Ajdå. Då kom beskedet från Ngenic med nya ägare.
Kommer koppla ur min, och eventuell se om jag kan återanvända hårdvaran för att fixa egen styrning i home assistant.

Kontextbild med text om Ngenics nya affärsmodell och prenumerationserbjudande för hårdvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kanelbullen123 skrev:
Kommer koppla ur min, och eventuell se om jag kan återanvända hårdvaran för att fixa egen styrning i home assistant.

[bild]
Ja de pengarna spar man inte in

K kjork skrev:
Ja de pengarna spar man inte in
Nä, känns som et riktigt korkat affärskoncept. Först kostar enheter X antal tusen, och sen 159kr/månad i drift... Det ska vara rejält dyr el om man någonsin ska kunna få det att gå runt...

anders07 anders07 skrev:
Nä, känns som et riktigt korkat affärskoncept. Först kostar enheter X antal tusen, och sen 159kr/månad i drift... Det ska vara rejält dyr el om man någonsin ska kunna få det att gå runt...
Det är bara koppla ur skiten och se det som läropengar.

Lika lite som det var förvånande att bolaget gick i konkurs med föregående modell med engångsförsäljning förvånar det mig inte att köparen av konkursboet ser och implementerar den sedan länge förhärskande modellen med månadspris. Det var kul så länge det varade.

Tune Basic med erbjudande blir 490kr/14mån = 35kr/månad. Med ett pris per kWh inklusive elnät om 1,89kr (mitt pris i maj) går break-even vid 18,5 kWh. Det vill jag ändå tro att Tune sparar in, dels då jag har stora fönster i söderläge dels då ovan är en vår/sommar-månad med lågt pris utifrån ett årsperspektiv.

B
K Kanelbullen123 skrev:

[bild]
Kommer man åt ngenic på något sätt utan att gå via deras molnlösning?

Min ngenic är ju inne i homeassistant, men vill minnas att den använder en molnberoende api, och jag misstänker att den släcks ner direkt när jag inte betalar för tjänsten.

Eller har du sett nån slags möjlighet att använda ngenic offline utan molnet?

Min tanke är att byta ut ngenic mot en ohmigo istället + tempmätning inne med en shelly blu h&t, och i princip göra samma sak, fast via homeassistant. Runt 1200kr för hårdvaran, så det är väl inte hela världen om ngenicen blir värdelös.

Får väl se det som läropengar, inte speciellt dyra heller, har haft min I många år och köpte den väldigt billigt.

B BSOD skrev:
Kommer man åt ngenic på något sätt utan att gå via deras molnlösning?

Min ngenic är ju inne i homeassistant, men vill minnas att den använder en molnberoende api, och jag misstänker att den släcks ner direkt när jag inte betalar för tjänsten.

Eller har du sett nån slags möjlighet att använda ngenic offline utan molnet?

Min tanke är att byta ut ngenic mot en ohmigo istället + tempmätning inne med en shelly blu h&t, och i princip göra samma sak, fast via homeassistant. Runt 1200kr för hårdvaran, så det är väl inte hela världen om ngenicen blir värdelös.

Får väl se det som läropengar, inte speciellt dyra heller, har haft min I många år och köpte den väldigt billigt.
Hur tar man in Ngenic i HA? Hittar ej någon integration, går d genom Hacs?

Det fina med Ngenic är ju plugNplay men jag tror vi är flera som gärna skulle slippa månadskostnaden.

Kan man genom Ohmigo styra en dum bergvärmepump som ej är kopplad t wifi? Ngenic styrdosa sitter ju på utegivaren. Krävs d här något hempulat eller har Ohmigo en lösning?

Tror vi är flera som är intresserade och som är beredda att bryta lite ny mark men behöver lite hjälp på vägen så intressant att följa utfall.

Den externa varmvattenberedaren som är tempstyrd och kopplad t niben har jag manipulerat med ett motstånd som styrs av en shelly. Har ej kopplat denna t någon prisstyrning i HA utan kör den på schema, elpriset är ju hyfsat cykliskt. Billigt dagtid på sommaren och på natten vintertid.

Lyckades få detta att funka genom guider så jag är inget geni utan behöver all hjälp jag kan få.

Köpte Ngenic via Tibber 2022 men har sedan dess avslutat Tibber pga deras fasta månadskostnad samt påslaget.

B
B burton skrev:
Hur tar man in Ngenic i HA? Hittar ej någon integration, går d genom Hacs?

Det fina med Ngenic är ju plugNplay men jag tror vi är flera som gärna skulle slippa månadskostnaden.

Kan man genom Ohmigo styra en dum bergvärmepump som ej är kopplad t wifi? Ngenic styrdosa sitter ju på utegivaren. Krävs d här något hempulat eller har Ohmigo en lösning?

Tror vi är flera som är intresserade och som är beredda att bryta lite ny mark men behöver lite hjälp på vägen så intressant att följa utfall.

Den externa varmvattenberedaren som är tempstyrd och kopplad t niben har jag manipulerat med ett motstånd som styrs av en shelly. Har ej kopplat denna t någon prisstyrning i HA utan kör den på schema, elpriset är ju hyfsat cykliskt. Billigt dagtid på sommaren och på natten vintertid.

Lyckades få detta att funka genom guider så jag är inget geni utan behöver all hjälp jag kan få.

Köpte Ngenic via Tibber 2022 men har sedan dess avslutat Tibber pga deras fasta månadskostnad samt påslaget.
Tror det var denna
https://github.com/sfalkman/ngenic-hass-platform

Vill minnas att det är via hacs, men man använder ju en api lösning med token från ngenic. Så den dörren kan de väl stänga när de önskar antar jag.

Ohmigo (on wifi, som jag siktar på - finns olika varianter) är uppkopplad mot wifi, men värmepumpen behöver ju intr vara det. Den fejkar ju utomhusgivaren på samma sätt som ngenic gör, dvs hårdtrådat till givaren. Och värmepumpen går ju mot en framtempkurva som beror på (den fejkade) utetempen.

Jag tänkte sätta en shelly blu h&t för att mäta innetempen. Man skulle kunna sätta en sådan ute också, eller använda väderprognosen för ortens ärvärde. Det blir ju mer robust med egen tempmätare, då funkar det ju även om internet går ner.

https://spot-hinta.fi/shelly-skriptien-esittely/
Om du vill ändra vvb till att gå mot lägsta timmarna kan du följa den här, har för mig att det var den. Läggs in direkt i shellyns script-del. Behöver inte integreras mot homeassistant.

Jag är absolut inte så duktig på homeassistant, får de om jag lyckas få till allt att fungera. Jag tänkte börja så enkelt som möjligt och lägga på mer funktionalitet med tiden.

Lite hobby projekt så där, hade lätt betalat 50kr i månaden till ngenic, om jag inte tyckte det var roligt att hålla på. Nu kommer jag säkert bränna en massa timmar, och sannolikt får något som inte är lika robust och kanske fungerar sämre. I alla fall i början lär min lösning fungera sämre.

Lyckas man få till effektbegränsning, så kanske man kan få min lösning att begränsa effektavgiften en aning. Så förhoppningen är ju att man ska få en mer flexibel produkt än ngenic, men man kan ju inte lura fysiken, komforten kommer ju påverkas om man effektbegränsar mycket. Jag har lite överstor värmepump, så elpatronen behövs i princip inte heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.