S smurfen72 skrev:
Nu är det mycket som verkar konstigt du verkar ha en arbetstank kopplad med 3 rör vilket är rätt vanligt men då har man alltid extern cirkpump annars får man ingen cirk i golven men det har du annars skulle det bli kallt inne. Om man har arbetstank med extern cp är det några inställningar som ska ändras men det tar vi om så är fallet. Men det verkar trots allt rimligt att vp jobbar mot tank eftersom den kör cp endast på 30 % vilket är ovanligt lågt om den går mot golvvärmen eller radiatorer men hur får du runt vattnet i golven ? Lägger in en länk till Nibes ukv tank och tror det är inkopplingen på sid 5 du har kolla om det stämmer.
Gammal tråd nu, men historien upprepar sig.... ibland! Har egentligen funkat helt ok mestadels av tiden, men imellanåt så störs man av att tempen är oregelbunden och det inte är något riktigt tryck i slingorna.

Tänkte därför ringa rörisen som har misslyckats med att koppla in vår bergvärmepump på rätt sätt. Enligt vad vi kommit fram till tidigare så skall ju min installation med UKV tank och 3-rörs koppling ha en extern cirkulationspump!

Men det jag undrar är, är det att föredra en 2-rörs koppling utan cirkulationspump? Vad är det för skillnad? Jag tänker att ytterligare en cirkulationspump bara väsnas ännu mer?
 
B
C crazytok skrev:
Gammal tråd nu, men historien upprepar sig.... ibland! Har egentligen funkat helt ok mestadels av tiden, men imellanåt så störs man av att tempen är oregelbunden och det inte är något riktigt tryck i slingorna.

Tänkte därför ringa rörisen som har misslyckats med att koppla in vår bergvärmepump på rätt sätt. Enligt vad vi kommit fram till tidigare så skall ju min installation med UKV tank och 3-rörs koppling ha en extern cirkulationspump!

Men det jag undrar är, är det att föredra en 2-rörs koppling utan cirkulationspump? Vad är det för skillnad? Jag tänker att ytterligare en cirkulationspump bara väsnas ännu mer?
Fördelen med tank är att den ”förbrukas” när du gör
Varmvatten, så du får jämnare temperatur. Jag har vanlig volymtank på ett ställe med ack-tank på ett annat. Är huset välisolerat ?
 
Ja tanken skall ju vara kvar och inkopplad såklart, frågan är bara vilken inkoppling som är att föredra framför det andra? 2-rör eller 3-rör med extern pump?

Ja huset är relativt nybyggt och välisolerat!
 
Med 2 rörs tank för radiatorer och vp samma flöde med 3 eller 4 rörs kopplad tank och extern cp kan man ha olika flöden i vp och i radiatorerna det är nog den viktigaste skillnaden.
 
Ok, nu har vvs’aren varit här och installerat en extern cirkulationspump efter utjämningskärlet!

Så nu borde allting vara i sin ordning äntligen!

Men.... jag blir inte riktigt klok på mitt system ändå! Dels så känns det som att jag ändå behöver gå och pilla upp och ner på kurvan hela tiden för att kompensera då jag upplever det som antingen alldeles för varmt eller alldeles för kallt i huset! Så jag vet inte om det har blivit någon förbättring överhuvudtaget faktiskt? Kanske för tidigt att säga dock, behöver väl hitta en justering som känns bra och låta den vara under en period för att se hur det känns...

Men ovanpå alltihop så upplever jag det som att mitt system har svårt eller är väldigt långsamt på att värma upp vårt varmvatten!
Jag har varit inne i servicemenyn och justerat upp standard inställningen för hur varmt vattnet skall vara på ”normal” samt ”lyxläget”, och vattnet kommer Aldrig upp i dessa temperaturer som jag ställt in! (bör dock tilläggas att elpatronen är inaktiverad vilket jag helst inte vill aktivera, men kanske är det ett måste?)
Saken är den att såhär har det inte varit tidigare när den var nyinstallerad, utan jag upplever att det har blivit sämre det senaste året.

Idéer eller tankar kring detta?
 
Hur har du blandningsventilen inställd för varmvattnet? Den brukar sitta utanför själva Vp:n och anger maximal temperatur som ska skickas ut till förbrukarna. Den kanske står lite lågt? Då kan Vp:n värma vattnet hur varmt som helst, men blandningsventilen spär ut de med kallt vatten. Du får mycket vatten, men inte så vart som du vill ha det.
 
T tobben87 skrev:
Hur har du blandningsventilen inställd för varmvattnet? Den brukar sitta utanför själva Vp:n och anger maximal temperatur som ska skickas ut till förbrukarna. Den kanske står lite lågt? Då kan Vp:n värma vattnet hur varmt som helst, men blandningsventilen spär ut de med kallt vatten. Du får mycket vatten, men inte så vart som du vill ha det.
Kolla sidan 3, där har jag tidigare lagt upp bilder. Hur ser blandarventilen ut och var bör den sitta?
 
S smurfen72 skrev:
Nu är det mycket som verkar konstigt du verkar ha en arbetstank kopplad med 3 rör vilket är rätt vanligt men då har man alltid extern cirkpump annars får man ingen cirk i golven men det har du annars skulle det bli kallt inne. Om man har arbetstank med extern cp är det några inställningar som ska ändras men det tar vi om så är fallet. Men det verkar trots allt rimligt att vp jobbar mot tank eftersom den kör cp endast på 30 % vilket är ovanligt lågt om den går mot golvvärmen eller radiatorer men hur får du runt vattnet i golven ? Lägger in en länk till Nibes ukv tank och tror det är inkopplingen på sid 5 du har kolla om det stämmer.
@smurfen72 nu måste jag störa dig igen! Du verkar väldigt kunnig inom det här området....


Nu äntligen är en extern cirkulationspump installerad!
När han lämnade huset i tisdags. Så stod utlopp på golvvärmefördelaren runt ca 25gr och inlopp på 20gr. (normalt sett brukar här stå någonstans runt 30in och 20ut) men jag tänkte att det hade o göra med att han stängt av pumpen och ingen värme såklart hade producerats under installationen.
På onsdagen var den nere i ca 22/20, vilket jag då tycker var väldigt lågt? Men samtidigt så var det inget fel på värmen i huset, nästan tvärtom det var för varmt! Tempen var uppe i 24grader i huset! Så jag sänkte offset värdet 1gr. Sedan var det julafton, och då stod den fortfarande på samma 22/20 och temperaturen upplevdes bra! Men julafton var kall, och natten ännu kallare, kanske ca -5 till -7grader. Och därmed gick temperaturen i huset ned, men väldigt mycket! Igår fredag, låg inomhustempen på ca 18-19grader. In utlopp på fördelaren visade då ca 17-19gr! Under dagen blev det ännu kallare i huset och jag kände att nu måste jag göra något, så jag höjde värmekurvan till 6 och offset från 1 till 2.

Ovanpå allt detta, så har vi även haft problem med att få upp temperaturen på varmvattnet! Oavsett om jag har lyxläget aktiverat så brukar den stanna på runt 45-47gr, vilket bör bli betydligt högre! Imorse hade pumpen även larmat för något som jag nu inte kommer ihåg, ”hög” nånting... den har även larmat för ”hög kond in” tidigare!

Idag, på morgonen så var det 17gr i huset! Men värmefördelaren har gått upp till 32-22!
Och Varmvattnet visar förvånande nog 52gr helt plötsligt!?
Till min förvåning så har dock tillsatsen gått in på 6kw (tillsats har nästan aldrig använts tidigare under våra 5år!). Jag har även någon gång tidigare sänkt värdet för när tillsats skall knuffa in men kommer ej ihåg till vad. Vet dock inte hur tillsats används vid varmvattenproduktion, om det värdet jag justerade även påverkar detta.
Gradminuterna visar just nu -1848 vilket också är ett onormalt värde?

Imorse justerade jag upp den interna cirkulationspumpens hastighet från 30% till 80% i vänteläge för jag har fått för mig att cirkulationen fortfarande inte är bra eftersom det är så stor skillnad på in/ut på värmefördelaren!

Vet inte riktigt vad jag ska göra... är så många olika parametrar som känns märkliga. Vet du tex om man behöver göra någon justering i bergvärmepumpens inställningar efter att man installerat en extern cirkulationspump? Jag tänker att om den interna cirkulationspumpen står still eller snurrar för sakta så kommer den externa ändå inte kunna cirkulera vattnet särskilt bra? Eller ska man koppla förbi den interna helt på något vis?
 
VP styr ut tempen som är inställd mot utetempen för värmen och givaren sitter i VP, med en tank så fördröjs temperaturen med X-antal grader, vattnet från VP ska blandas i tanken och det tar en stund innan det har fått rätt värde, tempen åker jojo på systemet.. Prova med att flytta givaren till tanken eller på utgående rör från tanken
 
C crazytok skrev:
@smurfen72 nu måste jag störa dig igen! Du verkar väldigt kunnig inom det här området....


Nu äntligen är en extern cirkulationspump installerad!
När han lämnade huset i tisdags. Så stod utlopp på golvvärmefördelaren runt ca 25gr och inlopp på 20gr. (normalt sett brukar här stå någonstans runt 30in och 20ut) men jag tänkte att det hade o göra med att han stängt av pumpen och ingen värme såklart hade producerats under installationen.
På onsdagen var den nere i ca 22/20, vilket jag då tycker var väldigt lågt? Men samtidigt så var det inget fel på värmen i huset, nästan tvärtom det var för varmt! Tempen var uppe i 24grader i huset! Så jag sänkte offset värdet 1gr. Sedan var det julafton, och då stod den fortfarande på samma 22/20 och temperaturen upplevdes bra! Men julafton var kall, och natten ännu kallare, kanske ca -5 till -7grader. Och därmed gick temperaturen i huset ned, men väldigt mycket! Igår fredag, låg inomhustempen på ca 18-19grader. In utlopp på fördelaren visade då ca 17-19gr! Under dagen blev det ännu kallare i huset och jag kände att nu måste jag göra något, så jag höjde värmekurvan till 6 och offset från 1 till 2.

Ovanpå allt detta, så har vi även haft problem med att få upp temperaturen på varmvattnet! Oavsett om jag har lyxläget aktiverat så brukar den stanna på runt 45-47gr, vilket bör bli betydligt högre! Imorse hade pumpen även larmat för något som jag nu inte kommer ihåg, ”hög” nånting... den har även larmat för ”hög kond in” tidigare!

Idag, på morgonen så var det 17gr i huset! Men värmefördelaren har gått upp till 32-22!
Och Varmvattnet visar förvånande nog 52gr helt plötsligt!?
Till min förvåning så har dock tillsatsen gått in på 6kw (tillsats har nästan aldrig använts tidigare under våra 5år!). Jag har även någon gång tidigare sänkt värdet för när tillsats skall knuffa in men kommer ej ihåg till vad. Vet dock inte hur tillsats används vid varmvattenproduktion, om det värdet jag justerade även påverkar detta.
Gradminuterna visar just nu -1848 vilket också är ett onormalt värde?

Imorse justerade jag upp den interna cirkulationspumpens hastighet från 30% till 80% i vänteläge för jag har fått för mig att cirkulationen fortfarande inte är bra eftersom det är så stor skillnad på in/ut på värmefördelaren!

Vet inte riktigt vad jag ska göra... är så många olika parametrar som känns märkliga. Vet du tex om man behöver göra någon justering i bergvärmepumpens inställningar efter att man installerat en extern cirkulationspump? Jag tänker att om den interna cirkulationspumpen står still eller snurrar för sakta så kommer den externa ändå inte kunna cirkulera vattnet särskilt bra? Eller ska man koppla förbi den interna helt på något vis?
Har du separat cirkpump till golven kanske du får öka hastigheten på den eller sänka hastigheten på cirkpumpen som går till resten av systemet har det fungerat tidigare så borde det vara enkelt att få till. När man har en extern cirkpump bör man ställa den interna i vp i intermittent drift då sker ingen cirk genom vp när kompressorn står still men då behöver man komplettera med en givare som heter BT25 den brukar man montera på utgående röret mot radiator eller golvvärme då är det den givaren som känner tempen och bestämmer när vp ska starta resp stoppa gradminutberäkningen blir rätt även tex under vv beredning. Givaren är enkelt att koppla in man måste lossa 2 skruvar under fronten och lyfta av den sen ansluts den till 2 plintar kommer inte ihåg vilka men står i manualen. Så länge till givaren är inkopplad skulle jag ställa cirk i viloläge lågt så det sker cirk genom vp fast det inte stör övriga flöden och skiktning i tanken så kanske 10% kan troligtvis kännas på rören att det sker cirk. vv tempen har ingenting med värmen att göra så det verkar konstigt men kom ihåg att tempen du ser i displayen är topp tempen som endast är ett visande värde det styr inget utan vad som styr vv laddning är botten tempen
 
Ok, då ska jag snacka med honom och se till att han löser en extra givare!

En sak jag som är konstig, det är att den externa cirkulationspumpen drar ju inte ur något varmvatten från UKV’n... röret till UKV är varmt (troligen så varmt som framledningstempen i värmepumpen visar) men röret som kommer ut ur UKV är kallt! Och golvvärmefördelaren visar i nuläget 20grader ut i slingorna samtidigt som jag ser temperaturen i huset sjunka ca 1gr/dygn....

Värmepumpen vill dessutom knappt producera värme utan bara varmvatten!

Känslan är ju att värmepumpen har tillverkat värme enligt kurva och därför inte producerar mer. Men att denna värmen stannar i UKV och kommer inte ut därifrån.... det har blivit en kraftig försämring sedan installationen av den externa CP gjordes! :(

Det är något som är väldigt väldigt fel med här alltså och jag börjar tröttna på all tid jag är tvungen att lägga för att felsöka och den svajiga temperaturen som är i huset nu!
 
Röret ut ur ukv ska i princip vara lika varmt som det in till ukv och det är det problemet som gör att du får kallt inne. Om externa cirkpumen går den kan ha fastnat då går det ofta ta bort en skruv i centrum och hjälpa loss den med en skruvmejsel det kommer komma komma några droppar vatten men ingen mängd. Om cirkpumpen snurrar som den ska är det troligtvis luft men det känns lite mera osannolikt men är inte omöjligt prova lufta radiatorerna där du kommer åt i så så hoppar nog cirk igång.
 
Pratade precis med installatören och han bad mig också prova att lufta för att se om det är luft i systemet vilket det tyvärr inte var!

Att pumpen skulle ha fastnat låter ju otroligt men vad vet jag... det låter ju som att den går?
Men osäker på hur du menar med en skruv i centrum?

Såhär ser den ut:
Grundfos cirkulationspump monterad på en kopparledning med synliga inställningsvärden på display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Installatören sa att han skulle komma hit imorgon så gör vi en 2-rörs installation istället för extern CP. Han kunde själv inte riktigt förstå varför det inte funkade, men höll med om att en extern givare borde den ha.... (BORDE..... Borde inte han som är installatör VETA hur det ska vara? Suck...)

Han är iaf mycket hjälpsam, men det hjälper ju inte när det inte blir bra!
 
Om du kör 2 rörs installation ska du inte ha nån extra givare. Med golvvärme överallt så bör det funka bra med 2 rörs installation golvvärme vill ha ganska högt flöde och det vill vp också ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.