F
Erik JS skrev:
Uppdaterar tråden när det är gjort :)
Hur gick det?

F
B BSA In skrev:
Hej Erik
Jobbigt och onödigt med fläktljud. Om du har plats sätt in en flexibel ljuddämpare förmodligen storlek 125. Köp den på Bauhaus eller nätet. Kostnad c:a 500 kr.
Såhär ser det ut hos mig.

Ventilationsrör och fläkt i ett tak, med utblåsrör och frånluftsdon markerade. Diskuteras placering av fläkten och eventuell ljudnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är om man skulle satt fläkten direkt på utblås röret istället och använt en flexibel dämpare emellan?

Jag har redan provat sätta fläkten på andra röret och med nuvarande slang, märkte ingen skillnad på ljudnivån.

Det finns ju även (överprisade) skumbitar att peta in i donen. Borde ju blockera flödet också så verkar ju inte så smart? https://www.bauhaus.se/ljuddampande-spjall-rise-o125mm#go-to-description

Redigerat:
F Fideliox skrev:
Såhär ser det ut hos mig.

[bild]

Frågan är om man skulle satt fläkten direkt på utblås röret istället och använt en flexibel dämpare emellan?

Jag har redan provat sätta fläkten på andra röret och med nuvarande slang, märkte ingen skillnad på ljudnivån.

Det finns ju även (överprisade) skumbitar att peta in i donen. Borde ju blockera flödet också så verkar ju inte så smart? [länk]
Hej
Flytta fläkten och ersätt slangen med en flexibel ljudfälla. Det borde ge en tillräcklig dämpning av fläktljud i frånluftdon. Ökar kanske ljudet i utblåset något.
Lycka till

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
P
F Fideliox skrev:
Hur gick det?
Jättebra! Låter ingenting ute nu och inne är det också full acceptabel ljudnivå :)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
B BSA In skrev:
Hej
Flytta fläkten och ersätt slangen med en flexibel ljudfälla. Det borde ge en tillräcklig dämpning av fläktljud i frånluftdon. Ökar kanske ljudet i utblåset något.
Lycka till
Får prova då! Utblåset kvittar mig.

F
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.