3 053 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Nibe 750 tinnitusljud
Jag har en Nibe 750 från 2012 som har börjat ge ett ljud som gör mig vansinnig. Det låter som tinnitus / som att man drar ett blött finger på ett vinglas. Det följer inte kompressorhastigheten och inte fläkthastigheten, låter i ovankant på maskinen och änvärre utomhus. Ljudet kommer och går.
Kompressorfötterna är bytta och känner inga vibrationer i maskinen.
Är det någon som känner igen felbeskrivningen?
Kompressorfötterna är bytta och känner inga vibrationer i maskinen.
Är det någon som känner igen felbeskrivningen?
kan vara fläktlagrena, efter nästan 10 år av konstant drift börjar de nog ge sig. ta lös fläkt och snurra på den, när maskin är avstängd så hör du om det låter illa.
Är man något händig, byter man lager själv, annars beställer man en ny för några tusen spänn.
Annars kan det vara en läcka på ventilation som gör att det tjuter, men mitt tips är fläktens lager.
Är man något händig, byter man lager själv, annars beställer man en ny för några tusen spänn.
Annars kan det vara en läcka på ventilation som gör att det tjuter, men mitt tips är fläktens lager.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja. Samma här. Det piper och svårt att lokalisera ljudet. Hörs i köket men inte vid maskinen. Men försvinner när pumpen stängs av. Frekvensen är ca 400hzN n0zen skrev:Jag har en Nibe 750 från 2012 som har börjat ge ett ljud som gör mig vansinnig. Det låter som tinnitus / som att man drar ett blött finger på ett vinglas. Det följer inte kompressorhastigheten och inte fläkthastigheten, låter i ovankant på maskinen och änvärre utomhus. Ljudet kommer och går.
Kompressorfötterna är bytta och känner inga vibrationer i maskinen.
Är det någon som känner igen felbeskrivningen?
Samma sak
Vi upplever nu detta problem här hemma. Nu senast på morgonen går det ut ett dovt tjutande ljud utan att kompressorn går. Ställde ner fläkt på 0 samt 30% och då försvinner det. Hur fick du ordning på allt?
tjena!N n0zen skrev:Jag har en Nibe 750 från 2012 som har börjat ge ett ljud som gör mig vansinnig. Det låter som tinnitus / som att man drar ett blött finger på ett vinglas. Det följer inte kompressorhastigheten och inte fläkthastigheten, låter i ovankant på maskinen och änvärre utomhus. Ljudet kommer och går.
Kompressorfötterna är bytta och känner inga vibrationer i maskinen.
Är det någon som känner igen felbeskrivningen?
Vi upplever nu detta problem här hemma. Nu senast på morgonen går det ut ett dovt tjutande ljud utan att kompressorn går. Ställde ner fläkt på 0 samt 30% och då försvinner det. Hur fick du ordning på allt?
Hej! Fick ni någon ordning på det och i så fall hur? Har samma problem nämligen.J Johannes Nord skrev:
Det var frånluftsventilen i taket som satt snett och blev en ”visselpipa”.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden