Har du provat att koppla från dina tempsensorer? Tänker så de inte jobbar mot varandra om du förstår vad jag menar?

Nissens
T t0tt3 skrev:
För egen del hoppade jag av Tibber nu, efter att ha haft det sedan i April. Under den här perioden har vi betalt 76öre/kWh (EDIT, skrev fel förut)i snitt med vårt användningsmönster (Storstockholm). I september snittade vi 124 öre! Detta är alltså bara Tibber-fakturorna, tillkommer elöverföring + nätavgift mm. Jag bävar för snittet för Oktober vilket är sista månaden innan bundet elpris.

Vi kör diskmaskin mer eller mindre enbart nattetid, tvättar de dagar det är lägre pris och duschar inte under topparna morgon/middag. Vi jobbar hemifrån tillsvidare så blir ju en viss förbrukning även dagtid. Middag lagar vi under kvällstoppen.

Med tanke på att vi har två våningsplan, sover på övervåningen och vill ha det svalt nattetid är det inget alternativ att låta LVPn stå och bränna på nattetid när det är billigt. Har automatiserat den till en viss del för att kräma på tills vi går upp, och styr den manuellt rätt ofta efter pris då vi är hemma. Vi har inte heller någon elbil som kan dra nytta av mindre högt elpris nattetid för laddning.

Trots att jag ändå tycker vi är rätt medvetna om förbrukningen och planerar så har vi alltså betalt mer under det här halvåret (de billigare månaderna på en årscykel) än vad jag nu band för på 3år (62,5 öre). Snittet för september var det dubbla än det bundna vi nu kommer ha.

I samband med lillknodden blir det än mer omständligt o styra tvätt till lågprisdagar (haha finns inga såna längre) så innan elbil och solceller kanske införskaffas i framtiden tror jag det blir svårt för oss att räkna hem det med Tibber.

Dessutom tycker jag det är principiellt fel att inte stötta kärnkraften.
Nja, så medveten verkar du ju inte vara. Disk och tvättmaskin påverkar inte elförbrukningen speciellt mycket numera. Det som drar mycket är i regel uppvärmningen av bostaden och varmvattnet… och det kanske man inte bara vill ha på nätterna…

Nissens Nissens skrev:
Nja, så medveten verkar du ju inte vara. Disk och tvättmaskin påverkar inte elförbrukningen speciellt mycket numera. Det som drar mycket är i regel uppvärmningen av bostaden och varmvattnet… och det kanske man inte bara vill ha på nätterna…
Vill påstå, iaf i vårt fall, att när tvättmaskinen kör så märks det med flera kwh den dagen. Så nog är det en storförbrukare, precis som ungen. Våra vitvaror är Siemens från 2015.

Sen är det nog svårt med vatten, den värms ju inte kontinuerligt, min pump värmer tex duschvattnet varje dag två stunder. Det brukar räcka. Och i det här fallet har han en luftvärmepump som han bara kör med på natten...

Nissens Nissens skrev:
Finns inget i din text som motsäger det jag skrivit. Vad är det ens du vill ha sagt?

Vad är jag omedveten om? Gör klart medvetna val att styra mina förbrukare i den mån det går till perioder med billig el. Duschar och diskar ej vid toppar. Luftvärmepumpen är det som inte går att kräma på under natten pga värmen stiger och vi vill ha svalt då. Iom hemjobb går den dagtid men undviks vid toppar.

J joksi skrev:
Vill påstå, iaf i vårt fall, att när tvättmaskinen kör så märks det med flera kwh den dagen. Så nog är det en storförbrukare, precis som ungen. Våra vitvaror är Siemens från 2015.

Sen är det nog svårt med vatten, den värms ju inte kontinuerligt, min pump värmer tex duschvattnet varje dag två stunder. Det brukar räcka. Och i det här fallet har han en luftvärmepump som han bara kör med på natten...
grabben badar. Disk, tvätt och torktumlare går för fullt.

• Aktuell energianvändning på 2597W visas i realtid på en mobilapplikation med energianvändningskurva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
T t0tt3 skrev:
Finns inget i din text som motsäger det jag skrivit. Vad är det ens du vill ha sagt?
Jaså, du beskriver ju hur du lägger tvätt o diskmaskinerna på lågtaxa.
Det jag säger att om du varit så medveten som du säger så hade du vetat att de aktiviteterna varken gör till eller från eftersom de drar så lite ström.

Förstår du nu då?

K kjork skrev:
grabben badar. Disk, tvätt och torktumlare går för fullt.
Jahopp, så ser det definitivt inte ut här :) Bara tvättmaskinen är igång så går det upp 2kwh den timmen.

Nissens
J joksi skrev:

Då får du nog kolla tvättmaskinen. Den jag har är ungefär lika gammal. Den drar ca 150kWh per år. Det är knappt 30:- i månaden inkl nät o el.

Vad tror du att du kan spara på att köra lågtaxa då? 30kr om året kanske?

Det går lite upp och ned också såklart. 6000w toppar det med bergvärmepump som gör varmvatten. Disk, tvätt och torktumlare igång.

.

• Skärmdump av mobilapp visande diagram med energiförbrukning i kWh och utomhustemperatur över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Jaså, du beskriver ju hur du lägger tvätt o diskmaskinerna på lågtaxa.
Det jag säger att om du varit så medveten som du säger så hade du vetat att de aktiviteterna varken gör till eller från eftersom de drar så lite ström.

Förstår du nu då?
Ja det gör jag, och som jag tämligen utförligt beskrivit är det, tillsammans med dusch och i viss mån uppvärmningen, mer eller mindre de förbrukare vi har möjlighet att styra till lågkostnadsperioder. Och vad gäller uppvärmningen vill vi inte ha den eldandes nattetid då vi vill ha svalt.

Alltså, så att även du förstår - med vårt användningsmönster och med de förbrukare vi har så kommer Tibber med 99% sannolikhet inte löna sig, speciellt inte i vinter. Vilket var kontentan av mitt ursprungsinlägg.

• Gilla
blippblapp
  • Laddar…
Sedan tåls det ju att upprepa. Saken med Tibber är ju inte att sluta använda elen utan att använda elen när den är billig. Därför tycker jag jämförelsen fallerar lite också. Hus A och Hus B kan ju använda samma mängd kWh men den ena eller andra använder de smart och får således betala mindre.

T t0tt3 skrev:
Ja det gör jag, och som jag tämligen utförligt beskrivit är det, tillsammans med dusch och i viss mån uppvärmningen, mer eller mindre de förbrukare vi har möjlighet att styra till lågkostnadsperioder. Och vad gäller uppvärmningen vill vi inte ha den eldandes nattetid då vi vill ha svalt.

Alltså, så att även du förstår - med vårt användningsmönster och med de förbrukare vi har så kommer Tibber med 99% sannolikhet inte löna sig, speciellt inte i vinter. Vilket var kontentan av mitt ursprungsinlägg.
och mönstret går inte ändra? Alltså stänga en dörr eller liknande?

Kan du förklara lite hur du programmerat sensibo och dina tempgivare

K kjork skrev:
Sedan tåls det ju att upprepa. Saken med Tibber är ju inte att sluta använda elen utan att använda elen när den är billig.
Enig, och det försöker vi efter bästa förmåga. Det finns liksom inte så mkt mer att förlägga till lågprisperioder om vi inte ska vända dygnet o börja laga krubb mitt i natten :p

K kjork skrev:
Kan du förklara lite hur du programmerat sensibo och dina tempgivare
Kortfattat så kör jag Home Assistant med Sensibo integration. Nu på sistone har jag att luftvärmepumpen går på vid kl 3-4 beroende på temp och kör på fram till 7. Avstängd fram till 9 då vi måste slå på den iom att vi jobbar hemma. Dagtid styr jag den manuellt då vi som sagt är hemma och det är enkelt att reglera.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.