15 611 läst ·
99 svar
16k läst
99 svar
Ngenic har ansökt om rekonstruktion
Det är väl inte orimligt med en årskostnad, men då en rimlig. Det kan inte kosta 50 eller 100 kr per månad för denna typ av tjänst. Mer åt 200kr / år (om man köpt produkten utan abonemang/subvention).Excel skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
I dagsläget tar de ju 49kr/mån för de som har prenumerationsmodellen.
Att slippa prenumerationen kostade 2000kr, eller 40 månaders prenumeration.
Vi får se exakt vad som hänt. Om Aurora köpt bolaget rakt av eller om de köpt inkråmet.
Att slippa prenumerationen kostade 2000kr, eller 40 månaders prenumeration.
Vi får se exakt vad som hänt. Om Aurora köpt bolaget rakt av eller om de köpt inkråmet.
Jag sparar 2021kr/år på timpris (exkl elbil) jfr månadspris. Det är ju flytt av värme som bidrar mest till denna intjäning. Borde inte prylen som möjlighör dom sista 50% en få 50/50 vinstdelning? 500kr/år...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Ngenics ursprungstanke var ju inte elprisstyrning, utan att få ett jämnare inomhusklimat.
Dvs kompensera för solinstrålning och vind och liknande.
Det är också en del de borde kunna ta betalt för.
Dvs kompensera för solinstrålning och vind och liknande.
Det är också en del de borde kunna ta betalt för.
Bra veta vad de tyckte det var värt, men då kan man väl också anta att de räknat med att man kanske har produkten i säg, 5-6 år (ofta har ju nyare pumpar sådan funktionalitet inbyggd) så första åren lär väl vinsten för de med abonemang mest bekosta hårdvaran. Sen att affärsmodellen inte flög är väl ett problem.13th Marine skrev:
49 per månad för funktionen tycker jag är för mycket, jag tror inte jag sparar så mycket - däremot är inneklimatet mycket jämnare. 2-300 kr / år är rimligt. Det borde räcka att både tjäna lite och bekosta driften av servern. Men det bygger ju på att de säljer mycket hårdvara med många användare. Med få användare kan det aldrig räcka för att få ett företag med ett par anställda att gå runt... Hur många NGENIC kan de sålt? Tiotusen? Då skulle ju 300 per användare och år troligen räcka för drift och underhåll med 1-2 personer och nån server?
Jag tycker själv det är väl många tjänster man ska betala en månadsavgift för. Jag gillar att köpa mina prylar och att driften sen är "gratis".
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
De kan inte i efterhand bestämma att vi som köpt loss prylarna att vi ska få en månadskostnad. Då bryter man ett ingånget avtal. Däremot kanske man ska ta betalt för alla nya kunder.
När Telldus började ta betalt då åkte allt mitt i soptunnan, kör numera shelly. Kommer göra likadant om Ngenic försöker sig på något dyligt.
När Telldus började ta betalt då åkte allt mitt i soptunnan, kör numera shelly. Kommer göra likadant om Ngenic försöker sig på något dyligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Beror på exakt vad som Aurora köpt.Excel skrev:
De kan inte i efterhand bestämma att vi som köpt loss prylarna att vi ska få en månadskostnad. Då bryter man ett ingånget avtal. Däremot kanske man ska ta betalt för alla nya kunder.
jahapp, nu är vi här. Aurora har köpt det, och nu vill de casha in antar jag. De har ju så klart rätt i att affärsmodellen inte fungerade, men som någon ovan skriver: Köpt Tune är köpt, och ett ingånget avtal. Hur funkar det efter konkursen egentligen?
Jag gillade tjänsten, och den har levererat för oss i form av komfort-ökning på vårat gamla härk. Men jag köpte för att jag inte ville betala månadsavgift.
Jag gillade tjänsten, och den har levererat för oss i form av komfort-ökning på vårat gamla härk. Men jag köpte för att jag inte ville betala månadsavgift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Då är det väl dags att kika på andra alternativ.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Hur kommer det fungera om man har det integrerat i tibber tro?
Det är väl tibber i det fallet som sköter all styrning, men det kanske ändå går via ngenics/Auroras moln så man måste ha bas-abonnemang för att det ska lira?
Det är väl tibber i det fallet som sköter all styrning, men det kanske ändå går via ngenics/Auroras moln så man måste ha bas-abonnemang för att det ska lira?