Jag vill ha ett system som är så gott som knäpptyst.
Hur upplever ni era system? Har ni valt steglös justering av fläkt, extra ljuddämpare? Vad finns det för knep för att slippa luftbrus och fläktljud?

Hej, jag har följande som är mycket tyst, hörs i princip inte alls:

Frånluft: 1 st stor flexdämpare (i samlingsrör)
+ 1 fast dämpare (i samlingsrör)

Tilluft: 1 st stor flexdämpare (i samlingsrör)
+ 1 fast dämpare (i samlingsrör) + flexdämpare före varje don.

Avluft: 1 st stor flexdämpare.

Uteluft/inluft: 1 st stor flexdämpare.

Det man kan få problem med däremot är stomljud - beroende på hur/var aggregatet sitter! dämpa med "gummifötter" eller häng upp i dämpande band.

/F

Har samma upplägg fast bara en fast dämpare på frånluften. Det susar svagt i badrummet, det är allt. Inte att jämföra med en paxfläkt...

Fina tips. Lite sus i badrummet kan jag stå ut med men helst ska det vara tyst och skönt om man tar ett bad. Mjuka böjar på alla rör antar jag är något att tänka på också?

Vad har ni för märke på FTX ventilationen?

Östbergs HERU 130, vindsmonterad (roterande)

/F

fredda_p skrev:
Östbergs HERU 130, vindsmonterad (roterande)

/F
1plans hus?
Skulle också vilja ha upp den på vinden i 1-planshuset men många säger det är kondens som rinner och filter som ska rengöras osv. Så svårt är det inte att ta sig upp på vinden men värre med kondensproblem.

C
Rena frånluftsdon hjälper till att hålla tyst också. Mycket damm kan låta som en visselpipa tillslut.

Ett något överdimensionerat aggregat, för då slipper det jobba på maxläge vilket oftast genererar mer ljud och steglösreglering (EC-motorer) så att fläktarna kan jobba på dimensionerat luftflöde så att rätt balans uppnås.

Använd så stora kanaler och don som möjligt för att få låg lufthastighet, vilket minskar ljudalstring.

Redigerat:
2 plan med källare :)
En roterande växlare (t.ex. HERU) har inga kondensproblem, finns inte heller någon dräneringsslang från denna....

Filter måste du normalt byta ca 1g/år, känns inte så jobbigt, däremot så kostar det ju en slant, 3-400 kr st har jag för mig, i herun sitter det två.

/F

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.