martin7805 martin7805 skrev:
Men varför har jag då drygt 30 grader ut i fördelarskåpet ?
Är huset välisolerade?Kan vara så att det är den värden du har i huskroppen.Lika som mitt hus (bara radiatorer) så har jag 25 grader inomhus fast värmen är avstängd.vad är inomhustemperaturen när fram och returen visar 30 grader?

Är de 30 grader på riktigt så de är så varma om du känner på dem? Inte helt ovanligt att de visar ganska fel?

Men med filtreringstid på 8 timmar och 15 grader kommer du mellan exempelvis kl 22-06 om det är under 15c i snitt (vilket det lätt bli så här års) starta produktion som troligen kommer brytas rätt omgående om det inte cirkulerar ut på slingorna.

Då kommer den gå upp i 40-50c på några minuter och bryter av säkerhet om det bara cirkulerar mellan pump och fördelarskåp.

Kontentan blir då att fördelarskåpen blir varmare ett tag.

P Pligg85 skrev:
Är de 30 grader på riktigt så de är så varma om du känner på dem? Inte helt ovanligt att de visar ganska fel?

Men med filtreringstid på 8 timmar och 15 grader kommer du mellan exempelvis kl 22-06 om det är under 15c i snitt (vilket det lätt bli så här års) starta produktion som troligen kommer brytas rätt omgående om det inte cirkulerar ut på slingorna.

Då kommer den gå upp i 40-50c på några minuter och bryter av säkerhet om det bara cirkulerar mellan pump och fördelarskåp.

Kontentan blir då att fördelarskåpen blir varmare ett tag.
Vad borde jag ha istället för 15 och 8?

Vad borde jag ha istället för 15 och 8?
Ställ den tills vidare på 24 timmar och 10-12 grader så ska den inte vilja skicka ut något i första taget.

Senare på säsongen kan du ställa tillbaka till något mer likt du har idag. Svårt att säga vad spm passar ditt hem bäst men det känns som pumpen idag kan vilja hoppa igång även om inte behov finns.

Den kommer när din filtreringtid och därmed genomsnittstemp uppnår kriteriet att värma att börja räkna underskottet som gradminuter.

Så här års kan man med fördel ha underskottet lite högre så den inte startar/stoppar hela tiden.

Om den exempelvis startar i +12c att tillverka "måttlig värme" så kommer den lyckas väldigt bra att jobba ikapp det.

men i januari i -10 och sjunkande temperaturer på prognosen vill du inte att pumpen väntar in ett större underskottet innan den startar.

Just filtreringstid, gradminuter vid start av kompressor justerar man några gånger per år om man vill skona antal cykler samt få ett jämnare klimat.

Man vill ogärna att pumpen ska starta om ändå yttertemp och solen gör att huset inte behöver värme. Då får man både oönskad värme och högre förbrukning.

Hej
Har ett delikat problem. Har kollat allt min framledningstemp, värmekurva mm. Till och med stängt av värmen ( så endast den värmer vatten). Problemet är det att trots 20-30 grader ute så levererar den varmvatten till golvvärmen på dryga 30 grader.
Jag förstår inte vad som kam vara fel. Tacksam för tips. Det blir outhärdligt varmt i huset på sommaren. Nibe kan visa 25 grader i huset men vattnet ut från pumpen i fördelarskåpet visar ändå 30 grader.

Riktigt tröttsamt detta. I fördelarslåpet sitter även en shunt som jag felsökt. Oavsett vad den står på får jag inte vattnet till under 30 grader
Det enklaste är att stänga av cirkulationspumpen sommartid. Det är ju iofs inte bra att den står still för länge, du får kanske hjälpa den igång på hösten när du ska starta igen, men du slipper ju onödig uppvärmning på sommaren.

roland53 roland53 skrev:
Det enklaste är att stänga av cirkulationspumpen sommartid. Det är ju iofs inte bra att den står still för länge, du får kanske hjälpa den igång på hösten när du ska starta igen, men du slipper ju onödig uppvärmning på sommaren.
Känns inte rätt väg med dagens teknik

Känns inte rätt väg med dagens teknik
Finns ju hur mycket som helst att göra med dagens teknik håller med, men om man inte har kunskapen eller intresset och man håller på att svettas bort i sommarvärmen är pumpstopp det allra enklaste och snabbaste att få stopp på uppvärmningen. SEN kan man fundera på andra åtgärder i steg 2 ...

Det borde finnas någon typ av "sommarurkoppling" som man kan aktivera som stoppar cirkulationspumpen samt startar den med visst intervall och låter den gå en liten tid för att sedan stänga av cirkulationspumpen igen.

Demmpa Demmpa skrev:
Det borde finnas någon typ av "sommarurkoppling" som man kan aktivera som stoppar cirkulationspumpen samt startar den med visst intervall och låter den gå en liten tid för att sedan stänga av cirkulationspumpen igen.
Fast problemet är ju egentligen lätt löst om systemet är rätt konstruerat, så att en utvald slinga alltid är öppen ( inget ställdon) så att vattnet alltid kan cirkulera i denna slinga. Då mår cirk.pumpen bäst.

Många har skrivit detta i tråden.

Man ska kanske också. ta en titt på alla ställdonen och termostater så dom fungerar. Det händer ju att både termostater och ställdon lägger av. Dom varar inte för evigt.

roland53 roland53 skrev:
Fast problemet är ju egentligen lätt löst om systemet är rätt konstruerat, så att en utvald slinga alltid är öppen ( inget ställdon) så att vattnet alltid kan cirkulera i denna slinga.
Hur löser det problemet om värmepumpen skickar ut värme på radiator-/golvvärmekretsen?

Om du tittar på TS bilder så ser du att minst två ställdon har ändrat läge mellan bilderna men att det ändå är 30+⁰ på bägge fördelarna.

B
Är rör till golvvärme och radiatorer varma? Om ja så låter det precis som någon nämnt tidigare i tråden bb och som jag själv haft problemen med, en krånglande växelventil. Den vill göra varmvatten men ventilen skickar värmen fel och ut på slingan.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur löser det problemet om värmepumpen skickar ut värme på radiator-/golvvärmekretsen?

Om du tittar på TS bilder så ser du att minst två ställdon har ändrat läge mellan bilderna men att det ändå är 30+⁰ på bägge fördelarna.
Fördelaren är ju inte = golvslingorna. Fördelaren släpper ju ut värmen/flödet i golvslingorna när ställdonet öppnas. Beroende på var i huset fördelarna är placerade ifht värmepumpen så finns det ju några meter tillopps/returrör mellan v-pump och fördelare men det kan ju knappast orsaka någon större uppvärmning i huset. Den slinga som alltid ska vara öppen (för cirkulationspumpens välbefinnande) orsakar ett mindre flöde så tempen vid fördelaren kan visa 30 gr men det är ju inte detsamma att övriga golvslingor med fungerande termostat och ställdon uppvärms.

Hej
Har ett delikat problem. Har kollat allt min framledningstemp, värmekurva mm. Till och med stängt av värmen ( så endast den värmer vatten). Problemet är det att trots 20-30 grader ute så levererar den varmvatten till golvvärmen på dryga 30 grader.
Jag förstår inte vad som kam vara fel. Tacksam för tips. Det blir outhärdligt varmt i huset på sommaren. Nibe kan visa 25 grader i huset men vattnet ut från pumpen i fördelarskåpet visar ändå 30 grader.

Riktigt tröttsamt detta. I fördelarslåpet sitter även en shunt som jag felsökt. Oavsett vad den står på får jag inte vattnet till under 30 grader
Minsta franledningstemp hade jag problem med i början. Någon hade ställt in den på 45 grader vilket innebär att den oavsett utomhusväder producerar 45 graders vatten i slingorna. Har du kollat den inställningen?

R Rillehouse skrev:
Minsta franledningstemp hade jag problem med i början. Någon hade ställt in den på 45 grader vilket innebär att den oavsett utomhusväder producerar 45 graders vatten i slingorna. Har du kollat den inställningen?
Såg ut som den var på 20 enligt bilder

R Rillehouse skrev:
Ja den är på 20 grader

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.