65 874 läst ·
243 svar
66k läst
243 svar
NIBE 1245 - optimera inställningar
Varför vill man ha intermittent drift på cp? Finns det något annat skäl än att spara el för CP'ns förbrukning?S smurfen72 skrev:
Börjar själv närma mig en ukv-koppling liknande denna men tror inte att det finns någon sådan styrning i min 1210.
Om man har två separata utgångar på ukv - en på toppen och en högt upp - var sätter man framledningsgivaren? 1. på kretsen med separat cp för golvvärme etc, eller på röret mot VP?
Under förutsättning att termometrarna mäter rätt så handlar ju stor tempdiff bara om att öka flödet i kretsen. Gör du det kommer du få hela golvytan till 40gr och bastuvarmt i huset och du kan vrida ner värmekurvan till något rimligare. 40gr framledning behövs inte i Götlabörg nu.C crazytok skrev:
Mycket riktigt låg differensen igårkväll på ca 22-23gr. ”Normalt” (som ändå inte är normalt) så brukar den ligga på 10-12grader!
Och det är ju detta som är mitt problem, jag har ju inget flöde i systemet!!! Men varför?
Det var därför jag ställde frågan kring växelventilen, kan det vara den som spökar tror ni? Inställningarna i vattenfördelaren stämmer.... alla termostater satta på Max! Men flödet fortfarande nästan noll....
Framledningen är beräknad till någonstans mellan 32-35gr beroende på vilken kurva jag ställer i gbg nu. Men som du ser så blir det ju VARMARE än beräknad framledning....
Och det är ju detta som är mitt problem, jag har ju inget flöde i systemet!!! Men varför?
Det var därför jag ställde frågan kring växelventilen, kan det vara den som spökar tror ni? Inställningarna i vattenfördelaren stämmer.... alla termostater satta på Max! Men flödet fortfarande nästan noll....
Framledningen är beräknad till någonstans mellan 32-35gr beroende på vilken kurva jag ställer i gbg nu. Men som du ser så blir det ju VARMARE än beräknad framledning....
Dels spar man ju drivström till cp och dels är det onödigt den går och förstör skiktningen i tanken i onödan. Jag har för mig att på de gamla Nibe kunde man plocka ut givaren och montera det på framledningen mot rad i stället för i vp för de äldre Nibe har jag för mig kör max temp på vv varje gång till dom bryter så tror inte givaren behövs i vp men kolla upp innan du gör nått.MathiasS skrev:
Varför vill man ha intermittent drift på cp? Finns det något annat skäl än att spara el för CP'ns förbrukning?
Börjar själv närma mig en ukv-koppling liknande denna men tror inte att det finns någon sådan styrning i min 1210.
Om man har två separata utgångar på ukv - en på toppen och en högt upp - var sätter man framledningsgivaren? 1. på kretsen med separat cp för golvvärme etc, eller på röret mot VP?
Visst kan det vara växelventilen men eftersom du hade samma fel med extern cp och då spelar inte växelventilen nån roll tror jag det är mycket långsökt att det är den det är fel på och eftersom ni gjort ingrepp i systemet är ju luft i systemet inte lika långsökt. Hur ser det ut när kompressorn går om du har så där lågt flöde borde vp larma eller i alla fall ha väldigt högt delta. Vilken inställning har du på cp när kompressorn står still ?C crazytok skrev:Mycket riktigt låg differensen igårkväll på ca 22-23gr. ”Normalt” (som ändå inte är normalt) så brukar den ligga på 10-12grader!
Ok då förstår jag angående CPdrift.S smurfen72 skrev:Dels spar man ju drivström till cp och dels är det onödigt den går och förstör skiktningen i tanken i onödan. Jag har för mig att på de gamla Nibe kunde man plocka ut givaren och montera det på framledningen mot rad i stället för i vp för de äldre Nibe har jag för mig kör max temp på vv varje gång till dom bryter så tror inte givaren behövs i vp men kolla upp innan du gör nått.
Jag har redan lyft ut framledningsgivaren, så det fungerar som du beskriver, dock tror jag inte man kan stänga av cp.
Ok, det var ju synd. Hade hoppats på att det skulle vara så ”enkelt”...S smurfen72 skrev:Visst kan det vara växelventilen men eftersom du hade samma fel med extern cp och då spelar inte växelventilen nån roll tror jag det är mycket långsökt att det är den det är fel på och eftersom ni gjort ingrepp i systemet är ju luft i systemet inte lika långsökt. Hur ser det ut när kompressorn går om du har så där lågt flöde borde vp larma eller i alla fall ha väldigt högt delta. Vilken inställning har du på cp när kompressorn står still ?
Hela systemet är luftat ordentligt! Sen om röris gjort det ordentligt låter jag vara osagt, men han spolade igenom alla slingorna samt luftade i både pumpen och luftnipeln i slingan!
Vp larmar imellanåt för ”Hög kond in”... hur ofta vet jag ej, men när jag har sett det så har den ändå återställt larmet efter bara någon minut/minuter. Så det är inget långvarigt larm iaf.
Det märkliga är ju också att retur i vp visar en betydligt högre siffra än vad som kommer i retur på golvvärmefördelaren! Där skiljer det ca 7grader....
CP har jag inte ändrat, så den står som default på 30% i viloläge.
Har ej provat att ändra denna sedan han gjorde om systemet till 2-rörs koppling.
Nu ser jag
prova dra upp cp till 100% i viloläge så kanske du får snurr på vattnet. Hög kond in kommer troligtvis i slutet av vv beredning. Lyfte ni av fronten och luftade vv slingan kan också kan vara luft i den som gör att du inte får upp vv tempen som du vill men blir gissning utan logg.