4 051 läst ·
53 svar
4k läst
53 svar
NIBE F730 - För varmt i huset på sommaren
Jag förstår inte detta alls. Säkerligen inget fel på Nibe Pumpen som är ca 4 år.P Pligg85 skrev:Ställ den tills vidare på 24 timmar och 10-12 grader så ska den inte vilja skicka ut något i första taget.
Senare på säsongen kan du ställa tillbaka till något mer likt du har idag. Svårt att säga vad spm passar ditt hem bäst men det känns som pumpen idag kan vilja hoppa igång även om inte behov finns.
Den kommer när din filtreringtid och därmed genomsnittstemp uppnår kriteriet att värma att börja räkna underskottet som gradminuter.
Så här års kan man med fördel ha underskottet lite högre så den inte startar/stoppar hela tiden.
Om den exempelvis startar i +12c att tillverka "måttlig värme" så kommer den lyckas väldigt bra att jobba ikapp det.
men i januari i -10 och sjunkande temperaturer på prognosen vill du inte att pumpen väntar in ett större underskottet innan den startar.
Just filtreringstid, gradminuter vid start av kompressor justerar man några gånger per år om man vill skona antal cykler samt få ett jämnare klimat.
Man vill ogärna att pumpen ska starta om ändå yttertemp och solen gör att huset inte behöver värme. Då får man både oönskad värme och högre förbrukning.
Nu har jag stängt av varmen ( värme av, endast tillsats). Min Framledning är satt till 20 grader. Om värmen är avstängd varför har jag då en framlednlng på 30 grader istället för 20?
Har du känt med handen på:
- Utgående värmerör (framledning) från värmepumpen?
- Inkommande värmerör (returen) till värmepumpen?
- Inkommande värmerör (framledning) till golvvärmeshunten?
- Utgående värmerör (returen) från golvvärmeshunten?
- Samt respektive golvvärmeslinga?
- Utgående värmerör (framledning) från värmepumpen?
- Inkommande värmerör (returen) till värmepumpen?
- Inkommande värmerör (framledning) till golvvärmeshunten?
- Utgående värmerör (returen) från golvvärmeshunten?
- Samt respektive golvvärmeslinga?
beräknad framledningen ser konstig ut den ska inte ha specifikt det värdet där.martin7805 skrev:
Står det att den gör Värme eller Varmvatten?
Vad står det att du har för yttertemp och vilken värmekurva har du?
Tillsats ska du inte ha annat än -5 och kallare. Den kickar in när den inte orkar hålla emot gradminutrarna till angivet värde när elpatron ska stödja.
Förutom att toppa varmvatten var 10-14 dag för att unvika legionella ska den inte ha tillsats förrän -5 eller kallare.
Varför har du tillsatsen igång?martin7805 skrev:
Du är med på att du får inte ut 56 grader i värmesystemet när din växelventil/shunt är stängt?Så länge integralvärdet är 0 så får du inte ut någon värme(kompressor är inte igång).Nästa gång den kör varmvatten så tittar du på framledningstemperaturen om den ökar för då kan din växelventil/Shunt läcka så du får varmare i värmesystemet.
Redigerat:
Ja det har jag. De känns ljumna men borde kännas kalla ( dvs 20 grader) som är min framledning tänker jag. Kan det vara så att det läcker någonstans !Demmpa skrev:
Jag tycker du ska börja tänka från andra hållet.
Om nu pumpen är inställd på att inte tillverka värme men framledningen är hög så ska du inte stirra dig blind på att pumpen värmer huset fast du inte vill.
Har du nåt sätt att se elförbrukning på huset (eller på pumpen) så du helt kan utesluta att pumpen jobbar?
Vad för typ av hus har du? Ålder? Mycket fönsterpartier i de rum du har slingorna i?
I mitt hus, moderat solinstrålning men inte så välisolerat då det är byggt 1967, så är vår framledning just nu ca 3-4 grader högre än inomhustemperaturen. Det betyder inte att pumpen värmer mitt hus...snarare att omgivningen är varm nog att vattnet som cirkulerar i systemet värms upp ute i golv/radiatorer och enda stället jag ser det på är när det vattnet kommer tillbaka till pumpen igen
Tempgivaren har ju ingen aning om ifall det är varmt pga att pumpen jobbar eller om du står med en varmluftspistol och värmer
Om nu pumpen är inställd på att inte tillverka värme men framledningen är hög så ska du inte stirra dig blind på att pumpen värmer huset fast du inte vill.
Har du nåt sätt att se elförbrukning på huset (eller på pumpen) så du helt kan utesluta att pumpen jobbar?
Vad för typ av hus har du? Ålder? Mycket fönsterpartier i de rum du har slingorna i?
I mitt hus, moderat solinstrålning men inte så välisolerat då det är byggt 1967, så är vår framledning just nu ca 3-4 grader högre än inomhustemperaturen. Det betyder inte att pumpen värmer mitt hus...snarare att omgivningen är varm nog att vattnet som cirkulerar i systemet värms upp ute i golv/radiatorer och enda stället jag ser det på är när det vattnet kommer tillbaka till pumpen igen
Tempgivaren har ju ingen aning om ifall det är varmt pga att pumpen jobbar eller om du står med en varmluftspistol och värmer
Värmepumpen har som sagt var ingenting med det hela att göra. Den verkar fungera som det ska, så det är bara dumt att börja ändra några inställningar där.
Den enkla förklaringen är dels att golven är varma och dels att cirkulationspumen är igång mot mestadels stängda slingor så restvärmen från den syns på mätarna.
Börja med att stänga av cirkulationspumpen i fördelaren och se vad som händer.
Den enkla förklaringen är dels att golven är varma och dels att cirkulationspumen är igång mot mestadels stängda slingor så restvärmen från den syns på mätarna.
Börja med att stänga av cirkulationspumpen i fördelaren och se vad som händer.
Finns "utomhusgivare"? Om ja,martin7805 skrev:
Hej
Har ett delikat problem. Har kollat allt min framledningstemp, värmekurva mm. Till och med stängt av värmen ( så endast den värmer vatten). Problemet är det att trots 20-30 grader ute så levererar den varmvatten till golvvärmen på dryga 30 grader.
Jag förstår inte vad som kam vara fel. Tacksam för tips. Det blir outhärdligt varmt i huset på sommaren. Nibe kan visa 25 grader i huset men vattnet ut från pumpen i fördelarskåpet visar ändå 30 grader.
Riktigt tröttsamt detta. I fördelarslåpet sitter även en shunt som jag felsökt. Oavsett vad den står på får jag inte vattnet till under 30 grader
Har du haft samma bekymmer sedan installationen utfördes?
hur gammal är anläggningen?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 602 inlägg
Klicka här för att svara