3 135 läst ·
33 svar
3k läst
33 svar
Ni som har elbil, hur hanterar ni effektavgift på vintern?
Effektavgiften är ju inte bara ett tillägg men för många blir det ju dyrare. Många delar är ju ganska lätta att komma undan men en del annat är ju bara att acceptera.B Boende45 skrev:Jo, jag vet att effektavgiften är helt olika beroende på elnätsbolag.
Vi har Ellevio som har en ”sträng” icke-tillåtande tidstariff. Lämnade tillbaka laddhybriden som var på 3-års leasing i samband med att effektavgiften infördes i januari 2025. Men kommer ihåg att värmepaketet var på 6 kW och därmed tog en stor del av uppvärmningen av kupe och batteri av det lilla batteriets kapacitet på 11 kW. Jag var då noggrann med att laddkabeln var ansluten till laddboxen när bilen skulle värmas.
Ser nu på grannarna som har elbil att det är tvärtom, de som inte är så tekniskt intresserade går ut strax efter kl 22 och stoppar i laddkabeln.
Vad gäller att värma upp bilen är ju dessutom VVB nästan alltid igång och värmer varmvattnet mellan kl 07 - 09, åtminstone på vardagarna.
Samtidigt som morgontimmarna på vintern är som kallast och husets värmesystem kräver några kW.
Intressant om de flesta som har effektavgift och elbil har automatiserat styrning och har effektvakt?
Avskyr verkligen effektavgift och ser det mest som ett hinder för att skaffa elbil igen.
Man behöver nånstans räkna fram vad som blir dimensionerande förbrukning.
I ditt fall skulle jag säga att det blir då laddning av elbil nattetid när värmen går och även varmvattenberedaren.har man en exempelvis 20A så finns risk att man då ligger och maxar den. Sen har man halva avgiften nattetid. Det bör då bli ca 14kW och halverat 7kW dvs 600kr/ månad på vintern. Plockar man bort elbilen rör det sig kanske om 300-350kr? Dvs merkostnaden blir ca 250-300kr. Känns inte som att det är där kalkylen faller.
Mycket kan man komma runt om man har teknikintresse men det är inte jättestora pengar att hämta.
Att värma bilen på morgonen tar ju typ 5 min, min MY drar runt 9kW första minutrarna men planar sedan ut runt 3kW så skulle säga att en 5 minvärmning belastar med ungefär 0,5-0,7kW på morgonen dvs ganska obetydlig.
Kupévärmarens effektivitet är ju ganska avgörande, beroende på hur mycket den används (var i landet man bor).L Liljeros skrev:Effektavgiften är ju inte bara ett tillägg men för många blir det ju dyrare. Många delar är ju ganska lätta att komma undan men en del annat är ju bara att acceptera.
Man behöver nånstans räkna fram vad som blir dimensionerande förbrukning.
I ditt fall skulle jag säga att det blir då laddning av elbil nattetid när värmen går och även varmvattenberedaren.har man en exempelvis 20A så finns risk att man då ligger och maxar den. Sen har man halva avgiften nattetid. Det bör då bli ca 14kW och halverat 7kW dvs 600kr/ månad på vintern. Plockar man bort elbilen rör det sig kanske om 300-350kr? Dvs merkostnaden blir ca 250-300kr. Känns inte som att det är där kalkylen faller.
Mycket kan man komma runt om man har teknikintresse men det är inte jättestora pengar att hämta.
Att värma bilen på morgonen tar ju typ 5 min, min MY drar runt 9kW första minutrarna men planar sedan ut runt 3kW så skulle säga att en 5 minvärmning belastar med ungefär 0,5-0,7kW på morgonen dvs ganska obetydlig.
Jag tror att Teslas värmare är väldigt effektiva eller så var min väldigt ineffektiv.
Behövde minst 20-25 minuter för min bil om det var ca -5 grader ute och då använde den minst 2 kWh, alltså 2 kW om den var på samma heltimme.
Bilen hade enligt spec värmepump men jag upplevde värmepaketet som väldigt ineffektivt
Vilken bil?B Boende45 skrev:Kupévärmarens effektivitet är ju ganska avgörande, beroende på hur mycket den används (var i landet man bor).
Jag tror att Teslas värmare är väldigt effektiva eller så var min väldigt ineffektiv.
Behövde minst 20-25 minuter för min bil om det var ca -5 grader ute och då använde den minst 2 kWh, alltså 2 kW om den var på samma heltimme.
Bilen hade enligt spec värmepump men jag upplevde värmepaketet som väldigt ineffektivt
Har Ellevio så halva topparna gäller klockan 22-06.
Laddar då med 8A normalt. Ställde ner till 6A när det var som kallast.
Skapar inga nya toppar då.
Sen kör den värme på batteriet 15 minuter innan avfärd.
När vi hade -23c så klev jag in i bilen efter 13 minuter värmning och det var onödigt varmt. Riktig hetta. Väldigt imponerande.
I övrigt är det schemaläggning på mindre effektivt på värme och varmvatten kl 05-07 då frugan kör diesel fortfarande och har motor+kupévärmare.
Laddar då med 8A normalt. Ställde ner till 6A när det var som kallast.
Skapar inga nya toppar då.
Sen kör den värme på batteriet 15 minuter innan avfärd.
När vi hade -23c så klev jag in i bilen efter 13 minuter värmning och det var onödigt varmt. Riktig hetta. Väldigt imponerande.
I övrigt är det schemaläggning på mindre effektivt på värme och varmvatten kl 05-07 då frugan kör diesel fortfarande och har motor+kupévärmare.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
2 elbilar här hemma, effektavgift dygnet runt året runt.
Mån-fre 06-20 effektavgift höglast,
nov-mars. Typ 66kr/kW baserat på de 2 högsta mätpunkterna under månaden.
Resterande tid året om: baslast effektavgift 27kr/kW.
Så efter kl 20 på vardagar fram till kl 06 så maxar vi och laddar bilar etc.
Även på helgerna då.
Maxar baslast effektavgiftern och får ett ”straff” på 300kr typ och behöver inte tänka på toppar etc mer den månaden på baslasttiden.
Höglast tiden laddar vi inga bilar på, lever som vanligt och får betala ett par hundra i straff iallafall.
Bara betala skiten o vara glad.
Mån-fre 06-20 effektavgift höglast,
nov-mars. Typ 66kr/kW baserat på de 2 högsta mätpunkterna under månaden.
Resterande tid året om: baslast effektavgift 27kr/kW.
Så efter kl 20 på vardagar fram till kl 06 så maxar vi och laddar bilar etc.
Även på helgerna då.
Maxar baslast effektavgiftern och får ett ”straff” på 300kr typ och behöver inte tänka på toppar etc mer den månaden på baslasttiden.
Höglast tiden laddar vi inga bilar på, lever som vanligt och får betala ett par hundra i straff iallafall.
Bara betala skiten o vara glad.
Vi har 2 x elbil. Kraftringen inför effektavgift under 2026 och kommer enbart räknas på 07-22 helgfria vardager. Dvs. ingen "Halva toppar på natten" eller annat sånt trams - inte från början iaf. Vi laddar redan enbart på natten (00 - 06) och förvärmning innan vi kör 06:30. Om vi hade en annan avgiftmodell ("halva toppen på natten") hade jag ställt ner laddaren till 10A (~7kW) och forfarande ladda på natten, vilket skulle räcka för vårt behov.B Boende45 skrev:Hur gör ni som har elbil eller laddhybrid på vintern vid laddning av bil, uppvärmning av huset och tusen andra elförbrukare används, för att inte effektavgiften ska skena?
Jag tänker på utmaningar som att ladda bilen när annat kräver massor med el, som t ex tvättmaskin och matlagning?
Eller att värma kupén på morgonen när resten av familjen samtidigt använder el som om ingen klimatkatastrof fanns?
Det blir hög effektavgift mellan 07:00 och 21:00 på helgfria vardagar under 5 månader varje vinter. (Fr.o.m november t.o.m mars)JesperKn skrev:
Det kommer också att införas "energiavgift" "fast avgift" och "kundspecifik avgift" från 26-05-01.
Senare under 2026 kommer det även att införas en låg effektavgift på alla årets övriga timmar. Så vi kommer alltid att ha effektavgift dygnet runt, men på olika nivåer.
Än så länge har Kraftringen inte gått ut med några priser för de olika posterna.
Det enda Kraftringens abonnenter kan vara säkra på är att de kommer fortsätta ha Sveriges dyraste el.
7-21, tackNicke Nyfiken skrev:
Det blir hög effektavgift mellan 07:00 och 21:00 på helgfria vardagar under 5 månader varje vinter. (Fr.o.m november t.o.m mars)
Det kommer också att införas "energiavgift" "fast avgift" och "kundspecifik avgift" från 26-05-01.
Senare under 2026 kommer det även att införas en låg effektavgift på alla årets övriga timmar. Så vi kommer alltid att ha effektavgift dygnet runt, men på olika nivåer.
Man får ladda på tiderna när priset är som lägst och med så låg laddström att man klara dagen efter körbehov med lite marginal för att minimera effektavgifterna.
dvs. förbrukar man 24 kWh för sin pendelåkande till jobbet så får man ställa laddströmmen att man kan få in säg 26 kWh på 6 timmar eller dryga 4 kWh i laddeffekt (vet inte hur små steg i laddeffekt man kan ställa in på en ren elbil) - inte att maxa ut 16 A-säkringar med 11 kWh-laddning bara för att det går.
dvs. förbrukar man 24 kWh för sin pendelåkande till jobbet så får man ställa laddströmmen att man kan få in säg 26 kWh på 6 timmar eller dryga 4 kWh i laddeffekt (vet inte hur små steg i laddeffekt man kan ställa in på en ren elbil) - inte att maxa ut 16 A-säkringar med 11 kWh-laddning bara för att det går.
Jag har grävt djupt på Kraftringens webbsida och hittat olika dokument. Jag tvivlar på att jag kan återfinna detta.😂JesperKn skrev:
Effektavgiften för låglasttid kommer att ersätta den "kundspecifika avgiften" som i praktiken är den nuvarande säkringsavgiften. Kraftringen kommer att informera mer kring detta senare under året.
Som du säkert vet kommer effektavgiften för höglasttid att räknas ut genom att man tar de 3 dagarna med högsta effekttopparna varje månad, också får man betala snittet för dessa 3 dagar.
Effektavgiften för låglasttid kommer att räknas ut genom att man tar de 3 månaderna med högsta effekttopparna de 12 senaste månaderna, också får man betala snittet för dessa 3 månaderna.
Så råkar du göra bort dig med en hög effekttopp en månad så kommer du att straffas för detta ett helt år framåt. Genialt!
Går det att förstå vad jag försöker förklara?
Hur mycket varje kW kommer att kosta i effektavgift har de inte redovisat varken för hög eller låglast-tiden.
Strömmen går att ställa ned till 6A. Har man en bra laddare så kan man ställa mellanv1-fas och 3-fas också. Sedan kan man ju stänga av laddningen 15 min per timme (eller liknande) också. Det går att få fingranulärt.X xxargs skrev:Man får ladda på tiderna när priset är som lägst och med så låg laddström att man klara dagen efter körbehov med lite marginal för att minimera effektavgifterna.
Edit:Nicke Nyfiken skrev:
Jag har grävt djupt på Kraftringens webbsida och hittat olika dokument. Jag tvivlar på att jag kan återfinna detta.😂
Effektavgiften för låglasttid kommer att ersätta den "kundspecifika avgiften" som i praktiken är den nuvarande säkringsavgiften. Kraftringen kommer att informera mer kring detta senare under året.
Som du säkert vet kommer effektavgiften för höglasttid att räknas ut genom att man tar de 3 dagarna med högsta effekttopparna varje månad, också får man betala snittet för dessa 3 dagar.
Effektavgiften för låglasttid kommer att räknas ut genom att man tar de 3 månaderna med högsta effekttopparna de 12 senaste månaderna, också får man betala snittet för dessa 3 månaderna.
Så råkar du göra bort dig med en hög effekttopp en månad så kommer du att straffas för detta ett helt år framåt. Genialt!
Går det att förstå vad jag försöker förklara?
Hur mycket varje kW kommer att kosta i effektavgift har de inte redovisat varken för hög eller låglast-tiden.
Effektavgiften för låglasttid planeras att införas om knappt 2 år, vid utgången av 2028, enligt senaste info från Kraftringen.
Jag räknar med att de flesta elbolag kommer att införa en sådan, om de inte gör som exempelvis Göteborg energi gjort och istället sätter en maxeffekt i snitt per timme i abonnemanget. Det finns ju en implicit maxeffekt i säkringen, denna tror jag att många elbolag går bort ifrån då den inte är lika styrande. Jag har inga större problem med att exempelvis ha en maxeffekt i snitt per timme på natten.Nicke Nyfiken skrev: