Hej! Jag har en nibe evc13. På nedre planet har jag golvvärme (där är det varmt och skönt). På övre våning har jag vattenburna radiatorer. De har blivit en aning svalare. För två dagar sedan hade jag ”val värmekurva” på 9 och förskjuten värmekurva på -1. Testade att höja värmekurvan till 10 och förskjuten värmekurva till +1. Framledningstemperaturen kvarstår på ca 43 grader. Det har varit varmt för två dagar sedan på övre våningen nu är det svalare. Får inte upp framledningstemperaturen.
Vet inte riktigt vad jag ska göra? Hur luftar man pannan?
Vet inte riktigt vad jag ska göra? Hur luftar man pannan?
Hur stort hus värmer du, vart i Sverige står det, vilken isoleringsstandard har det och hur kallt är det ute?
Värmer 2 plan på ca 130 kvm. Huset är placerat o Stockholm och det är ca -9 grader ute. Jag kanske har fel värmekurva eller förskjutit den för lite? För elementen har varit super varma för 2-3 dagar sedan.
Värmer 2 plan på ca 130 kvm. Huset är placerat o Stockholm och det är ca -9 grader ute. Jag kanske har fel värmekurva eller förskjutit den för lite? För elementen har varit super varma för 2-3 dagar sedan.
Värmer 2 plan på ca 130 kvm. Huset är placerat o Stockholm och det är ca -9 grader ute. Jag kanske har fel värmekurva eller förskjutit den för lite? För elementen har varit super varma för 2-3 dagar sedan.useless skrev:
Testade nyss att lägga val värmekurva på 11 (tidigare 10). Var det korrekt? Har förskjutning värmekurva på +1
Hej, jag kan testa värmekurva 12-13 och -2 i förskjutning.
Värt att nämna är att nedre plan är golvvärme och övre plan är radiatorer. Ska jag först testa att öka kurvan till 12-13 och -2?
Gällande strypt effekt, kan du förklara hur man löser det/ alternativt visa vilken sida i manualen eftersom jag hittar ingenting..
Värt att nämna är att nedre plan är golvvärme och övre plan är radiatorer. Ska jag först testa att öka kurvan till 12-13 och -2?
Gällande strypt effekt, kan du förklara hur man löser det/ alternativt visa vilken sida i manualen eftersom jag hittar ingenting..
Sökte på nibe evc 13 manualD Daniel Maher skrev:Hej, jag kan testa värmekurva 12-13 och -2 i förskjutning.
Sidan 7. Utgångsvärden för värmeautomatik
Sidan 16. Effektstyrning elpatron
Klicka här för att svara