Lucky2015
Tänkte ni som har köpt Ngenic tune. Vilka är era erfarenheter?

- Gör ni någon besparing?
- Fungerar den bra?
- Något annat att berätta om den?

• Gilla
Sven T
  • Laddar…
Lucky2015
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Tänkte ni som har köpt Ngenic tune. Vilka är era erfarenheter?

- Gör ni någon besparing?
- Fungerar den bra?
- Något annat att berätta om den?
Ingen som har något att berätta om denna produkt?

Bästa svaret

U
Jag har ngenic tune, men till fjärrvärmecentralen. Ger jämn och fin värme, är lätt att höja/sänka måltemperatur och bra översikt att följa temp/förbrukning(med tillbehöret Track). Saknar prognosstyrning och varningsmeddelanden om nåt inte skulle vara som det ska. Finns öppet API om man vill integrera med annan smarta hems-lösning.

Har man redan innegivare hamnar nog investeringen mer på roligt-kontot, men för oss ger det ökad komfort. Svårt att säga angående besparing då vi samtidigt har installerat mekanisk frånluft.

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lucky2015
S StenQL skrev:
[länk]
Tack :) Men det mesta som stod där är gamla inlägg. Svårt att hitta kommentarer och synpunkter som ligger närmare i tiden.

D
Har nu skaffat och installerat Ngenic, kör detta tillsammans med Tibber elabonnemang, så jag använder även styrning mot elpris. Haft detta installerat i snart en vecka så alldeles för tidigt att dra några slutsater om förbrukning eller om temperaturen skulle bli jämnare, dock verkar den göra de saker som jag hade hoppats på. I mitt fall i första hand förhindra att pannan kör för hårt när man har en kort kall dipp på natten, har blivit onödigt mycket tillskott då, och att den under dagen när det är korta peakar i elpriset drar ner tillfälligt.

Har enplanshus med golvvärme, så jag har en rätt tung och trög radiator.

Besvarar gärna frågor som jag har svar på och om jag hittar något att rapportera om så kommer jag göra det.

• Gilla
Spiken i kistan och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Har nu skaffat och installerat Ngenic, kör detta tillsammans med Tibber elabonnemang, så jag använder även styrning mot elpris. Haft detta installerat i snart en vecka så alldeles för tidigt att dra några slutsater om förbrukning eller om temperaturen skulle bli jämnare, dock verkar den göra de saker som jag hade hoppats på. I mitt fall i första hand förhindra att pannan kör för hårt när man har en kort kall dipp på natten, har blivit onödigt mycket tillskott då, och att den under dagen när det är korta peakar i elpriset drar ner tillfälligt.

Besvarar gärna frågor som jag har svar på och om jag hittar något att rapportera om så kommer jag göra det.
D djac skrev:

Ytterligare en dryg månad har passerat. Nyfiken på att få en uppdatering om dina intryck av Ngenic tune. Fördelar? Nackdelar? Sett några besparingar än?

tack!

• Gilla
Akim
  • Laddar…
D
H hus12345 skrev:
Ytterligare en dryg månad har passerat. Nyfiken på att få en uppdatering om dina intryck av Ngenic tune. Fördelar? Nackdelar? Sett några besparingar än?

tack!
Jag installerade nog detta vid ett dåligt tillfälle, det blev ju ganska snart varmare och då är redan framledningstemperaturen så låg att man inte märker någon skillnad.

Kan dock säga, från de dagar som fortfarande var kalla i början på maj, att jag såg ganska tydligt att man undviker de nattliga "tjurrusningarna", dvs full fart med tillskott för att temperaturen är lägre några timmar, jag märkte också att pannan oftare vilade under elpristoppar på dagen, så den verkar göra sitt jobb. Sen får vi väl se hur mycket besparing som detta leder till. Jag inser att det blir lite svårt att värdera, man har ju bara den totala energiförbrukningen att gå på men om man "flyttar" lite förbrukning från högt till lågt elpris så ser man ju inte detta.

• Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
B
Har ngenic tune. Satte dit det pga komforten. Vi hade utomhusstyrning som var omöjlig att få till en bra kurva. Huset har dessutom en hel del fönster i söderläge, och otäta fönster. Så det är hopplöst att försöka trimma in en utomhustempstyrning och få den att fungera bra oavsett sol/vind. Utöver det så kamin inomhus... var aldrig rätt temp inne innan vi installerade ngenic

Den hjälper till mycket för att jämn värme. Tror inte man kan räkna hem det på besparingar i förbrukning, men värt mycket att få bättre komfort.

• Gilla
Spiken i kistan och 1 till
  • Laddar…
D
B BSOD skrev:
Har ngenic tune. Satte dit det pga komforten. Vi hade utomhusstyrning som var omöjlig att få till en bra kurva. Huset har dessutom en hel del fönster i söderläge, och otäta fönster. Så det är hopplöst att försöka trimma in en utomhustempstyrning och få den att fungera bra oavsett sol/vind. Utöver det så kamin inomhus... var aldrig rätt temp inne innan vi installerade ngenic

Den hjälper till mycket för att jämn värme. Tror inte man kan räkna hem det på besparingar i förbrukning, men värt mycket att få bättre komfort.
Kör du Tibber också, så att du får anpassning till elpriset?

B
D djac skrev:
Kör du Tibber också, så att du får anpassning till elpriset?
Inte just tibber, men ngenic anpassar ju styrningen mot elprisets variationer.

Alla elbolag har väl nuförtiden möjlighet till elpris med riktiga rörliga spotpriser?

Vill minnas att jag såg att min värmepump hade ungefär 10% lägre pris jämfört med snittpriset, för att den gasar på när elen är billig o backar när elen är dyr. Men när man "laddar" huset med värme när elen är billig, så kör den ju även några grader varmare vatten till elementen, och det försämrar COP på pumpen. Så jag tror inte man tjänar så mycket på elprisstyrningen. Kanske mer i framtiden om det blir vanligare med större skillnad I elpriser.

Men komforten är bra, och jag tycker det känns lite rätt att pumpen backar undan när elnätet är hårt belastat.

djac, hur upplever du att temperaturregleringen fungerar? Jag har som dig ett väldigt trögt system, 1-plansvilla med ingjuten golvvärme och har ofta problem med värmen.

• Gilla
ibkcad och 1 till
  • Laddar…
D
M matca484 skrev:
djac, hur upplever du att temperaturregleringen fungerar? Jag har som dig ett väldigt trögt system, 1-plansvilla med ingjuten golvvärme och har ofta problem med värmen.
Jag har tyvärr inte haft den över en vinter ännu så jag måste få återkomma till våren. Just nu så lider jag mest av att det är för varmt, med stora fönster i söderläge så får man in för mycket värme redan en halvmulen dag när utetemperaturen är så hög.

D djac skrev:
Jag har tyvärr inte haft den över en vinter ännu så jag måste få återkomma till våren. Just nu så lider jag mest av att det är för varmt, med stora fönster i söderläge så får man in för mycket värme redan en halvmulen dag när utetemperaturen är så hög.
Jag har samma problem, stora fönster i söderläge. Hade 2-3 grader utomhus på morgonen i 2 dagar och sen blev det 10+, så nu har jag vaknat till 28 grader inomhus i 2 dagar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.