P
Jag har lagt märke till att utblåset på taket till vår Nibe F750 låter en del när man är på altanen. Det är som ett lågt fläktljud, absolut inget farligt men är förvånad att det ändå hörs över hela tomten när det är helt tyst ute.

Jag hör inget från grannhusen som jag antar, till skillnad från oss, har bergvärme.

Är detta normalt eller tecken på något mekaniskt som bör åtgärdas? I sådana fall, hur?
 
  • Gilla
Kicki 29
  • Laddar…
P
Någon? 🥴
 
Det är väl inte så konstigt att det hörs, flyttas ju en hel del luft
 
  • Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
P
DonPablo DonPablo skrev:
Det är väl inte så konstigt att det hörs, flyttas ju en hel del luft
Nej, det är sant. Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig bara.
 
Ni kanske kör med högre fläkthastighet än grannarna? Har dom likadana pannor?
 
Jag monterade en ljuddämpare på utblåset också när jag kopplade in Nibe 370, hör ingenting.
 
Erik JS skrev:
Jag har lagt märke till att utblåset på taket till vår Nibe F750 låter en del när man är på altanen. Det är som ett lågt fläktljud, absolut inget farligt men är förvånad att det ändå hörs över hela tomten när det är helt tyst ute.

Jag hör inget från grannhusen som jag antar, till skillnad från oss, har bergvärme.

Är detta normalt eller tecken på något mekaniskt som bör åtgärdas? I sådana fall, hur?
Du har en frånluftvärmepumpa som återvinner värme från ventilationen, värme tappvatten och vatten för uppvärmning med radiatorer och/eller golvvärme, vad använder du bergvärmen för???
 
V Vicho skrev:
Du har en frånluftvärmepumpa som återvinner värme från ventilationen, värme tappvatten och vatten för uppvärmning med radiatorer och/eller golvvärme, vad använder du bergvärmen för???
Läs igen . Ts hör inget från grannarna som han tror har bergvärme
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Jag har lagt märke till att utblåset på taket till vår Nibe F750 låter en del när man är på altanen. Det är som ett lågt fläktljud, absolut inget farligt men är förvånad att det ändå hörs över hela tomten när det är helt tyst ute.

Jag hör inget från grannhusen som jag antar, till skillnad från oss, har bergvärme.

Är detta normalt eller tecken på något mekaniskt som bör åtgärdas? I sådana fall, hur?
Grannen kanske har självdrag och bergvärme. Frånluftvärmepumpar låter lite i utblåset. Helt normalt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
P
J John74 skrev:
Jag monterade en ljuddämpare på utblåset också när jag kopplade in Nibe 370, hör ingenting.
Intressant. Har du länk till denna produkt?
 
Samma problem här. En av de största missarna när jag byggde mitt hus. Hade jag vetat att det skulle låta så mycket från fläkten hade jag satt utblåset på andra sidan, mot vägen i stället.

Fläkthastigheten går ju att ställa ner men den är ju inställd av nån ovk-expert i samband med bygget.

Satt ute på altanen i vårsolen i helgen, drack mitt kaffe och lyssnade på fågelkvitter och en jä*** fläktj***
 
  • Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
P
B Bhp863 skrev:
Samma problem här. En av de största missarna när jag byggde mitt hus. Hade jag vetat att det skulle låta så mycket från fläkten hade jag satt utblåset på andra sidan, mot vägen i stället.

Fläkthastigheten går ju att ställa ner men den är ju inställd av nån ovk-expert i samband med bygget.

Satt ute på altanen i vårsolen i helgen, drack mitt kaffe och lyssnade på fågelkvitter och en jä*** fläktj***
Ok! Då är vi två.
 
Erik JS skrev:
Ok! Då är vi två.
Erik JS skrev:
Jag har lagt märke till att utblåset på taket till vår Nibe F750 låter en del när man är på altanen. Det är som ett lågt fläktljud, absolut inget farligt men är förvånad att det ändå hörs över hela tomten när det är helt tyst ute.

Jag hör inget från grannhusen som jag antar, till skillnad från oss, har bergvärme.

Är detta normalt eller tecken på något mekaniskt som bör åtgärdas? I sådana fall, hur?
Hej Erik
Jobbigt och onödigt med fläktljud. Om du har plats sätt in en flexibel ljuddämpare förmodligen storlek 125. Köp den på Bauhaus eller nätet. Kostnad c:a 500 kr.
 
  • Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
P
B BSA In skrev:
Hej Erik
Jobbigt och onödigt med fläktljud. Om du har plats sätt in en flexibel ljuddämpare förmodligen storlek 125. Köp den på Bauhaus eller nätet. Kostnad c:a 500 kr.
Alright! Vi kommer inte ge oss på att göra det själva dock. Äger inte ens någon stege och är totalt ohändig. Vårt första hus. Vet du vem man kan vända sig till? Ventilationsfirma? VVS?

Tack.
 
Erik JS skrev:
Alright! Vi kommer inte ge oss på att göra det själva dock. Äger inte ens någon stege och är totalt ohändig. Vårt första hus. Vet du vem man kan vända sig till? Ventilationsfirma? VVS?

Tack.
Ring en ventfirma
Räkna med en kostnad på c:a 5000 kr. Lite Rot bidrag går nog att få. Är det Norrköpingstrakten kan jag hjälpa dig.
 
  • Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.