ser jag fel eller är det 25 graders diff på tillopp och retur på golvslingor? Det borde kännas med handen lätt, eller så är tempmätarna fuckade.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
När man har en extern cirkpump bör man ställa den interna i vp i intermittent drift då sker ingen cirk genom vp när kompressorn står still men då behöver man komplettera med en givare som heter BT25 den brukar man montera på utgående röret mot radiator
Varför vill man ha intermittent drift på cp? Finns det något annat skäl än att spara el för CP'ns förbrukning?

Börjar själv närma mig en ukv-koppling liknande denna men tror inte att det finns någon sådan styrning i min 1210.

Om man har två separata utgångar på ukv - en på toppen och en högt upp - var sätter man framledningsgivaren? 1. på kretsen med separat cp för golvvärme etc, eller på röret mot VP?
 
C crazytok skrev:
Vad är normalt/optimalt?
3-5 grader ungefär, för att slippa att delar av golvet är kallt.
 
C crazytok skrev:
2-rörs installation... oavsett om framledning ligger på 30 eller 40 är retur i princip ALLTID på runt 20gr.
Under förutsättning att termometrarna mäter rätt så handlar ju stor tempdiff bara om att öka flödet i kretsen. Gör du det kommer du få hela golvytan till 40gr och bastuvarmt i huset och du kan vrida ner värmekurvan till något rimligare. 40gr framledning behövs inte i Götlabörg nu.
 
Mycket riktigt låg differensen igårkväll på ca 22-23gr. ”Normalt” (som ändå inte är normalt) så brukar den ligga på 10-12grader!

Och det är ju detta som är mitt problem, jag har ju inget flöde i systemet!!! Men varför?
Det var därför jag ställde frågan kring växelventilen, kan det vara den som spökar tror ni? Inställningarna i vattenfördelaren stämmer.... alla termostater satta på Max! Men flödet fortfarande nästan noll....

Framledningen är beräknad till någonstans mellan 32-35gr beroende på vilken kurva jag ställer i gbg nu. Men som du ser så blir det ju VARMARE än beräknad framledning....
 
...vill inte hoppa rakt in i en tråd jag inte följt från början, men givet nya kopplingen nu, vad händer om du bara ökar farten på cirkulationspumpen i VP?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Varför vill man ha intermittent drift på cp? Finns det något annat skäl än att spara el för CP'ns förbrukning?

Börjar själv närma mig en ukv-koppling liknande denna men tror inte att det finns någon sådan styrning i min 1210.

Om man har två separata utgångar på ukv - en på toppen och en högt upp - var sätter man framledningsgivaren? 1. på kretsen med separat cp för golvvärme etc, eller på röret mot VP?
Dels spar man ju drivström till cp och dels är det onödigt den går och förstör skiktningen i tanken i onödan. Jag har för mig att på de gamla Nibe kunde man plocka ut givaren och montera det på framledningen mot rad i stället för i vp för de äldre Nibe har jag för mig kör max temp på vv varje gång till dom bryter så tror inte givaren behövs i vp men kolla upp innan du gör nått.
 
C crazytok skrev:
Mycket riktigt låg differensen igårkväll på ca 22-23gr. ”Normalt” (som ändå inte är normalt) så brukar den ligga på 10-12grader!

Och det är ju detta som är mitt problem, jag har ju inget flöde i systemet!!! Men varför?
Det var därför jag ställde frågan kring växelventilen, kan det vara den som spökar tror ni? Inställningarna i vattenfördelaren stämmer.... alla termostater satta på Max! Men flödet fortfarande nästan noll....

Framledningen är beräknad till någonstans mellan 32-35gr beroende på vilken kurva jag ställer i gbg nu. Men som du ser så blir det ju VARMARE än beräknad framledning....
Visst kan det vara växelventilen men eftersom du hade samma fel med extern cp och då spelar inte växelventilen nån roll tror jag det är mycket långsökt att det är den det är fel på och eftersom ni gjort ingrepp i systemet är ju luft i systemet inte lika långsökt. Hur ser det ut när kompressorn går om du har så där lågt flöde borde vp larma eller i alla fall ha väldigt högt delta. Vilken inställning har du på cp när kompressorn står still ?
 
S smurfen72 skrev:
Dels spar man ju drivström till cp och dels är det onödigt den går och förstör skiktningen i tanken i onödan. Jag har för mig att på de gamla Nibe kunde man plocka ut givaren och montera det på framledningen mot rad i stället för i vp för de äldre Nibe har jag för mig kör max temp på vv varje gång till dom bryter så tror inte givaren behövs i vp men kolla upp innan du gör nått.
Ok då förstår jag angående CPdrift.

Jag har redan lyft ut framledningsgivaren, så det fungerar som du beskriver, dock tror jag inte man kan stänga av cp.
 
S smurfen72 skrev:
Visst kan det vara växelventilen men eftersom du hade samma fel med extern cp och då spelar inte växelventilen nån roll tror jag det är mycket långsökt att det är den det är fel på och eftersom ni gjort ingrepp i systemet är ju luft i systemet inte lika långsökt. Hur ser det ut när kompressorn går om du har så där lågt flöde borde vp larma eller i alla fall ha väldigt högt delta. Vilken inställning har du på cp när kompressorn står still ?
Ok, det var ju synd. Hade hoppats på att det skulle vara så ”enkelt”... :(

Hela systemet är luftat ordentligt! Sen om röris gjort det ordentligt låter jag vara osagt, men han spolade igenom alla slingorna samt luftade i både pumpen och luftnipeln i slingan!

Vp larmar imellanåt för ”Hög kond in”... hur ofta vet jag ej, men när jag har sett det så har den ändå återställt larmet efter bara någon minut/minuter. Så det är inget långvarigt larm iaf.

Det märkliga är ju också att retur i vp visar en betydligt högre siffra än vad som kommer i retur på golvvärmefördelaren! Där skiljer det ca 7grader....

CP har jag inte ändrat, så den står som default på 30% i viloläge.

Har ej provat att ändra denna sedan han gjorde om systemet till 2-rörs koppling.
 
Har för mig det finns nån lösning för det också men kanske var med nått relä ? Frågan är om det är värt att krångla med det enklast bara köra på så länge den går.
 
Såg du mitt ovan svar smurfen? :)
 
Nu ser jag :-) prova dra upp cp till 100% i viloläge så kanske du får snurr på vattnet. Hög kond in kommer troligtvis i slutet av vv beredning. Lyfte ni av fronten och luftade vv slingan kan också kan vara luft i den som gör att du inte får upp vv tempen som du vill men blir gissning utan logg.
 
Ok, jag testar så ser vi om det blir någon skillnad!

Så är det nog, är det normalt att få det larmet i slutet av vv beredning?

Japp fronten lyftes av och luftades även där!
 
Larmet kommer om man har tillräckligt hög vv temp inställd i vp sänk vv tempen om vv räcker till ändå desto lägre desto bättre för vp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.