35 002 läst ·
20 svar
35k läst
20 svar
Ni som har köpt Ikeas ek-bänkskiva
Hej! Vi har också Ikeas köksbänkar i stavlimmad ek. Älskar våra köksbänkar och har alltid oljat dem ca 3 ggr per år med Ikeas egna rekommenderade olja som heter Skydda. Ja, de mörknar men får i gengäld en matt fin len yta. Jag vill verkligen inte ha en blank yta som jag upplever man får med hårdvaxolja. Så mot vad många rekommenderar önskar jag fortsätta med Ikeas olja. Nu till problemet, *Skydda finns inte längre i deras sortiment. Vet någon om det finns en motsvarande mineralolja som ger helt matt yta som man kan ersätta *Skydda med ?? Ikea har en ny olja som de kallar Stockaryd.. vet någon om den är samma som tidigare kallades Skydda? Måste olja mina bänkar väldigt snart. 🙏
Stockaryd är inte samma typ av olja som Skydda, som är en paraffinolja. Du kan köpa paraffinolja tex här:Annji skrev:
Hej! Vi har också Ikeas köksbänkar i stavlimmad ek. Älskar våra köksbänkar och har alltid oljat dem ca 3 ggr per år med Ikeas egna rekommenderade olja som heter Skydda. Ja, de mörknar men får i gengäld en matt fin len yta. Jag vill verkligen inte ha en blank yta som jag upplever man får med hårdvaxolja. Så mot vad många rekommenderar önskar jag fortsätta med Ikeas olja. Nu till problemet, *Skydda finns inte längre i deras sortiment. Vet någon om det finns en motsvarande mineralolja som ger helt matt yta som man kan ersätta *Skydda med ?? Ikea har en ny olja som de kallar Stockaryd.. vet någon om den är samma som tidigare kallades Skydda? Måste olja mina bänkar väldigt snart. 🙏
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../lacker-och-ytbehandling/paraffinolja-005356/
Synd att skydda försvann. Använder den då och då till skärbrädor. Har en liten sätt kvar.Annji skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Kanske står det "skydda" på burken som jag köpte extra. Vet inte vad det är för blask i den men det funkade. Bara det att det blir klumpar som i gammal mjölk. Det var nog mer än 10 år sedan vi oljade bänkskivan sist så den kanske behöver lite olja igen eftersom den blivit ljusare med åren. Bänkskivan är sådär 17-18 år och har klarat sig fint. Bara man inte ställer plåtburkar och liknande på den för det ger svarta märken som är svåra att bli av med. Troligen syrorna i ekträ som bidrar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden