2 334 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Ni med FTX ventlilation hur upplever ni ljudet?
Hej, jag har följande som är mycket tyst, hörs i princip inte alls:
Frånluft: 1 st stor flexdämpare (i samlingsrör)
+ 1 fast dämpare (i samlingsrör)
Tilluft: 1 st stor flexdämpare (i samlingsrör)
+ 1 fast dämpare (i samlingsrör) + flexdämpare före varje don.
Avluft: 1 st stor flexdämpare.
Uteluft/inluft: 1 st stor flexdämpare.
Det man kan få problem med däremot är stomljud - beroende på hur/var aggregatet sitter! dämpa med "gummifötter" eller häng upp i dämpande band.
/F
Frånluft: 1 st stor flexdämpare (i samlingsrör)
+ 1 fast dämpare (i samlingsrör)
Tilluft: 1 st stor flexdämpare (i samlingsrör)
+ 1 fast dämpare (i samlingsrör) + flexdämpare före varje don.
Avluft: 1 st stor flexdämpare.
Uteluft/inluft: 1 st stor flexdämpare.
Det man kan få problem med däremot är stomljud - beroende på hur/var aggregatet sitter! dämpa med "gummifötter" eller häng upp i dämpande band.
/F
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Fina tips. Lite sus i badrummet kan jag stå ut med men helst ska det vara tyst och skönt om man tar ett bad. Mjuka böjar på alla rör antar jag är något att tänka på också?
Vad har ni för märke på FTX ventilationen?
Vad har ni för märke på FTX ventilationen?
Ett något överdimensionerat aggregat, för då slipper det jobba på maxläge vilket oftast genererar mer ljud och steglösreglering (EC-motorer) så att fläktarna kan jobba på dimensionerat luftflöde så att rätt balans uppnås.
Använd så stora kanaler och don som möjligt för att få låg lufthastighet, vilket minskar ljudalstring.
Använd så stora kanaler och don som möjligt för att få låg lufthastighet, vilket minskar ljudalstring.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
2 plan med källare
En roterande växlare (t.ex. HERU) har inga kondensproblem, finns inte heller någon dräneringsslang från denna....
Filter måste du normalt byta ca 1g/år, känns inte så jobbigt, däremot så kostar det ju en slant, 3-400 kr st har jag för mig, i herun sitter det två.
/F
En roterande växlare (t.ex. HERU) har inga kondensproblem, finns inte heller någon dräneringsslang från denna....
Filter måste du normalt byta ca 1g/år, känns inte så jobbigt, däremot så kostar det ju en slant, 3-400 kr st har jag för mig, i herun sitter det två.
/F
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden