Hej
Har ett delikat problem. Har kollat allt min framledningstemp, värmekurva mm. Till och med stängt av värmen ( så endast den värmer vatten). Problemet är det att trots 20-30 grader ute så levererar den varmvatten till golvvärmen på dryga 30 grader.
Jag förstår inte vad som kam vara fel. Tacksam för tips. Det blir outhärdligt varmt i huset på sommaren. Nibe kan visa 25 grader i huset men vattnet ut från pumpen i fördelarskåpet visar ändå 30 grader.

Riktigt tröttsamt detta. I fördelarslåpet sitter även en shunt som jag felsökt. Oavsett vad den står på får jag inte vattnet till under 30 grader

• IMG_1126.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1123.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1125.jpeg
    Skapa konto
Är golvvärmeslingorna "varma" eller "kalla"?

Har du ställdon på alla slingorna?

Finns det någon bypass mellan fördelarna?

Termostaten på inkommande värme till golvvärmeshunten är en maxtermostat för att begränsa maxtemperaturen ut till golvvärmen till 40-50⁰C för att golven inte ska bli för varma, max yttemperaturen bör vara:
- Trägolv och parkett: Max 27 °C (högre värme kan göra att träet torkar ut, spricker eller slår sig).
- Laminat och vinyl: Max 26–29 °C (följ alltid tillverkarens anvisningar för lim och material).
- Klinker och sten: Kan tåla högre yttemperatur (upp till 29–30 °C), men begränsas ofta av termostaten för komfortens skull.

Jag misstänker att det är ställdon på alla slingorna och att dessa är stängda samt att det inte finns någon bypass. Detta medför att det inte blir något flöde genom cirkulationspumpen, det i sin tur medför att temperaturen höjs på båda sidor om.

Prova att ta bort en/flera ställdon, då lär temperaturen gå ner.

Demmpa Demmpa skrev:

Termostaten på inkommande värme till golvvärmeshunten är en maxtermostat för att begränsa maxtemperaturen ut till golvvärmen till 40-50⁰C för att golven inte ska bli för varma, max yttemperaturen bör vara:
- Trägolv och parkett: Max 27 °C (högre värme kan göra att träet torkar ut, spricker eller slår sig).
- Laminat och vinyl: Max 26–29 °C (följ alltid tillverkarens anvisningar för lim och material).
- Klinker och sten: Kan tåla högre yttemperatur (upp till 29–30 °C), men begränsas ofta av termostaten för komfortens skull.

Jag misstänker att det är ställdon på alla slingorna och att dessa är stängda samt att det inte finns någon bypass. Detta medför att det inte blir något flöde genom cirkulationspumpen, det i sin tur medför att temperaturen höjs på båda sidor om.

Hur tar jag bort dessa

martin7805 martin7805 skrev:
Hur tar jag bort dessa
Så du menar att inget är fel?
Här kommer en bild på mina som reglerar flödet

• IMG_1127.jpeg
    Skapa konto
Hur tar jag bort dessa
Skruvar på den ljusgråa löpmuttern motsols som en vanlig mutter.

Så du menar att inget är fel?
Här kommer en bild på mina som reglerar flödet
Nja!
Det är fel att det är ställdon på alla slingorna samtidigt som det inte finns någon bypass, detta medför att cirkulationspumpen mår dåligt och får troligen förkortad livslängd.

Täcker en slinga ett badrum så är det lämpligt att ta bort ställdonet för den slingan, annars ta en annan t.ex. en slinga längs yttervägg.

Eftersom golvvärme är ett trögt system så är det sällan någon fördel att ha rumstermostater & ställdon.
Termometer/ställdon bör normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Demmpa Demmpa skrev:
Skruvar på den ljusgråa löpmuttern motsols som en vanlig mutter.

Nja!
Det är fel att det är ställdon på alla slingorna samtidigt som det inte finns någon bypass, detta medför att cirkulationspumpen mår dåligt och får troligen förkortad livslängd.

Täcker en slinga ett badrum så är det lämpligt att ta bort ställdonet för den slingan, annars ta en annan t.ex. en slinga längs yttervägg.

Eftersom golvvärme är ett trögt system så är det sällan någon fördel att ha rumstermostater & ställdon.
Termometer/ställdon bör normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Det är lite märkligt för jag har 4 rumsgivare och 5 ställdon. 5an tror jag inte är kopplat till något. Jag är inte så bra på sånt här men vem kan man ringa som går igenom detta ?

Demmpa Demmpa skrev:

Men varför är min isf på 30 grader när jag inte vill ha någon värme

Du har inte bara fem ställdon utan sex.
Troligen är ett rum så stort att det är uppdelat på två(/tre) slingor.

Hur ser styrenheten som ställdonen är kopplade till ut?
Kan du även ta av locket på den?

Ser att de sex slingorna är märkta "1:1"..."1:6", det bör finnas någon ritning hur slingorna är dragna.

Demmpa Demmpa skrev:
Du har inte bara fem ställdon utan sex.
Troligen är ett rum så stort att det är uppdelat på två(/tre) slingor.

Hur ser styrenheten som ställdonen är kopplade till ut?
Kan du även ta av locket på den?

Ser att de sex slingorna är märkta "1:1"..."1:6", det bör finnas någon ritning hur slingorna är dragna.
Jag vet inte men misstänker att vardagsrummet kan ha 2 st det är stort rum.
Men varför är min temp satt till 30
Grader?

Den är inte satt till 30⁰ utan det är aktuella vattentemperaturen runt cirkulationspumpen eftersom det inte är något flöde genom pumpen.
När pumpen går blir den varm, vattnet kyler pumpen, men eftersom det inte är något flöde så blir vattnet i pumpen "väldigt" varmt och värmen sprids genom vattnets & mettallens värmeledningsförmåga därför blir det varmt innan & efter pumpen.

Nu tittade jag en gång till på bilden över alla ställdonen och ser att tredje (1:3) ser ut att vara halvöppen. Några andra kan också eventuellt vara lite öppna.
Då är det troligen som så att golvet (och golvvärmen) värms upp av solinstrålningen på golvet och då är det inte så lustigt att vattnet i fördelarna blir varmt.

På bilderna i första inlägget var indikeringen i de tre synliga ställdonen i typ stängt läge, därav mina första svar.
Sen i bilden där alla ställdonen syns så ser man, om man tittar på det, att tredje ställdonet är ungefär halvöppen, första lite mindre stängd än andra slingan, därav svaret i detta inlägg.

För att kontrollera vilket/vilka ställdon som styrs av vilken rumstermostat så kan man vrida ner alla termostater till minimum förutom en som ställs på max, vänta 10 minuter för att se vilken/vilka ställdon som är öppen/öppna.

Såg att min nibe var inställd så här. Fast jag har golvvärme nere och radiator uppe. Är det korrekt ?

• IMG_1182.jpeg
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
Den är inte satt till 30⁰ utan det är aktuella vattentemperaturen runt cirkulationspumpen eftersom det inte är något flöde genom pumpen.
När pumpen går blir den varm, vattnet kyler pumpen, men eftersom det inte är något flöde så blir vattnet i pumpen "väldigt" varmt och värmen sprids genom vattnets & mettallens värmeledningsförmåga därför blir det varmt innan & efter pumpen.

Nu tittade jag en gång till på bilden över alla ställdonen och ser att tredje (1:3) ser ut att vara halvöppen. Några andra kan också eventuellt vara lite öppna.
Då är det troligen som så att golvet (och golvvärmen) värms upp av solinstrålningen på golvet och då är det inte så lustigt att vattnet i fördelarna blir varmt.

På bilderna i första inlägget var indikeringen i de tre synliga ställdonen i typ stängt läge, därav mina första svar.
Sen i bilden där alla ställdonen syns så ser man, om man tittar på det, att tredje ställdonet är ungefär halvöppen, första lite mindre stängd än andra slingan, därav svaret i detta inlägg.

För att kontrollera vilket/vilka ställdon som styrs av vilken rumstermostat så kan man vrida ner alla termostater till minimum förutom en som ställs på max, vänta 10 minuter för att se vilken/vilka ställdon som är öppen/öppna.
Men hur vet jag så jag inte förstör något för vintern. Kan jag inre bara skruva ned dem som är öppna ?

Vad har du ställt in som gräns när den ska tillverka värme?

Ha filtreringstid på 24 timmar och sätt typ 14 grader så kommer det behövas dygnsmedeltemp under 14 grader för att den ska göra annat än varmvatten.

Filtreringstiden leker man med utefter säsongen också.

Vår och höst vill man ju inte att den kickar in och gör värme kl 5 på morgonen när utetempen är 0 och sen snabbt ökar till +15 och solinstrålning.

I januari vill du att pumpen är alert och hänger med när det kommer in kyla och det går från 0 till -15 under natten.

Samtidigt om det går i motsatt riktning vill du inte att pumpen jobbar 100% för att komma ikapp när yttertempen stiger kraftigt.

Om det går ut värme kan det ju var att min temp klimatsystem är uppställd. Då kvittar det vad för kurva du har valt. Den borde ligga under service inställningar någonstans. Sen kan du ju aktivera nattkyla med som kan hjälpa lite.

Såg att min nibe var inställd så här. Fast jag har golvvärme nere och radiator uppe. Är det korrekt ?
Eftersom du har en golvvärmeshunt så är det rätt inställt. Golvvärmeshunten blandar det "kalla" vattnet från golvvärmereturen med lite varmt (radiator)vatten till "lagom" framledningstemperatur till golvvärmeslingorna.

Men hur vet jag så jag inte förstör något för vintern. Kan jag inre bara skruva ned dem som är öppna ?
När jag återigen tittar på andra bilden I första inlägget så ser jag att returen visar 35⁰ medan framledningen visar 32-33⁰.
Detta kan vara en indikation på att golvvärmen värms av solinstrålning. Ja, termometrarna kan också visa fel.

Att bara ändra börvärdet på rumstermostaterna ändrar ingen grundinställning på värmesystemet utan det är där man gör "tillfälliga" justeringar rum för rum.

Du ska inte börja justera på fördelarna eller shunten.

• Gilla
Eld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.