Har inte värme i huset gamla ägaren kunde ingenting om pumpen så jag vet inte vart filtret eller någonting sitter,
Behöver hjälp och lokalisera vart filtret sitter
 
  • Styrpanel för NIBE värmepump med flera knappar, symboler och en digital display som visar "HP/MS-larm".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Du behöver ta lite fler bilder för att kunna få bra hjälp, för att återställa larmet så behöver du stänga av och sätta på värmepumpen igen.
Återkommer larmet direkt så behöver du troligtvis återställa motor-skyddet till kompressorn
 
Jag har gjort det men larmet kommer tillbaka. Här är lite mer bilder
 
  • Värmepump inuti ett skåp med synliga rör och kablar, del av ett byggnadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pannrum med kopparrör, tryckmätare, vit och röd tank samt panel med digital display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem i källare med kopparrör, expansionstank och styrpanel, som kan orsaka återkommande larm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör och ventiler i en takinstallation för VVS-system. Flera rör leder i olika riktningar och är kopplade till en central punkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Här sitter filtret
 
  • Vattenrör och ventiler i en byggnad, med en tryckmätare synlig i bakgrunden och kablar anslutna till en kontrollpanel.
Tack löser den sig tror du om jag rensar filtret
 
T
Kanske, HP/MS är ett kombinerat larm ( högtryck och motorskydd)

Man kan kolla temperaturen på Fram och retur när kompressorn är igång, är skillnaden stor så kan det absolut vara filtret som behöver rengöras.

Har man 4-8 graders skillnad så är det sannolikt något annat som är problemet.
 
V Vitahuset2026 skrev:
Tack löser den sig tror du om jag rensar filtret
Ett snikfilter, kommer att rinna mycket vatten ur systemet, hoppas att det finns ventiler att stänga med.
Så lossa inte proppen ( då blir det dusch ) , utan att ha nolltryck i systemet, samt att kunna stänga av mot huset.
 
  • Gilla
Vitahuset2026
  • Laddar…
N
För 10 år sen hade jag vvm 240 inne och fighter 2010 ute.
HP och även MS larm gick hyfsat ofta, mest HP larm.
Löste det genom att starta om/stänga av pannan, löste problemet i 1-3 månader.
Hade röris här som inte hittade några problem.
Dock efter 3 år så skar F2010, och fick köpa en ny utedel som blev F2030.
Verkar dock inte lösa problemet hos dig, var mest info.
 
T tobbetk skrev:
Kanske, HP/MS är ett kombinerat larm ( högtryck och motorskydd)

Man kan kolla temperaturen på Fram och retur när kompressorn är igång, är skillnaden stor så kan det absolut vara filtret som behöver rengöras.

Har man 4-8 graders skillnad så är det sannolikt något annat som är problemet.
Så där såg filtret ut jag rengjorde och satte den tillbaka och starta nu jag får fram samma fel
 
  • Hand som håller ett smutsigt filter framför en tvättmaskin, med texten "Bra skitig var den".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om du tog bilderna före eller efter du tog bort filtret men du har ju inget tryck på värmesystemet. Sen kanske det inte hjälper ändå mot larmen
 
Vilka bilder menar du?
Här är bilder efter jag rengjorde och starta om.
 
  • Display med HP/MS-1-arm med två blinkande lampor, en grön och en röd. Kontrollpanel med knappar och vred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för värmesystem med temperaturvisning för vatten, märkt NIBE.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som trycker på knapparna på en NIBE värmepump med en skärm som visar inomhus- och utomhustemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand trycker på en knapp på en NIBE-panel med temperaturdata på displayen, inklusive VB-r och VVstart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Styrpanel för NIBE-värmepump med visad temperatur och hand som trycker på knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person justerar inställningar på en NIBE-panel med fingret på en knapp. Displayen visar kurvlutning och rum-komp-värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display och knappar på en NIBE värmepump med indikatorlampor; en hand trycker på en knapp och skärmen visar "VPstarter 39876" och "VP-larm".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Användare pekar på en NIBE-kontrollpanel efter rengöring och omstart, med UP-tid 51508h och TS-tid 1721h visad på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand trycker på knappar på en NIBE-styrpanel med skärm som visar "Grundinst. 0 00 Sverige" efter rengöring och omstart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där.. noll i tryck
 
  • Tryckmätare på ett rörsystem visar noll tryck, omgiven av kopparrör, en vit behållare och en röd trycktank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
Där.. noll i tryck
Men det röda visaren står på 1,2 bar eller?
 
  • Manometer med röd visare på 1,2 bar, monterad på kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är den svarta som visar trycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.