Man måste skilja på om det är ett hp eller ms larm man har så man vet var man ska leta. Oftast är enl. min erfarenhet ms larm då antingen mjukstartkort eller kompressor som det brukar vara. På motorskyddet så kan man ändra mellan A och H. Står den på A så tas det larmet bort när man bryter strömmen å då vet man inte vad den larmar på. Står den på H så måste man manuellt trycka bort larmet på motorskyddet å då vet man att det är ms larm. Har inte motorskydd löst ut då är det hp larm. Nr 39 är motorskyddet. Om du har riktigt tur så kan det vara att fylla upp vatten men det är inte säkert, men trycksatt ska ju systemet vara
 
  • Diagram över en elektrisk panel med numrerade komponenter, inklusive motorskydd (nr 39), vilket används för felsökning av larm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart sitter schemat som du skicka så här ser framsidan på min
 
  • Värmepumpens framsida med styrenhet och röranslutningar synliga, installerad i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Under den gråa plåten på höger sida
 
  • Gilla
Vitahuset2026
  • Laddar…
Det var tydligen trycket som inte fanns nu har den funkat i 30minuter. Jag hade den svarta på 1, 1 var men nu har den gått upp till 1,4🤷🏻‍♂️ vart ska man ha den?
 
  • Tryckmätare visar 1,4 bar, kopplad till kopparrör. Modell: Flexcon. Diskuterar optimal tryckinställning i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det blir bra så, blir det för högt pytsar den ut överskottet.
Har du lufttryck i expansionskärlet, eller är det stumfyllt med vatten ?
 
  • Gilla
Vitahuset2026
  • Laddar…
Har en gammal nibe 1230. För några år sedan (ca 5 år)fick jag m/s larm, startade om pumpen, problemet återkom inom några timmar. Är själv inte kunnig på detta men sökte runt i olika forum. Fick kontakt med en som var duktig. Hans diagnos var att det troligen var mjukstartreläet. Tog bort det kretskortet och ersatte det med rekommenderad ny komponent, konduktör? Eller var det hette. Efter detta byte har det fungerat helt klanderfritt. Vill minnas att kretskortet med mjukstarta såg lite ”bränt”.
 
  • Gilla
Vitahuset2026
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
det blir bra så, blir det för högt pytsar den ut överskottet.
Har du lufttryck i expansionskärlet, eller är det stumfyllt med vatten ?
 
  • Värmepump med kopparrör, tryckmätare och röd expansionstank på vägg i tekniskt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
_Magnus L
  • Laddar…
Uppdatering, varför har trycket sjunkit så mycket? Kan någon förklara?
 
  • Tryckmätare med rött visare på 1 bar mot kopparrör, fråga om sjunkande tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sprätta bort det svarta plastlocket och under den finns en svart plasthatt, skruva lös den också. Där kan du pumpa i luft med en likadan pump du fyller bildäck med. Prova tryck i mitten med en liten mejsel, kommer det ut någon luft? om inte, släpp trycket på värmesystem till 0 pumpa i luft, släpp ut tryck på system till 0, upprepa några gånger, peta sen på mittengrejen i luftventilen igen, är där tryck eller kommer det vatten?
kommer det vatten är kärlet skrot, kommer där fortfarande ingen luft är kärlet också skrot.
 
  • Rörsystem med manometer och expansionskärl, kopparkablar och plastledningar i ett tekniskt rum. Ett rött kärl har en markerad svart cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vitahuset2026 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.