35 001 läst ·
20 svar
35k läst
20 svar
Ni som har köpt Ikeas ek-bänkskiva
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har renoverat vårt kök och i samband med det köpte vi Ikeas ek-bänkskiva.
I info-bladet som följde med stod det att man skulle olja in bänken varannan (eller var det var tredje dag) med Ikeas egna olja.
Nu har vi gjort detta ett par gånger och bänkskivan blir bara mörkare och mörkare :O
Visst fattar vi att skivan blir mörkare när man oljar in den men den har blivit extremt mörk.
Nu är vi rädda att den kommer bli alldeles för mörk för att passa in i köket, vi har även ett ljust ek-golv och kontrasterna börjar nu att bli på tok för stora
Ni andra som har köpt Ikeas ek-bänkskiva, vad har ni för erfarenheter? Har ni haft samma problem? Och isf hur har ni löst det?
Tips mottages tacksamt!
/Jocke och Maria
Vi har renoverat vårt kök och i samband med det köpte vi Ikeas ek-bänkskiva.
I info-bladet som följde med stod det att man skulle olja in bänken varannan (eller var det var tredje dag) med Ikeas egna olja.
Nu har vi gjort detta ett par gånger och bänkskivan blir bara mörkare och mörkare :O
Visst fattar vi att skivan blir mörkare när man oljar in den men den har blivit extremt mörk.
Nu är vi rädda att den kommer bli alldeles för mörk för att passa in i köket, vi har även ett ljust ek-golv och kontrasterna börjar nu att bli på tok för stora
Ni andra som har köpt Ikeas ek-bänkskiva, vad har ni för erfarenheter? Har ni haft samma problem? Och isf hur har ni löst det?
Tips mottages tacksamt!
/Jocke och Maria
Har monterat en ekskiva från ikea i sommarhuset i somras, gjorde en kökshörna med infälld ho och häll . Oljade in den tre gånger inom 4veckor efter montering, med en burk träolja jag hade ståendes. Har inte reagerat på att den mörknat mer än jag förväntade mig. Skivan används ju klart mindre än i ett vardagskök, men jag har inte känt det som ett behov att olja in den så regelbundet som din instruktion gör gällande.
Ikeas "Behandla", som jag antar är den olja ni syftar på, har jag aldrig blivit kompis med. Har precis renoverat skivan genom att slipa bort skiten och sedan köra linolja. Blev hur bra som helst, den är som en babystjärt nu!
Anledningen till att jag inte gillar den är att den ju lägger som ett lacklager på skivan. Jag kan verkligen tänka mig att det blir mörkt om man kör om och om igen, särskilt om man inte lägger tunna lager.
Brasklapp: det kan vara mig det beror på, har också läst om folk som varit väldigt nöjda med den oljan.
Anledningen till att jag inte gillar den är att den ju lägger som ett lacklager på skivan. Jag kan verkligen tänka mig att det blir mörkt om man kör om och om igen, särskilt om man inte lägger tunna lager.
Brasklapp: det kan vara mig det beror på, har också läst om folk som varit väldigt nöjda med den oljan.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Om jag förstått det rätt kan inte paraffinolja oxidera, vilket gör att man har en fet skiva i all evighet. Hos svärmor, som använder p, blir ett papper fett om det ligger på skivan länge, och om man ställer fel grejer på den blir det märken där oljan har absorberats ur skivan.
De ovan beskrivna problemen är ganska små. Men jag förespråkar ändå linoljevarianten, jag tycker vår skiva är helt fantastisk nu!
De ovan beskrivna problemen är ganska små. Men jag förespråkar ändå linoljevarianten, jag tycker vår skiva är helt fantastisk nu!
har du mat på så kan det ta smak utav linolja.jonmo skrev:Om jag förstått det rätt kan inte paraffinolja oxidera, vilket gör att man har en fet skiva i all evighet. Hos svärmor, som använder p, blir ett papper fett om det ligger på skivan länge, och om man ställer fel grejer på den blir det märken där oljan har absorberats ur skivan.
Jo, men jag undrar hur stort problem det egentligen är. Jag tvivlar på att en tomat tar smak den korta stund den ligger på skivan innan man sköljer och hackar den eller vad man nu gör. Andra typer av livsmedel, typ kött, ost och liknande, lägger i alla fall inte jag direkt på bänken. Särskilt inte efter att man skivat, hackat eller vad det nu må vara man gör med det när man preppar.John J skrev:
Jag tycker som sagt att finishen på min linoljeskiva är ljusår bättre än min svärmors paraffinoljedito. Hon är väldigt noga med att olja in, men har ändå fått en del märken.
Lite olika förslag här.
IKEA skit blir det inte mer i alla fall. Det lutar mot någon hårdvaxolja. Så var kan man köpa detta och till vilket pris? Kollade snabbt på Bauhaus idag och dem hade någon hårdvaxolja men den fick inte användas på tidigare oljade ytor och den var svindyr, 750ml för ca 350kr.
Vi har använt Osmo hårdvaxolja. Den behöver man stryka två gånger, och slipa lite, sedan har man en fantastisk yta. Men den är nog bland det dyraste jag har köpt i en färgburk. Trots det så upplever jag den som prisvärd.