Nej precis, och eftersom det strular med flödet via UKV’n så vill han prova att göra en 2-rörs installation istället.

Men blev nyfiken på det du skrev gällande att pumpen fastnat. Vilken skruv i centrum menar du att jag ska lossa?

Att flödet strular borde inte ha med 3 rörs installationen att göra endera luft eller fel på cp om inte röris kopplat helt galet men det tror jag knappast och luften ska bort hur det än är kopplat. På många cirkpumpar sitter det en skruv i centrum i ditt fall på baksidan mot väggen. Vet inte om din cp har skruv men kolla. Du kan prova bryta strömmen till cirkpumpen och sen starta den på full effekt flera gånger är det luftficka kan den skjutas bort då med lite tur.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Vilken skruv i centrum menar du att jag ska lossa?
På den pumpen finns ingen skruv som på dom gamla, fattigmans stetoskåp, ta en större mejsel mellan öra och pump, sen sänker och ökar du farten med att trycka på pilen, då hörs om pumpen varnar/sänks i fart, återgång till 3 tryck flera ggr.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Om det inte har någon betydelse med cirkulationspumpen. Så känns det faktiskt bättre om han plockar bort den helt och kopplar om till en 2-rörs installation... Bara fler prylar att ställa in och som kan gå sönder med en extern cirkulationspump!

Han kommer hit klockan 09 imorgon, ska bli intressant att se vad vi kan komma fram till!

Ett annat problem, är ju också mitt varmvatten som pumpen inte lyckas värma upp tillräckligt! Kan den funktionen påverkas pga mina övriga problem med värmen? Eller vad skulle jag kunna göra för att få upp varmvattentemperaturen mer?

Enligt inställningar för ”Normal” varmvatten så skall tempen ligga någonstans mellan 44-50grader. Oftast ligger det runt 46gr när man kollar huvudmenyn.... men sätter jag på ”Lyxläget” skall det ligga runt 52-58, vilket det Aldrig kommer upp i!

Det spelar roll med extern cp eller ej har golvet behov av samma flöde som vp har då är den onödig. Vill man kunna ha olika flöden i golven och vp och dessutom få cirkulation på vattnet i golven då vp gör vv då är extern cp nödvändig. vv problemen har inget med de andra problemen att göra. F1245 har en bra loggningsfunktion sätt i ett usb minne i vp välj att logga och gör det 1 gång per minut låt vp logga 1 ett dygn avsluta loggningen bifoga filen till forumet då ser man troligtvis vad som är fel.

Och hur vet jag det då?

För jag kan ju uppenbarligen inte lita på min installatör då han inte verkar få ordning på grejerna utan det känns mer som att han testar sig fram.

Vi kan säga så här du har troligtvis inte samma beräknade flöde men det går ofta att kompromissa lite och köra med interna cp men det är en kompromiss med extern cp och tank kan man tex ha termostater i några rum om man vill det man får även cirk i golven när vp gör vv så det anser jag vara det bästa men visst kompromissen funkar den också. En duktig installatör räknar ut vilket flöde golven ska ha och vet vad vp ska ha men de flesta chansar nog och det brukar funka.

Hur stor temperaturskillnad skall det vara mellan inlopp och utlopp i golvvärmefördelaren?

och hur stor skillnad skall det vara mellan dessa värden och framledning/returledning i själva värmepumpen? Och varför matar pumpen ut ett högre värde på framledning än beräknad?

Såhär ser det ut nu:
Display av värmepump som visar aktuella temperaturer för klimatsystem med flera parameterinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmefördelare med termostatventiler och tryckmätare, numrerade anslutningar.
Skapa konto

Vp kör ut den temp det blir den kan inte sänka effekten så i det här fallet kör den ut lite för hög framledning till gradminuterna når 0 sen stoppar den. Man brukar vilja ha ganska liten skillnad på golvvärme beroende på hur slingorna är lagda annars kan det bli ojämn värme i golvet men så hög som möjligt med jämn värme borde vara bäst. I menyn man kommer till om man håller inne bakåt pilen så kan man ange vilken typ av värme system man har samt dut har du gjort det ?

Jag tycker du absolut ska ha tanken kopplad som 3 rör. T kopplad på framledningen högst upp. Returen från värmekretsen näst längst ner och VP retur längst ner.
Då får du mest nytta av din tank och möjligheter att köra termostater samt värme i tex badrum på sommaren.

S smurfen72 skrev:
Vp kör ut den temp det blir den kan inte sänka effekten så i det här fallet kör den ut lite för hög framledning till gradminuterna når 0 sen stoppar den. Man brukar vilja ha ganska liten skillnad på golvvärme beroende på hur slingorna är lagda annars kan det bli ojämn värme i golvet men så hög som möjligt med jämn värme borde vara bäst. I menyn man kommer till om man håller inne bakåt pilen så kan man ange vilken typ av värme system man har samt dut har du gjort det ?
Japp, golvvärme samt -18 Dut

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag tycker du absolut ska ha tanken kopplad som 3 rör. T kopplad på framledningen högst upp. Returen från värmekretsen näst längst ner och VP retur längst ner.
Då får du mest nytta av din tank och möjligheter att köra termostater samt värme i tex badrum på sommaren.
Ja nu är det ju lite försent... han var här igår och kopplade bort 3-rörs varianten med extern CP eftersom flödet var helt obefintligt då! Vattenfördelaren var nere i 19-16gr fram/retur då medans värmepumpen ändå matade ut varmt vatten till UKV men inget varmt vatten kom ur den... :(

Nu är det kopplat som 2-rör och nu funkar det visserligen, men känns som att vi är tillbaka på ruta ett när vi startade då det var en 3-rör utan extern pump.

Om differensen mellan fram/retur skall vara mindre. Vad är normalt/optimalt?

Rörinstallation med termometer och flera markerade rör kopplade till ventiler.
Skapa konto

Tankar kring detta? :rolleyes:

2-rörs installation... oavsett om framledning ligger på 30 eller 40 är retur i princip ALLTID på runt 20gr.

Intressant är också att värmepumpens beräknade framledning ligger runt 34-35gr. Aldrig 40!

Spontant tänker jag att det är något fel med växelventilen, typ att den sitter fast så att oavsett om VP producerar värme eller vatten så står den typ halvöppen på båda och därför fungerar inte cirkulation som den ska. Skulle även förklara varför värmefördelaren visar mer än beräknad framledning. Förklarar också varför pumpen har problem att få upp varmvattentemp då det läcker ut i slingorna....

Vad tror ni, är jag något på spåren??

Om växelventilen är trasig borde den göra vv hela tiden som då läcker ut mot golvvärmen och då blir det väldigt varmt inne under förutsättning att man har cirkulation i golven i alla fall har man inte cirkulation borde den inte ha problem att få upp vv tempen. Kör usb loggning då ser man vad vp gör men helt klart ska inte det skilja så mycket mellan framledning retur som du har på golven det är nog väldigt låg cirkulation där gissar på luft eftersom det inte cirkulerade med extern cp heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.