vatten), och där var hans erfarenhet att det funkar hyfsat men man måste köra med "låga inställningsvärden" (dvs att den sänker temp endast lite grann vid dyr el). Ställer man upp SPA för högt så går elpatronen igång när elpriset blir lågt, och det är ju inte så "smart" ..

J jras skrev:
Tack, mycket intressant, men en sak till att reda ut! :)

Så en 18kW pump ger inte 18kW?

Men den kanske viktigare frågan för mig: är en "inverter-18kW" sämre än en "on/off-16kW"?

Jag har lite förenklat resonerat som så att den gamla jordvärmepumpen vi hade, en on/off IVT E16, har gett 16kW, och den har väl räckt till (med en del elpatron kalla vintrar), och nu vill jag ha en inverterstyrd som har mer maxeffekt än 16kW (för att slippa/minska elpatronen), och då finns det 2st vettiga från Nibe resp Thermia;

Både Thermia Atlas-18 och Nibe S1256-18 ger typ 4-18kW, trodde jag iallafall?

"Säljarna" på de firmor jag pratat med har räknat på det och bekräftat att en "18kW" är bra match för vårt hus och vår slinga i marken (2x500m).
Det är helt beroende på intemperaturen (köldbäraren) när det är kallast ute och slingan/hålet är som kallast samt framledningstemperaturen (värmebäraren) till dina radiatorer/ev golvvärme när det är kallast ute.
Båda dessa temperaturer skall du kunna se i ditt nuvarande system. Jag har haft -2°C som kallast in (och det är det fortfarande). När det vara kallt orkade framledningen upp till knappt +40°C och blev det kallare så stödeldade jag i kaminen i st för att dra på elpatronen (som alltid är avstängd).

När kunde du lita fullt på en säljare senast? De är väldigt trevliga men "säljer och springer"! Det jag skrev ovan fick jag lista ut själv för 11 år sedan annars hade jag stått där med en ordentligt underdimensionerad värmepump, det hade blivit snordyrt.

• Gilla
jras
  • Laddar…
A Allbert skrev:
Jag tycker NIBE har rätt tvetydiga data i sina beskrivningar på invertermodellerna och för vissa modeller lägger till effekten från elpatronen (som kan vara upp till 9kW). Jag är enbart intresserad av värmepumpens uteffekt vid mina driftsförhållanden.
Jag har idag en on/off pump Nibe F1145-17 i 395m2 hus från 1918. Tittar jag i databladet på den så ger den i mitt system som är ca 0°/40° ca16,5kW (utan elpatron). Har klarat denna vinter rätt OK fint i Halland men hade önskat lite mer effekt när det var nedåt -18,5°C.
Tittar jag på Nibe S1256-18 så skulle man kunna tro att den ger närmare 18kW men i databladet står det vid 0/35 system 6,80kW och i ett 0/45 system 6,45kW. Det skulle jag själv aldrig kunna använda.
Tittar man på Atlas 18 så är det rätt otydligt beskrivet, även här kan man gissa att den skall ge 18kW men det står inte entydigt i databladet. Dock har den en ineffekt på 6,7kW och cirkulationspumpar som drar 0,3kW, totalt ca 7kW. Därefter står det SCOP 6,15 vid 35-system och SCOP 4,55 vid 55-system (man kan anta att det är vid intemperatur på köldbäraren 0°C). Nere i fotnot 3 så står det
3) Årsvärmefaktor enligt EN14825, kallt klimat (Helsingfors), P-design Atlas 18: 15,7 kW (B0W55), 15,1 kW (B0W35).
Det borde varit tvärtom att Atlas 18 ger 15,1kW vid 0/55-system och 15,7kW vid 0/35-system.
Ickedestomindre så verkar Atlas 18 kanske inte riktigt vara en 18kW värmepump men åtminstone en 16kW värmepump när den inte ger värme från elpatronen.
Rätta mig gärna om jag har missuppfattat uppgifterna i databladen!
Min F1145-17 är nu 11 år och skulle jag byta till någon av de två nämnda i tråden så skulle jag få det kallare, byta ned mig.
Du har missförstått. Nibe anger 15,1 kW från kompressorn. Vad du faktiskt får ut beror ju på som flera olika saker så det går ju inte ange ett värde som alltid gäller. Om du tittar på https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/899106/storage/ODk5MTA2LzAvbWFzdGVy sida 14 ser du uteffekt beroende på inkommande köldbärares temperatur.

Samma sak gäller ju din nuvarande pump, 17kW gäller bara under vissa förutsättningar.

• Gilla
jras
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Du har missförstått. Nibe anger 15,1 kW från kompressorn. Vad du faktiskt får ut beror ju på som flera olika saker så det går ju inte ange ett värde som alltid gäller. Om du tittar på [länk] sida 14 ser du uteffekt beroende på inkommande köldbärares temperatur.

Samma sak gäller ju din nuvarande pump, 17kW gäller bara under vissa förutsättningar.
Tack sprucetwig!
På sid14 så framgår det inte om det är med eller utan elpatron inkopplad. Jag har tittat på de översta raderna på s12. Där står det exv 6,80kW ut vid 0/35-system även om det lite längre ned på samma sida står 15,1kW. Det tycker jag är galet missvisande. Då tolkar jag det negativt, så jag inte står där med för klena grejer.

S sprucetwig skrev:
Du har missförstått. Nibe anger 15,1 kW från kompressorn. Vad du faktiskt får ut beror ju på som flera olika saker så det går ju inte ange ett värde som alltid gäller. Om du tittar på [länk] sida 14 ser du uteffekt beroende på inkommande köldbärares temperatur.

Bra att du nämnde sidan 14, där ser man i diagrammet att S1256-18 verkligen ger 18kW vid 0 gradC inkommande brine, och 55 gradC ut, så det verkar stämma att iallafall Nibe S1256-18 ger 18kW!
Ska se om jag hittar motsvarande för Thermia Atlas 18

Redigerat:
A Allbert skrev:
Tack sprucetwig!
På sid14 så framgår det inte om det är med eller utan elpatron inkopplad. Jag har tittat på de översta raderna på s12. Där står det exv 6,80kW ut vid 0/35-system även om det lite längre ned på samma sida står 15,1kW. Det tycker jag är galet missvisande. Då tolkar jag det negativt, så jag inte står där med för klena grejer.
Men det står "enligt EN 14511", är det nåt sätt att mäta? (ung. som wltp för bilar?) Kanske inte alltid så realistiskt?

A Allbert skrev:
När kunde du lita fullt på en säljare senast?
Eller hur :) - Det är ju därför jag är här och försöker få mer info

J jras skrev:
Men det står "enligt EN 14511", är det nåt sätt att mäta? (ung. som wltp för bilar?) Kanske inte alltid så realistiskt?
A Allbert skrev:
Tack sprucetwig!
En14511 specificerar att det ska vara 0 grader från borrhålet och 45 grader ut till huset vid beräkningen, så det är ju ungefär som wltp. Så samma siffra borde ju gå att hitta för andra pumpar.

Kan ju även vara värt för dig Albert att kolla när din gamla pump ger 17kW så att du jämför äpplen med äpplen.

De säljer ju en värmepump så om det mesta av effekten skulle komma från en elpatron tror jag inte nibe skulle vara särskilt populära.

• Gilla
jras
  • Laddar…
A Allbert skrev:
Det gäller att skilja på hur snabbt innetemperaturen kan ändras (=långsamt) och hur snabbt elanvändningen kan ändras (blixtsnabbt). Det faktum att innetemperaturen och i mindre grad även framledningstemperaturen inte kan ändras snabbt utan har en inbyggd tröghet är en förutsättning för att kunna spara med SPA.

Ju trögare systemet är ju mer kan man spara genom snabba justeringar av elanvändningen. Ju snabbare och större förändringar av elpriset man har ju mer kan man spara.

• Gilla
jras
  • Laddar…
J jras skrev:
Jag pratade idag med en bekant som kör Smart Price (SPA) på en Nibe F750 (luft-vatten), och där var hans erfarenhet att det funkar hyfsat men man måste köra med "låga inställningsvärden" (dvs att den sänker temp endast lite grann vid dyr el).
Det varierar från hus till hus. Ett trögt hus som tar lång tid att värma upp och sedan behåller värmen länge klarar "högre inställningsvärden" är ett snabbt hus som går snabbt att värma upp och som snabbt tappar värmen. Typ ett välisolerat betonghus jämfört med ett dåligt isolerat trähus.
J jras skrev:
Ställer man upp SPA för högt så går elpatronen igång när elpriset blir lågt, och det är ju inte så "smart" ..
Det är fel tänkt. Att köra elpatron när elpriset är mycket lågt kan vara billigare än att köra kompressor när elpriset är mycket högt. Det beror på värmefaktor eller verkningsgrad (COP, SCOP) vid det aktuella tillfället. Alltså hur många kilowatt värmepumpen kan generera per förbrukad kilowatt. Värmefaktorn är inte konstant utan varierar vanligen mellan 1 och 5, beroende på typ av värmepump och modell.

Så om värmefaktorn COP är låg och elpriset varierar mycket kan det absolut vara en smart besparing att köra elpatron vissa tillfällen.

• Gilla
jras och 1 till
  • Laddar…
A Allbert skrev:
När kunde du lita fullt på en säljare senast? De är väldigt trevliga men "säljer och springer"! Det jag skrev ovan fick jag lista ut själv för 11 år sedan annars hade jag stått där med en ordentligt underdimensionerad värmepump, det hade blivit snordyrt.
👍Jag säger inte emot dig. Fast det beror lite på vad man menar med att lita oxo.

Man kan lita på att en försäljare vill tjäna så mycket pengar som möjligt.😁 Det viktiga är inte hur högt pris det är på produkten. Det som styr säljaren är marginalen, förtjänsten. Det gäller att vara medveten om att det är säljarens prio 1.

Det är inte nödvändigtvis varken bra eller dåligt för kunden. För kunden vill oxo göra bästa möjliga affär 😁och en bra värmepump sparar pengar många många år. Medan säljaren har mycket kort tid på sig att tjäna in pengarna.

• Gilla
jras
  • Laddar…
det är aldrig billigare att köra elpatron än kompressor, elpatron drar 1:1 medan kompressorn alltid ger mer än den tar.

• Gilla
jras
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
det är aldrig billigare att köra elpatron än kompressor, elpatron drar 1:1 medan kompressorn alltid ger mer än den tar.
Naturligtvis har du rätt i det du skriver. Fast du missar poängen!😀

Det är inte en fråga om kompressor eller elpatron. Det är inte det saken gäller. Poängen är att elpatron kan vara bättre en timma än kompressor nästa timma. Eftersom elpriset kan variera väldigt mycket från timme till timme kan det löna sig att köra elpatron. Är man smart kör man vid behov både elpatron och kompressor i sådana lägen. Det är sådant en smart-VP kan ha koll på och utnyttja när läget är det rätta.

• Gilla
jras
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.