B Boende45 skrev:
Hur gör ni som har elbil eller laddhybrid på vintern vid laddning av bil, uppvärmning av huset och tusen andra elförbrukare används, för att inte effektavgiften ska skena?

Jag tänker på utmaningar som att ladda bilen när annat kräver massor med el, som t ex tvättmaskin och matlagning?

Eller att värma kupén på morgonen när resten av familjen samtidigt använder el som om ingen klimatkatastrof fanns?
Jag tar med ursprungsfrågan för att inte bli allt för Off Topic.

Vi har en laddbox som känner av hur mycket el som förbrukas totalt sett (hus + bil) i varje ögonblick (fast det är nog bara varje minut eller så). När någon större förbrukar i huset går igång så går elbilsladdningens effekt ner så att den maxeffekt man själv valt för hus + bil inte överskrids.

Vi har Ellevio vilket innebär att topparna mellan 22 och 06 bara räknas till halvt värdet och det är samma alla dagar i veckan, även lördag, söndag och helgdag.

Edit: Vi har valt att ha fast elpris så att vi slipper tänka på det också.

Laddboxen är inställd så att den bara laddar bilen mellan 22 och 06.
Det skulle nog funka att ställa in den så att den laddar 21:30 - 06:30 utan att topparna skulle sticka iväg.

Tricket är att hitta rätt maxeffekt för totalförbrukningen (hus + bil) mellan 22 och 06 när bilen laddas.
Eftersom topparna på natten bara räknas till halva värdet så har jag kollat vilken maxeffekt vi använder på dagtid och lagt maxeffelkten för hus + bil dubbelt så högt på natten.

Nu har vi gasspis (men elugn) och värmepump och vi diskar och tvättar inte samtidigt som vi använder ugnen så våra max-toppar på dagtid är ganska låga, bara 3 kW. Mellan 22 till 06 tillåter vi hus + bil att använda 6 kW och det funkar bra så vi betalar effektavgift för 3 kW.

När värmaren i bilen går igång så påverkar det bara räckvidden eftersom laddboxen bara kopplar in elen mellan 22 och 06. Om värmaren ska gå igång mellan 22 och 06 så laddas bilen lite mindre.

Ellevio har en app som är ganska bra där man i ett stapeldiagram kan se hur många kWh som förbrukas varje timme vilket ju blir det samma som medeleffekten varje timme. kWh/h = kW

Redigerat:
B Boende45 skrev:
Intressant om de flesta som har effektavgift och elbil har automatiserat styrning och har effektvakt?

Avskyr verkligen effektavgift och ser det mest som ett hinder för att skaffa elbil igen.
Vår laddbox hanterar både effekten (hus + bil) och under vilka timmar bilen laddas så det är inga problem alls att ha elbil och effektavgift tycker vi.

Alternativet till effektavgift (förstärkning av elnäten) är inte heller så lockande. Då skulle troligen avgiften för elnätets kostnader öka från ca. 15 000:- kr/år till 30 000:- kr/år.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag har grävt djupt på Kraftringens webbsida och hittat olika dokument. Jag tvivlar på att jag kan återfinna detta.😂

[..]

Effektavgiften för låglasttid kommer att räknas ut genom att man tar de 3 månaderna med högsta effekttopparna de 12 senaste månaderna, också får man betala snittet för dessa 3 månaderna.
Tack! Tror jag hittade vad du pratar om.

<63A: "Detta kommer förändras på sikt, men mer information om det kommer vi att gå ut med senare under 2026."

>63A: "kommer från den 1 maj 2026 inte ha en fast avgift som baseras på säkringens storlek. Då övergår avgiften till att baseras på abonnerad effekt, det vill säga hur mycket effekt som använts under det senaste året."

Det är då ganska troligt att dom kommer använda samma beräkning, om det inte är emot EI's regelbok.

Sorry @Boende45 för hijack, skal va tyst nu. :-)

E Ekonomikollen skrev:
Jag tror nyckeln är att skilja på billig kWh och låg effekt.

Med timpris försöker man ofta flytta många kWh till billiga timmar. Med effektavgift försöker man undvika höga toppar. De målen kan ibland krocka om bilen laddar hårt under kort tid.

För elbil hade jag tittat på:

- om laddboxen har lastbalansering
- om bilen verkligen behöver laddas snabbt
- om det räcker med lägre ampere under längre tid
- vilka timmar nätbolaget räknar för effektavgift
- om förvärmning, värmepump, spis och laddning råkar sammanfalla
- om man kan sätta maxeffekt för laddningen

Det är inte säkert att “billigaste timmen” är bäst om den skapar en dyr effekttopp.
Om priset är mindre än eller lika med priset för den tolfte billigaste kvarten på dygnet då det inte är effektavgift så ladda bilen.

Ungefär så ser villkoret ut hemma hos mig. Eftersom jag inte har effektavgift på sommaren (och från i höst inte alls) så fungerar detta alldeles utmärkt.

Sedan har jag ytterligare villkor hemma också:
Om badtunnan kör så ha bara på värmen om inte den tredje högsta timmedeleffekten kommer att överskridas. Och kör bara värmen i huset om tredje högsta timmedeleffekten inte riskerar att överskridas.

Om den "tredje högsta timmedeleffekten" kommer att överskridas räknas ut genom att se hur mycket energi man använt hittills under timmen och räkna som om den nuvarande effekten används under hela den kvarstående tiden av timmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.