Hej gott folk!

Nu när Ngenic kursade och köparna höjer månadsavgiften rejält verkar folk intresserade av att se om man kan använda elektroniken på något annat sätt.

Jag bände upp min Gateway för att se vad den består av:

Elektronikkort med MYIR-processor och Atmel Zigbee-enhet, borttagen från Ngenic Gateway, på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I kort består den av:
-Huvudprocessorn: MYIR MYC-Y6ULY2-V2-4E-256D-50-C
https://www.myirtech.com/list.asp?id=644
-Slavprocessor med Zigbee-radio Atmel ATMEGA256RFR2
https://www.microchip.com/en-us/product/atmega256rfr2

Spontant känns det som en väldigt kraftfull processor för applikationen.

Hoppas infon kan komma till nytta.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
zapiens och 10 till
  • Laddar…
K
Är det bara gatewayen som är relevant att kolla på eller behöver man kanske bända upp dom andra två också?

K kniv skrev:
Är det bara gatewayen som är relevant att kolla på eller behöver man kanske bända upp dom andra två också?
Det beror på vad man vill göra.

Men jag gissar på att de andra enheterna främst består samma Atmel-processor med Zigbee och lämplig sensor.

Ett tänkbart hack skulle vara att ersätta Gatewayen med någon egen styrning.

Rent spontant tror jag hårdvaran är lite för simpel för att det ska vara värt att "hacka" den? I grunden är det väl bara en temperaturgivare och en digital potentiometer som moddar värmepumpens utegivarvärde? 99% av "intelligensen" sitter i styrningen och molntjänstens data.

Men kan man få styrenheten att hämta samma information från någon annan källa skulle kanske en del vara vunnet?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rent spontant tror jag hårdvaran är lite för simpel för att det ska vara värt att "hacka" den? I grunden är det väl bara en temperaturgivare och en digital potentiometer som moddar värmepumpens utegivarvärde? 99% av "intelligensen" sitter i styrningen och molntjänstens data.

Men kan man få styrenheten att hämta samma information från någon annan källa skulle kanske en del vara vunnet?
Spontant tänker jag att det kan vara intressant att integrera något man redan har betalat för i exempelvis HA. Även om det så bara är en tempgivare och digital pot.

Det är ju inte gratis att köpa halvfärdiga prylar som en digital pot. Ohmigo börjar ju på 600kr.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Ja, det är sant. Då behöver man öppna upp sensorn och pot'en och se om det finns något sätt att ansluta dom till valfritt zigbee-nät.

Jag har inte grottat mig in i det hela, men borde det inte räcka att skapa en egen "gateway" som skapar rätt nät för att Ngenics prylar ska vilja prata med den?

Jo, det finns väl två approacher beroende på vad man vill uppnå:

1) "hacka"/flasha om gatewayen så den hämtar elpris, väderprognoser, etc från någon annan molntjänst, gör de beräkningar sm behövs och talar om för den digitala pot'en vad den ska göra.

2) Få sensorerna och pot'en att prata med ett generiskt zigbee-nät som man kan lägga in dom i t ex HA.

Nummer 1 kräver att någon skriver en ny firmware för gatewayen, underhåller den och sätter upp/kopplar den till lämpliga molntjänster. Förutom en hel del programmering så kan det bli problem om mikrokontrollern är låst till att bara acceptera kod signerad av nån viss utgivare etc.

Nummer 2 gör att gatewayen blir överflödig eftersom alla dess funktioner förväntas finnas i hemautomationssystemet man integrerar givarna i.

En tredje möjlighet skulle kanske vara, som du är inne på, att läsa ut zigbee-nycklarna från controllern som man kan använda dom i valfri Zigbee-supervisor. Men då behöver man troligen en extra zigbee-dongel á 500:- till sin HA-burk bara för att prata med två Ngenic-enheter.

Låter korrekt sammanfattat.

För egen del funderar jag på om man skulle återanvända den puck som styr värmepumpen och bara koppla in ett annat zigbee-chip man har kontroll över.
Men då ska jag bara få tummen ur och gräva ner mig i ESP32-modulen jag har hemma.

Jag gjorde precis samma med min, googlade lite information och hittade den här trådan.

Om det skulle gå att para ihop de olika delar via zigbee, det vore toppen. får se vad jag kan hitta...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Återkoppla gärna om ni kommer fram till nått vettigt, jag har inte FB och inga planer på att skaffa heller.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Absolut

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag försökte att paar ihop temperatursensor med Zigbee, kunde inte få den i pairing mode

oakm oakm skrev:
Programming this board is a typical embedded systems workflow, and integrating it with Home Assistant is a very practical application for it. Here's a breakdown of both, including helpful links.

How to Program the Board​

This is an embedded Linux computer. You don't program it like a simple Arduino. Instead, you work with a full operating system (typically a version of Linux like Debian or a custom build using Yocto Project).

The general process involves setting up a development environment on your main computer (usually a Linux PC or a virtual machine) to build/compile software for the board's ARM processor architecture (this is called cross-compilation).

Here are the key resources and steps:

1. Manufacturer's Resources (Primary Source):Your first stop should always be the manufacturer's official support page for the SoM. The module on your board is the MYC-Y6ULX-V2.
    • MYIR Product Page: MYIR MYC-Y6ULX-V2 SoM
    • MYIR Support & Download Page: MYIR Technical Support
      • On this page, you will find User Manuals, Datasheets, ready-to-flash OS images, and the Board Support Package (BSP) which contains the source code and tools to build your own custom Linux system.
  2. Processor Manufacturer's Resources:The board uses an NXP i.MX 6UL/ULL processor. NXP provides extensive documentation and software resources.
    • NXP i.MX 6ULL Page: NXP i.MX 6ULL Applications Processor
  3. Programming Languages & Application Development:Once you have a Linux OS running on the board, you can develop applications directly on it or cross-compile them.
    • C/C++: The most common language for high-performance applications and direct hardware control (e.g., controlling GPIO pins, communicating over serial). You'll use a cross-compiler like gcc-arm-linux-gnueabihf.
    • Python: Excellent for rapid development, scripting, and network applications. You can install Python on the device (sudo apt-get install python3) and run scripts directly. This is a great way to handle logic for a gateway.
    • Shell Scripting: For simple automation tasks and managing system services.

Integration with Home Assistant​

This is where your board shines as a "Gateway." You have two main approaches, but one is far more practical than the other.

Approach 1: Integrate the Board with Home Assistant (Recommended)​

This is the best approach. Your main Home Assistant server runs on a more powerful machine (like a Raspberry Pi 4/5, an Intel NUC, or a server), and this MYIR board acts as a remote sensor/control hub.

The standard and most robust way to do this is using MQTT (Message Queuing Telemetry Transport).

How it works:

1. MQTT Broker: You run an MQTT Broker (server). The easiest way is to install the official Mosquitto broker Add-on in Home Assistant.
  2. MQTT Client on the MYIR Board: You write a program on your MYIR board (a Python script is perfect for this) that connects to your MQTT Broker.
  3. Communication:
    • Sending Data to Home Assistant: Your script on the MYIR board can read a sensor (e.g., temperature, pressure, a switch state from a GPIO pin) and publish that data to an MQTT topic (e.g., myir_gateway/living_room/temperature).
    • Receiving Commands from Home Assistant: You can create a switch or button in Home Assistant that publishes a message (e.g., ON or OFF) to a topic (e.g., myir_gateway/living_room/relay/set). Your script on the MYIR board listens to this topic and controls a GPIO pin connected to a relay.
Helpful Links for this approach:

• Home Assistant MQTT Integration: Home Assistant MQTT Documentation
  • Paho-MQTT Python Library: A popular library for creating MQTT clients in Python. Paho-MQTT on PyPI

Approach 2: Run Home Assistant on the Board (Not Recommended)​

It is technically possible but strongly discouraged to run Home Assistant directly on this board.

• Processor Limitations: The official "Home Assistant OS" requires a 64-bit processor. Your board's i.MX 6ULL processor is 32-bit (ARMv7), so it cannot run the official OS.
  • RAM Limitations: You could attempt a manual installation of "Home Assistant Core" in a Python environment on top of a Debian OS. However, Home Assistant recommends at least 2GB of RAM for good performance. Your board has only 256MB of RAM. It would be extremely slow, unstable, and likely crash often.
Conclusion: Use this board as a powerful and versatile custom gateway or multi-sensor device that communicates with a separate, more powerful Home Assistant server via MQTT. This plays to the strengths of both systems.
Fin AI-text som säger ungefär noll.

• Gilla
slothy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.