314 387 läst ·
1 070 svar
314k läst
1,1k svar
Ni som använder Tibber!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Vi saknar en projekttråd?S super70 skrev:Tänkte köra ngenic men då den saknar väderprognosstyrning byggde jag egen styr, min styr ju på ungefär samma sätt å så råkade jag ha allt hemma så det tog typ 15 min att koppla in.
En ntc givare kostar typ 7 spänn.
Körde även bastuhusets elgolvvärme med en heatit kopplat mot tibber men fick inte riktigt den att köra så som jag ville, kan bero på att det är ett fristående hus som jag bara vill hålla typ 12 grader i å öka innan jag ska basta å tibbers algoritm passade inte mig riktigt
För egen del hoppade jag av Tibber nu, efter att ha haft det sedan i April. Under den här perioden har vi betalt 76öre/kWh (EDIT, skrev fel förut)i snitt med vårt användningsmönster (Storstockholm). I september snittade vi 124 öre! Detta är alltså bara Tibber-fakturorna, tillkommer elöverföring + nätavgift mm. Jag bävar för snittet för Oktober vilket är sista månaden innan bundet elpris.
Vi kör diskmaskin mer eller mindre enbart nattetid, tvättar de dagar det är lägre pris och duschar inte under topparna morgon/middag. Vi jobbar hemifrån tillsvidare så blir ju en viss förbrukning även dagtid. Middag lagar vi under kvällstoppen.
Med tanke på att vi har två våningsplan, sover på övervåningen och vill ha det svalt nattetid är det inget alternativ att låta LVPn stå och bränna på nattetid när det är billigt. Har automatiserat den till en viss del för att kräma på tills vi går upp, och styr den manuellt rätt ofta efter pris då vi är hemma. Vi har inte heller någon elbil som kan dra nytta av mindre högt elpris nattetid för laddning.
Trots att jag ändå tycker vi är rätt medvetna om förbrukningen och planerar så har vi alltså betalt mer under det här halvåret (de billigare månaderna på en årscykel) än vad jag nu band för på 3år (62,5 öre). Snittet för september var det dubbla än det bundna vi nu kommer ha.
I samband med lillknodden blir det än mer omständligt o styra tvätt till lågprisdagar (haha finns inga såna längre) så innan elbil och solceller kanske införskaffas i framtiden tror jag det blir svårt för oss att räkna hem det med Tibber.
Dessutom tycker jag det är principiellt fel att inte stötta kärnkraften.
Vi kör diskmaskin mer eller mindre enbart nattetid, tvättar de dagar det är lägre pris och duschar inte under topparna morgon/middag. Vi jobbar hemifrån tillsvidare så blir ju en viss förbrukning även dagtid. Middag lagar vi under kvällstoppen.
Med tanke på att vi har två våningsplan, sover på övervåningen och vill ha det svalt nattetid är det inget alternativ att låta LVPn stå och bränna på nattetid när det är billigt. Har automatiserat den till en viss del för att kräma på tills vi går upp, och styr den manuellt rätt ofta efter pris då vi är hemma. Vi har inte heller någon elbil som kan dra nytta av mindre högt elpris nattetid för laddning.
Trots att jag ändå tycker vi är rätt medvetna om förbrukningen och planerar så har vi alltså betalt mer under det här halvåret (de billigare månaderna på en årscykel) än vad jag nu band för på 3år (62,5 öre). Snittet för september var det dubbla än det bundna vi nu kommer ha.
I samband med lillknodden blir det än mer omständligt o styra tvätt till lågprisdagar (haha finns inga såna längre) så innan elbil och solceller kanske införskaffas i framtiden tror jag det blir svårt för oss att räkna hem det med Tibber.
Redigerat:
nu har ju elpriserna skenat det senaste, vad har du snittat för hela innevarande året?T t0tt3 skrev:För egen del hoppade jag av Tibber nu, efter att ha haft det sedan i April. Under den här perioden har vi betalt 82öre/kWh i snitt med vårt användningsmönster (Storstockholm). I september snittade vi 124 öre! Detta är alltså bara Tibber-fakturorna, tillkommer elöverföring + nätavgift mm. Jag bävar för snittet för Oktober vilket är sista månaden innan bundet elpris.
sorry. Läste för snabbt.T t0tt3 skrev:
Räknade lite snabbt på vårt. Jag har betalat 53,6 i snitt innevarande år. Då är vi en barnfamilj med tre barn. Disk och tvätt och torktumlare går konstant. Utöver inställningen i Nibes pump så har vi inga andra smarta prylar som styrs av elpriset. Någon enstaka gång har jag satt fördröjd start på vitvarorna men det är försumligt.
Jag fattar att du vill hoppa av men samtidigt så känns det lite tidigt för att utvärdera?
Du kan nog inte jämföra Tibber med ett bättre bundet avtal. Du ska nog jämföra Tibber med rörliga avtal hos de andra, och då brukar de ligga billigare övertid utan tillägg mm. Sen kan de såkalrt bli dyrare om man använder det "fel", Tibbers modell med timdebitering passar ju inte alla...T t0tt3 skrev:
Kolla på offpeak.se om du betalat mer än de med rörligt avtal.
Själv har jag snittat 157.2 öre (i Skåne...) senaste 30 dagarna, men ändå "sparat" 20kr just nu .
Tack för offpeak-siten, intressant! Jag har förlorat 9:50 jmft med vanligt rörligt avtal den senaste månaden. Så det är ju kaffepengar. Men så ska man ju lägga på 39:- för Tibber abonnemanget också. Däremot ska man då även ha i åtanke att det konstanta jagandet efter att hålla ned förbrukning under högpristider är (för mig) lite påfrestande.
För tidigt att utvärdera? Ja, kanske det... men jag tror ju stenhårt att priserna inte kommer bli billigare i vinter inte. Snarare all time high. 124 öres snittet för september kommer troligen kännas billigt om några månader. Kommer gasen bli billigare? Oljan? Hade jag bundit på ett år hade jag haft 1öre billigare än mitt nuvarande snitt hos Tibber (och då har som sagt inte den riktigt dyra årstiden kommit än).
Jao, visst kan man mena att jag bör jämföra mot rörligt pris - jag är dock intresserad av det billigaste för mig. Men visst, det blir en lite annan diskussion än just Tibber.
För tidigt att utvärdera? Ja, kanske det... men jag tror ju stenhårt att priserna inte kommer bli billigare i vinter inte. Snarare all time high. 124 öres snittet för september kommer troligen kännas billigt om några månader. Kommer gasen bli billigare? Oljan? Hade jag bundit på ett år hade jag haft 1öre billigare än mitt nuvarande snitt hos Tibber (och då har som sagt inte den riktigt dyra årstiden kommit än).
Jao, visst kan man mena att jag bör jämföra mot rörligt pris - jag är dock intresserad av det billigaste för mig. Men visst, det blir en lite annan diskussion än just Tibber.
Givetvis har du poänger där !T t0tt3 skrev:Tack för offpeak-siten, intressant! Jag har förlorat 9:50 jmft med vanligt rörligt avtal den senaste månaden. Så det är ju kaffepengar. Men så ska man ju lägga på 39:- för Tibber abonnemanget också. Däremot ska man då även ha i åtanke att det konstanta jagandet efter att hålla ned förbrukning under högpristider är (för mig) lite påfrestande.
Jag funderar också vad som är bäst, men att binda ligger nog inte nära til hands även om det är billigare. Tibber erbjuder ju en helt annan tjänst vid sidan om, och de flesta abonnemang kostar har jag för mig...
Jag hoppade också på i april.
Vi har som tur är inte jagat så värst mycket, men inte heller gjort några märkbara besparingar. Kansk blir svårt. Funderar dock på att komplettera med lite mer saker som hjälper til automatiskt, tex värmestyrning av luft/luft plus en Ngenic Tune. Ingen aning hur stor skillnad det kan göra, men säkert mer än idag...
En observation jag har gjort, om man kör värmepumpar istället för fjärrvärme, är att nu när hösten och vintern kommer så finns det betydligt mer sparpontential. I somras jobbade ju aldrig min frånluftspump, så då kanske rent av var de dyrare (kör AC med), men nu när värmebehov uppstår så kan man ju använda de billiga nattimmarna dåpumparna ändå brukar gå som mest som är omöjligt under somrarna...
LVP står för luft/vattenpump?T t0tt3 skrev:Tack för offpeak-siten, intressant! Jag har förlorat 9:50 jmft med vanligt rörligt avtal den senaste månaden. Så det är ju kaffepengar. Men så ska man ju lägga på 39:- för Tibber abonnemanget också. Däremot ska man då även ha i åtanke att det konstanta jagandet efter att hålla ned förbrukning under högpristider är (för mig) lite påfrestande.
Jag tror kanske att det är där det har brustit. Uppvärmningen är ju den största posten hos de flesta. Kan du inte styra temperaturen med tex termostat i sovrummet? Dra ned värmen där och sedan låta den trycka på med värme i övrigt efter elpriset. Tänker att där kanske din besparing finns.
men att du tycker det är påfrestande är såklart den jobbiga delen. Men som jag skrev tidigare. Vi bryr oss inte ett dugg om elpriskurvan egentligen men just vår uppvärmning är smart och ändå lyckas vi komma undan ”billigt”
Jag hade helt missat det här med att man får 50% avdrag på priset på all laddning till elbil som görs genom deras "smarta laddning" med Easee-boxen. Kanske är gammal skåpmat för er med koll men då blev ju Tibber bara ännu bättre i mina ögon.
Fram tills igår så trodde jag att deras snack om halva priet enbart berodde på appen/boxen styrde förbrukningen till natten då det normalt sett är billigare men dom garanterar alltså minst 50% lägre elpris för det man laddar bilen med jämfört med övriga hushållet.
Har man haft ett månadssnitt på 90 öre så betalar man då bara för 45 öre för det som gått till bilen.
https://tibber.com/se/magazine/inside-tibber/fragor-och-svar-kring-smartladdning
Fram tills igår så trodde jag att deras snack om halva priet enbart berodde på appen/boxen styrde förbrukningen till natten då det normalt sett är billigare men dom garanterar alltså minst 50% lägre elpris för det man laddar bilen med jämfört med övriga hushållet.
Har man haft ett månadssnitt på 90 öre så betalar man då bara för 45 öre för det som gått till bilen.
https://tibber.com/se/magazine/inside-tibber/fragor-och-svar-kring-smartladdning
Ah, nä vanlig luft/luft. Kanske förkorta fel.Har inga element på i kåken förutom i ett rum vi inte använder så mkt. Står på underhållsvärme.Värmen stiger ju som bekant uppåt och jag tycker inte vi har nåt att vinna på om vi eldar på med luftvärmepumpen under natten. Den går igång vid 4 och går fram till 7.K kjork skrev:LVP står för luft/vattenpump?
Jag tror kanske att det är där det har brustit. Uppvärmningen är ju den största posten hos de flesta. Kan du inte styra temperaturen med tex termostat i sovrummet? Dra ned värmen där och sedan låta den trycka på med värme i övrigt efter elpriset. Tänker att där kanske din besparing finns.
men att du tycker det är påfrestande är såklart den jobbiga delen. Men som jag skrev tidigare. Vi bryr oss inte ett dugg om elpriskurvan egentligen men just vår uppvärmning är smart och ändå lyckas vi komma undan ”billigt”
nu har jag ingen luft/luft själv men de har ju någon billig pryl i shoppen, sensibo eller vad den heter. Med den kan man väl dels värma huset smart samt programmera en period under dygnet där temperaturen ska vara lägre. Tex natt eller när ni inte är hemma. Tar inte gift på att det kommer spara er några kronor men personligen hade jag testat. Dels för att jag gillar tekniska prylar och automatiseringar men även för att kunna använda deras app för att styra uppvärmningen. Det är ju det man betalar 39kr för egentligen.T t0tt3 skrev:Ah, nä vanlig luft/luft. Kanske förkorta fel.Har inga element på i kåken förutom i ett rum vi inte använder så mkt. Står på underhållsvärme.Värmen stiger ju som bekant uppåt och jag tycker inte vi har nåt att vinna på om vi eldar på med luftvärmepumpen under natten. Den går igång vid 4 och går fram till 7.
du kan ju kanske också vända dig till deras support och efterfråga tips och råd efter din situation. De kanske har lösningen
Tibber-kunder som installerar en Sensibo termostat sänker i genomsnitt sin elförbrukning med 9.3%. Det betyder att användare med en bostad på 170-230 kvm sparar så pass mycket att de i snitt tjänar in kostnaden för Sensibo Sky på 4,5 månad.
Varför värma huset när du inte är hemma?
När du skaffar en Sensibo har du möjligheten att aktivera smart uppvärmning i Tibber-appen. Det gör att uppvärmningen sänks när du sover eller är på jobbet. Genom att ange vilka tider du är borta från hemmet kan Tibber se till att ditt hem är varmt när du kommer hem igen – så att du bara märker på elräkningen att värmen sänktes under dagen.
I appen kan du skapa scheman som beskriver när ditt hem inte behöver vara uppvärmt.
Varför värma huset när du inte är hemma?
När du skaffar en Sensibo har du möjligheten att aktivera smart uppvärmning i Tibber-appen. Det gör att uppvärmningen sänks när du sover eller är på jobbet. Genom att ange vilka tider du är borta från hemmet kan Tibber se till att ditt hem är varmt när du kommer hem igen – så att du bara märker på elräkningen att värmen sänktes under dagen.
I appen kan du skapa scheman som beskriver när ditt hem inte behöver vara uppvärmt.
Som sagt, har automatiserat värmepumpen redan (med Sensibo). Aqara tempsensors i varje rum, ser till o hålla temp så lågt vi kan. Har även Pulse för att hålla koll på förbrukningen.K kjork skrev:nu har jag ingen luft/luft själv men de har ju någon billig pryl i shoppen, sensibo eller vad den heter. Med den kan man väl dels värma huset smart samt programmera en period under dygnet där temperaturen ska vara lägre. Tex natt eller när ni inte är hemma. Tar inte gift på att det kommer spara er några kronor men personligen hade jag testat. Dels för att jag gillar tekniska prylar och automatiseringar men även för att kunna använda deras app för att styra uppvärmningen. Det är ju det man betalar 39kr för egentligen.
du kan ju kanske också vända dig till deras support och efterfråga tips och råd efter din situation. De kanske har lösningen