65 874 läst ·
243 svar
66k läst
243 svar
NIBE 1245 - optimera inställningar
Missade helt larmet om hög kondensor. Vilken hastighet du har på cp vid värme drift påverkar inte hur bra den gör vv. Du har hög framledning samt retur temp men vv tempen är fortfarande ganska låg jag gissar på att du har luft i slingan som värmer vv. Lyft av fronten och lufta slingan så kanske det blir bättre.
Får väl kolla det en extra gång då. Men installatören luftade ju av allt väldigt noga han var här senast så jag tror faktiskt inte det finns luft någonstans...
Gällande hastighet på CP så är det ju i viloläge som jag har ändrat den till 100%.
Men jag tänker att om jag har för hög cirkulation, så blir returvärmen för hög pga det. Och därför kan det bli Hög kond in? Är det så?
Gällande hastighet på CP så är det ju i viloläge som jag har ändrat den till 100%.
Men jag tänker att om jag har för hög cirkulation, så blir returvärmen för hög pga det. Och därför kan det bli Hög kond in? Är det så?
Förlåt att ja hoppar in å inte läst alla inlägg men vid vilka tempraturer är start och stopp när den gör varmvatten. Med tanke på hög kondensor varningen å när den gör varmvatten går den upp i stopptemp då innan den stannar
Är det någon merstans bakom fronten man ska lufta än denna? Är det bara att skruva och låta det rinna ut eller skall jag trycksätta på något vis innan jag luftar?:
Här nere finns också någon sorts ventil, är det något jag kan lufta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här nere finns också någon sorts ventil, är det något jag kan lufta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hög kondensor in vid vv körning tyder på igensatt slinga i vv-beredaren, eller för högt inställda vv värden, eller att cirkpumpen går för fort. cirkulerar det snabbare, så hinner den inte lämna av värmen i beredaren, utan får tillbaka det varma vattnet och löser på hög kondensor in, kompressorn stannar även när bt12 kondensor ut når 65 grader.
Normal... då ska vv starta vid 44 grader å stanna vid 50. Å som jag fattar så verkar inte den komma upp till den stopptempraturen överhuvudtaget. Å kommer den inte upp i stopptempraturen så kommer ju den ju snart försöka att göra vv igen å då är det ju ingen värmeproduktion å ingen cirkpump som går mot värmen så den får ju "starta om" när det då flyttar över för att göra värme igen.


