Hej! Jag har en nibe evc13. På nedre planet har jag golvvärme (där är det varmt och skönt). På övre våning har jag vattenburna radiatorer. De har blivit en aning svalare. För två dagar sedan hade jag ”val värmekurva” på 9 och förskjuten värmekurva på -1. Testade att höja värmekurvan till 10 och förskjuten värmekurva till +1. Framledningstemperaturen kvarstår på ca 43 grader. Det har varit varmt för två dagar sedan på övre våningen nu är det svalare. Får inte upp framledningstemperaturen.

Vet inte riktigt vad jag ska göra? Hur luftar man pannan?

• Reglage på Nibe EVC13 panna med tre rattar för temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Nibe-evc13-panna med temperatur- och tryckmätare, inställd på vinterläge.
    Skapa konto
  • VVS-komponenter och en Wilo-pump i ett skåp, fokus på rör och ventiler.
    Skapa konto
  • Ventil på ett Nibe-värmepumpssystem med koppar- och vattenrör, temperaturkontroll och varningsetikett.
    Skapa konto
Hur stort hus värmer du, vart i Sverige står det, vilken isoleringsstandard har det och hur kallt är det ute?

Hur stort hus värmer du, vart i Sverige står det, vilken isoleringsstandard har det och hur kallt är det ute?

Värmer 2 plan på ca 130 kvm. Huset är placerat o Stockholm och det är ca -9 grader ute. Jag kanske har fel värmekurva eller förskjutit den för lite? För elementen har varit super varma för 2-3 dagar sedan.

useless useless skrev:
Värmer 2 plan på ca 130 kvm. Huset är placerat o Stockholm och det är ca -9 grader ute. Jag kanske har fel värmekurva eller förskjutit den för lite? För elementen har varit super varma för 2-3 dagar sedan.

Testade nyss att lägga val värmekurva på 11 (tidigare 10). Var det korrekt? Har förskjutning värmekurva på +1

Om inte det blir högre framledningstemperatur när du höjer värmekurva kan man tro att pannans el effekten är strypt. Finns inställningar för detta o kolla. Annars rek kurva 12-13 och - 2 enligt manual

Hej, jag kan testa värmekurva 12-13 och -2 i förskjutning.

Värt att nämna är att nedre plan är golvvärme och övre plan är radiatorer. Ska jag först testa att öka kurvan till 12-13 och -2?

Gällande strypt effekt, kan du förklara hur man löser det/ alternativt visa vilken sida i manualen eftersom jag hittar ingenting..

D Daniel Maher skrev:
Hej, jag kan testa värmekurva 12-13 och -2 i förskjutning.

Värt att nämna är att nedre plan är golvvärme och övre plan är radiatorer. Ska jag först testa att öka kurvan till 12-13 och -2?

Gällande strypt effekt, kan du förklara hur man löser det/ alternativt visa vilken sida i manualen eftersom jag hittar ingenting..
Sökte på nibe evc 13 manual

Sidan 7. Utgångsvärden för värmeautomatik
Sidan 16. Effektstyrning elpatron

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.