F
B BSA In skrev:
Hej Erik
Jobbigt och onödigt med fläktljud. Om du har plats sätt in en flexibel ljuddämpare förmodligen storlek 125. Köp den på Bauhaus eller nätet. Kostnad c:a 500 kr.
Du tänker på slangen inomhus, ovanför pumpen?

Har också funderat på ljuddämparslang fast på sidan mellan husets ventilation till pumpen , vet inte hur stor skillnad det kan göra i frånluftsdonen? Kanske det även ökar motståndet så man får höja fläkten ändå?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Du tänker på slangen inomhus, ovanför pumpen?

Har också funderat på ljuddämparslang fast på sidan mellan husets ventilation till pumpen , vet inte hur stor skillnad det kan göra i frånluftsdonen? Kanske det även ökar motståndet så man får höja fläkten ändå?
Är ljudet för högt både inomhus och utomhus behövs en ljuddämpare på båda sidor om fläkten. Alltså en på kanalen till WC- bad mm och en dämpare på avluftskanalen ut.
Kontakta en ventfirma eller en plåtslagarfirma.
 
F
B BSA In skrev:
Är ljudet för högt både inomhus och utomhus behövs en ljuddämpare på båda sidor om fläkten. Alltså en på kanalen till WC- bad mm och en dämpare på avluftskanalen ut.
Kontakta en ventfirma eller en plåtslagarfirma.
Bara inomhus det är störigt. Varför inte göra det själv?
 
F Fideliox skrev:
Bara inomhus det är störigt. Varför inte göra det själv?
Det går bra om du är lite händig.
 
F
B BSA In skrev:
Det går bra om du är lite händig.
Är ju bara atr byta flexkanalen mot en lika lång fastljuddämpad, inga konstigheter. Frågan är väl mer om det faktiskt hjälper något. I donen längst bort hörs en högfrekvent ljud som jag antar förstärks av ventröret och det är nog från fläkten. Donen närmast fläkten har mer ett lågfrekvent brummande i donen. Undviker helst ventilation.se/solidduct då de är riktiga rövhattar.
 
P
B BSA In skrev:
Är ljudet för högt både inomhus och utomhus behövs en ljuddämpare på båda sidor om fläkten. Alltså en på kanalen till WC- bad mm och en dämpare på avluftskanalen ut.
Kontakta en ventfirma eller en plåtslagarfirma.
Inomhus med stängda fönster hörs ingenting. Utomhus är inte ljudet jättestörande, men det hörs tydligt när det är tyst att en fläkt går. Jag reagerade eftersom det bara är vårt hus som låter.
 
Vi är ett litet parhusområde med 30 st Nibe 370, tidigare 310.
370 låter mera innomhus än gamla 310, utomhus i området låter ingeting, det är knäpptyst på nätterna.
Vad som sitter i utblåset på taket vet jag inte, men det är original från husen byggdes -93.
 
Erik JS skrev:
Alright! Vi kommer inte ge oss på att göra det själva dock. Äger inte ens någon stege och är totalt ohändig. Vårt första hus. Vet du vem man kan vända sig till? Ventilationsfirma? VVS?

Tack.
Tips i all välmening. Bo i hus och inte vara händig är en dålig och dyr kombination.
Du lär dig efterhand och med forum som byggahus och YouTube så finns svaren.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
A agb007 skrev:
Tips i all välmening. Bo i hus och inte vara händig är en dålig och dyr kombination.
Du lär dig efterhand och med forum som byggahus och YouTube så finns svaren.
Tackar för omtanken och du har så klart rätt, dock är vi i en väldigt priviligerad ekonomisk sits och har råd att värdesätta tid mer än pengar om man kan säga så. Hjälper dessutom gärna till att stimulera ekonomin och att folk har arbete :)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Jag har lagt märke till att utblåset på taket till vår Nibe F750 låter en del när man är på altanen. Det är som ett lågt fläktljud, absolut inget farligt men är förvånad att det ändå hörs över hela tomten när det är helt tyst ute.

Jag hör inget från grannhusen som jag antar, till skillnad från oss, har bergvärme.

Är detta normalt eller tecken på något mekaniskt som bör åtgärdas? I sådana fall, hur?
Kan vara ett lager som börjar bli dåligt i fläkten. Hörs det något i pumpen om du öppnar upp luckorna?
 
P
S svebbe skrev:
Kan vara ett lager som börjar bli dåligt i fläkten. Hörs det något i pumpen om du öppnar upp luckorna?
Vilka luckor menar du? Jag kan inte påstå att jag hör något inne i huset eller när jag står vid Niben. Det är bara utblåset som viner/låter.
 
Erik JS skrev:
Vilka luckor menar du? Jag kan inte påstå att jag hör något inne i huset eller när jag står vid Niben. Det är bara utblåset som viner/låter.
Okej det är mer ett vinande ljud, brukar vara ett mer brummade ljud vid lager fel. Svårt att förklara 😅 Brukar höras mest när man stänger av fläkten och den börjar sakta ner innan stopp. Luckan, tänker på fronten på niben. Har ingen själv men man brukar kunna ta bort frontplåtarna för att komma åt fläkt och andra saker i pumpen. Kolla i manualen
 
P
S svebbe skrev:
Okej det är mer ett vinande ljud, brukar vara ett mer brummade ljud vid lager fel. Svårt att förklara 😅 Brukar höras mest när man stänger av fläkten och den börjar sakta ner innan stopp. Luckan, tänker på fronten på niben. Har ingen själv men man brukar kunna ta bort frontplåtarna för att komma åt fläkt och andra saker i pumpen. Kolla i manualen
Den är nyligen servad också och hörde inget konstigt när de tog bort luckan fram. Det kommer en firma hit snart som ska installera en ljuddämpare. Får se om det hjälper :)
 
Erik JS skrev:
Den är nyligen servad också och hörde inget konstigt när de tog bort luckan fram. Det kommer en firma hit snart som ska installera en ljuddämpare. Får se om det hjälper :)
Aa men då har du hjälp på väg 😊
 
  • Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
P
S svebbe skrev:
Aa men då har du hjälp på väg 😊
Uppdaterar tråden när det är gjort :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.