Nissens
J joksi skrev:
Som sagt, de beror ju på hur mycket de stora förbrukarna förbrukar. Allt är alltså relativt, någon tycker en enhet som förbrukar 2kwhom dagen tillhör dit, vad vet jag :) Men med Tibber gäller oavsett många bäckar små, annars är de nog meninglöst...
Om man sitter i en lägenhet så kanske 2kWh en större förbrukning, men knappast i en villa.

Om du har säg 15000 kWh i förbrukning under ett år så är det ju lätt att förså att en tvättmaskin som drar 150kWh per år inte är någon stor förbrukare.

Däremot är uppvärmning en betydande del. Nu när LED lampor dominerar så är lampor en väldigt liten förbrukare också.
Så om man sparar 30kr på ett år så är det ju meningslöst att ändra vanor för en sådan summa.

Nissens Nissens skrev:
Om man sitter i en lägenhet så kanske 2kWh en större förbrukning, men knappast i en villa.

Om du har säg 15000 kWh i förbrukning under ett år så är det ju lätt att förså att en tvättmaskin som drar 150kWh per år inte är någon stor förbrukare.

Däremot är uppvärmning en betydande del. Nu när LED lampor dominerar så är lampor en väldigt liten förbrukare också.
Så om man sparar 30kr på ett år så är det ju meningslöst att ändra vanor för en sådan summa.
Vi ligger på 7-8k, som sagt, allt är relativt och individuellt :)
Men självklart är inte en tvättmaskin den största förbrukaren :D
Men en geomsnittlig dag så drar vårt hus 20kwh, då är ju 2 kwh för en tvätt tex ändå 10% den dagen.

Nissens
J joksi skrev:
Vi ligger på 7-8k, som sagt, allt är relativt och individuellt :)
Men självklart är inte en tvättmaskin den största förbrukaren :D
Men en geomsnittlig dag så drar vårt hus 20kwh, då är ju 2 kwh för en tvätt tex ändå 10% den dagen.
Så om en dag kostar 40kr eller 44kr gör skillnad för dig?
Då lever du och jag med helt olika ekonomier.

Om du har en normal villa som drar 7000-8000kWh per år så är den antingen väääldigt liten, grymt isolerad eller så har du bara en frostvakt igång.

Med så liten förbrukning hade jag aldrig ens funderat på rörligt elpris, det blir en minimal besparing.

Det här med smartladdning och 50%.
Om jag ser på fakturan så verkar det som det är 50% av snittpriset på en månad.
Kollar jag min augustifaktura så står det el 69,80:- och smartladdning 34.90:-

Betyder det alltså att smartladdning kan bli dyrare än om jag laddar manuellt?
Med svängningarna som är nu så är det tom troligare att det blir dyrare?
Som i natt t.ex - är det bättre om jag laddar bilen manuellt då priset är <10öre/kwh än att aktivera smartladdning och får betala 48öre/kwh (som är nuvarande snitt/2)?

Nissens Nissens skrev:

Om du har en normal villa som drar 7000-8000kWh per år så är den antingen väääldigt liten, grymt isolerad eller så har du bara en frostvakt igång.

Med så liten förbrukning hade jag aldrig ens funderat på rörligt elpris, det blir en minimal besparing.
Men du verkar närmast bli stött av att någon vill spara lite pengar? Varför det?

Nissens Nissens skrev:

JAg undrar mer och mer varför du kör Tibber...?
En dag nej, men mångaa dagar på ett som du snackar om gör skillnad. Annars förstår jag som sagt inte vad du gör här...

Jag kör rörligt på allt, känns bäst så. Gillar inte att binda upp mig, sen är Tibber nytt och teknikfjrämjande men det kanske du missat!

7000-8000kwh är väl inget onormat alls, har en två våningar 120 kvm. Visst, byggt 2015 så inget gammalt hus, men absolut inte A-klassat. Finns många hus som drar under 5000. Allt som drar 15000 eller över är antingen väldigt gamla hus, eller ovanligt stora hus.

Nissens
J joksi skrev:
JAg undrar mer och mer varför du kör Tibber...?
En dag nej, men mångaa dagar på ett som du snackar om gör skillnad. Annars förstår jag som sagt inte vad du gör här...

Jag kör rörligt på allt, känns bäst så. Gillar inte att binda upp mig, sen är Tibber nytt och teknikfjrämjande men det kanske du missat!

7000-8000kwh är väl inget onormat alls, har en två våningar 120 kvm. Visst, byggt 2015 så inget gammalt hus, men absolut inte A-klassat. Finns många hus som drar under 5000. Allt som drar 15000 eller över är antingen väldigt gamla hus, eller ovanligt stora hus.
Ja, inte har jag Tibber för att spara några tjugor per år.
Mitt hus är byggt 2004 och ca 170 kvm + varmgarage på 70 kvm till och drar ca 12000kWh,vilket är riktigt bra.
Men om man har en förbrukning på typ 5000-7000kWh per år så är ju elen från början en mindre post jämfört med allt annat när man har villa.
Hur mycket tror du att du sparar per år med Tibber då?

J
V Vortex skrev:

Som i natt t.ex - är det bättre om jag laddar bilen manuellt då priset är <10öre/kwh än att aktivera smartladdning och får betala 48öre/kwh (som är nuvarande snitt/2)?
Intressant. Jag gillar tibbers grundtanke men börjar tro jag i realiteten förlorar på det. Men känns fel läge binda på fastpris. :crysmile:

V Vortex skrev:

riktigt bra observation. Kan du inte vända dig till tibbers support och ställa den, och sedan publicera svaret här?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, inte har jag Tibber för att spara några tjugor per år.
Mitt hus är byggt 2004 och ca 170 kvm + varmgarage på 70 kvm till och drar ca 12000kWh,vilket är riktigt bra.
Men om man har en förbrukning på typ 5000-7000kWh per år så är ju elen från början en mindre post jämfört med allt annat när man har villa.
Hur mycket tror du att du sparar per år med Tibber då?
Just nu sparar jag nog inte mycket, vem har sagt det? Eller att det är därför främst jag har det?
12k kWh är också liten post, I förhållande till de som förbrukar 20. Som sagt, återigen, relativt.

J joksi skrev:
Hur funkar Ngenic för dig?
Tänkte beställa en snart.
Jag gillar att min annars dumma pump blivit smart och jag kan se och styra temperatur. Kan tyvärr inte se det gör så stor skillnad i jämn värme eller i besparing men bara det att man kan se att tempen är som den ska och man kan styra den utan att behöva försöka förstå sig på ett gammalt interface på displayen på pumpen gör att jag tycker det är värt det. Supporten är fenomenal!

M MikaelJones skrev:
Jag gillar att min annars dumma pump blivit smart och jag kan se och styra temperatur. Kan tyvärr inte se det gör så stor skillnad i jämn värme eller i besparing men bara det att man kan se att tempen är som den ska och man kan styra den utan att behöva försöka förstå sig på ett gammalt interface på displayen på pumpen gör att jag tycker det är värt det. Supporten är fenomenal!
Känner igen det där...värmekurvor istället gör en temp!

Det var ju synd.min tanke var väl att pumpen ska pausa uppvärmning om det tex är soligt och kallt ute, när solen gassar in genom stora fönstergår vi alltid övervörme . Det kanske fungerar olika från hus till hus...
Sant såklart även pausa när det är någon dyr tumme här och där

J joksi skrev:
Känner igen det där...värmekurvor istället gör en temp!

Det var ju synd.min tanke var väl att pumpen ska pausa uppvärmning om det tex är soligt och kallt ute, när solen gassar in genom stora fönstergår vi alltid övervörme . Det kanske fungerar olika från hus till hus...
Sant såklart även pausa när det är någon dyr tumme här och där
Den gör sitt jobb, man kan se i appen hur den lutar pumpen vad det är för temperatur ute? Åt båda hållen. På sommaren såg man den sa till den det var mycket varmare så den i stort sett inte värmde alls men oftast ser det ut såhär, att den snarare säger den ska öka på. Detta kan dock ha med mina inställningar i pumpen också, har inte satt mig in i det i detalj.

Graf över temperaturjusteringar med gröna och röda staplar som visar förändringar över en månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens
J joksi skrev:
Just nu sparar jag nog inte mycket, vem har sagt det? Eller att det är därför främst jag har det?
12k kWh är också liten post, I förhållande till de som förbrukar 20. Som sagt, återigen, relativt.
Poängen är att ju högre effektförbrukning man har desto mer i absoluta tal finns det att potentiellt spara. Och i regel är det uppvärmningen som kostar mest och är därför mest intressant att styra.

Har man redan en extremt låg förbrukning så finns det förstås inte mycket att spara…

Vad är skälet till att du köper el till spotpriser om du inte tänkt dig att spara något på det?

Nissens Nissens skrev:
Poängen är att ju högre effektförbrukning man har desto mer i absoluta tal finns det att potentiellt spara. Och i regel är det uppvärmningen som kostar mest och är därför mest intressant att styra.

Har man redan en extremt låg förbrukning så finns det förstås inte mycket att spara…

Vad är skälet till att du köper el till spotpriser om du inte tänkt dig att spara något på det?
Fliker in lite här. Om det totalt blir billigare med köp till spotpriser så använder man väl det tänker jag? Annars inte, eller?

jag förstår hur du tänker men ändå inte. Även om man bara spar 10kr eller en lite summa så är väl det bra? Om du skulle jämföra elen idag för du tänkt byta, tar du då ett avtal som är 10kr dyrare än det idag? Eller stannar du då?
Nissens Nissens skrev:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.