K
Hoppas det fortsätter fungera och inte kräver att de driftar någon server

J JoLibygg skrev:
Ngenic har nu lämnat en delårsrapport och har en säkrad emission för fortsatt verksamhet till svarta siffror. [länk] Man kan alltså tryggt skaffa Ngenic Tune.
Tryggt var ordet...

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nu får man ju vara glad att jag inte fegade ur och faktiskt slutförde min https://github.com/QAnders/IVT-HP-PriceControl, som ännu tuffar på... :)

Det enda du behöver är "lite" tekniskt kunnande, en Raspberry PI, ett relä kort och så mecka lite i din värmepump... 😅

Nissens
anders07 anders07 skrev:
Nu får man ju vara glad att jag inte fegade ur och faktiskt slutförde min [länk], som ännu tuffar på... :)

Det enda du behöver är "lite" tekniskt kunnande, en Raspberry PI, ett relä kort och så mecka lite i din värmepump... 😅
Utöver det behöver man tålamod och mängder med tid över…

• Haha
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Utöver det behöver man tålamod och mängder med tid över…
Och inte införskaffa en massa elektroniska grejer som alla ska ha nu för tiden. För att styra både det ena och andra, kanske även från Thailand med. Att ha en del basic är nog inte fel för att vara i stort bekymmersfri på någon funktion i huset. Har bara basic själv och inget krångel på 25 år. Bara tuffar på som en Duracellgubbe som reklamen talar om.

• Älska
Nalleman64
  • Laddar…
J
Jag som köpt min via Tibber hoppas väl att Tibber driver den vidare. Annars räknar jag med (iom jag haft min i bara några månader) att jag kan reklamera den hos Tibber (om tjänsten läggs ned). Då blir det till att bygga nåt eget, då detta fungerade så bra, framförallt map komforten som tidigare pendlat rejält vid väderomslag...

Jag köpte tyvärr direkt från Ngenic, varianten utan månadskostnad 🙁

J JohanLun skrev:
framförallt map komforten som tidigare pendlat rejält vid väderomslag...
Låter som dåligt injusterat värmesystem i grunden.
Nästa alla reglercentraler från 70-/80-talet och framåt har möjlighet att ha rumsgivare inkopplad till sig, alltså framledningsgivare, utegivare & rumsgivare.
Sen behövs det tålamod och pyttesmå justeringar.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
J
Demmpa Demmpa skrev:
Låter som dåligt injusterat värmesystem i grunden.
Nästa alla reglercentraler från 70-/80-talet och framåt har möjlighet att ha rumsgivare inkopplad till sig, alltså framledningsgivare, utegivare & rumsgivare.
Sen behövs det tålamod och pyttesmå justeringar.
Jag hade ingen innegivare innan. Så ja. Utan det så är det ju returen från ratiatorerna och utegivaren som ska reglera värmen och det ger större svängningar vid väderomslag.

NGenic tar ju vad jag förstår även hänsyn till väderleksprognos, så det är nog en kombinationseffekt.

Framförallt. Det funkade skitbra utan justering med NGenic.

B
Ja, det är synd att det kanske lägger av för oss som har ngenic. Eller kommer med en månadsavgift för att det ska fortsatt fungera. Nackdelen med dessa stängda proprietära system.

Jag tänkte försöka få till motsvarande i ha med ohmigo. Men jag har en känsla av att jag inte kommer få lika jämn inomhustemp med egen kodning i homeassistant som ngenic har fixat, men det borde gå att få till

• Gilla
TobbeGe
  • Laddar…
Nissens
J jonaserik skrev:
Och inte införskaffa en massa elektroniska grejer som alla ska ha nu för tiden. För att styra både det ena och andra, kanske även från Thailand med. Att ha en del basic är nog inte fel för att vara i stort bekymmersfri på någon funktion i huset. Har bara basic själv och inget krångel på 25 år. Bara tuffar på som en Duracellgubbe som reklamen talar om.
Från Thailand???

Håller med om att det är klokt att ha enkla lösningar. Good enough!

Att fila till de där sista finesserna i komplexa lösningar tar myyycket tid. För att inte tala om jobbet att hålla liv i grejorna därefter…

Jag förstod aldrig grejen med Ngenic, den såldes som att den skulle spara energi, men var så dyr att det lilla man eventuellt kunde spara omöjligt kunde ge tillbaka investeringen.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Från Thailand???

Håller med om att det är klokt att ha enkla lösningar. Good enough!

Att fila till de där sista finesserna i komplexa lösningar tar myyycket tid. För att inte tala om jobbet att hålla liv i grejorna därefter…

Jag förstod aldrig grejen med Ngenic, den såldes som att den skulle spara energi, men var så dyr att det lilla man eventuellt kunde spara omöjligt kunde ge tillbaka investeringen.
Hade man en när elpriserna låg på top för några vintrar sen kunde man spara några kronor, men generellt sparar man inte jättemycket...

Jag har byggt min egen variant och har den inställd på "below day average" normalt sett vilket gör att min värmepump inte kör varken värme eller varmvatten (vilket inte Ngenic blockerade) under de "dyra" timmarna som ofta är morgon och sen eftermiddag/tidig kväll.
Jag märker inte någon skillnad i värme i huset eller varmvatten så den får tuffa på där.

Svårt att säga vad det gör på elräkningen, men granskar jag före/efter jag installerade den så har elförbrukningen minskat med drygt 10-12% totalt sett över året, så det finns ju en besparing även i mindre gångtid uppenbarligen.
Vad det sparat i pengar är ju svårare att säga, omöjligt, men över de år jag kört är det definitivt ganska många hundralappar, kanske tusenlappar, men inte så att en Ngenic skulle varit betald, det tror jag inte...
Mitt system har kostat runt 400-500 kr kanske, plus min tid då som jag inte räknar in, så det har betalt sig många gånger redan!

Med det sagt, det är absolut ingen dum produkt, men den borde ha gjorts lite "smartare" för att även blockera varmvatten, t.ex., och förstås billigare!

Jag har även en EasyServe kopplad till min VP för övervakning (som jag vann här på BH) men även de verkar mer eller mindre ha lagt ner verksamheten och säljer inte längre enheten.
Samma sak där, den var för dyr och hade en oklar nytta. Klart coolt att kunna följa och se alla kurvor och hur pumpen jobbar, men skulle de ha lagt in priskontroll också kunde det ha varit en klart mycket mer intressant produkt!

anders07 anders07 skrev:
Svårt att säga vad det gör på elräkningen, men granskar jag före/efter jag installerade den så har elförbrukningen minskat med drygt 10-12% totalt sett över året, så det finns ju en besparing även i mindre gångtid uppenbarligen.
Det där är en teknisk omöjligt.
Du kan aldrig minska elförbrukningen genom att tillfälligt blockera varmvatten-/värmeproduktionen utan att ändra varmvatten-/värmeförbrukningen.
Anledningen är att när värmepumpen får gå igen så kommer den att ha ett större temperaturspann att återställa än om den fått gått hela tiden.
Risken är att elförbrukningen kommer att stiga istället eftersom risken att elpatronen går in ökar.

Däremot kan man spara pengar på att ändra när elförbrukningen sker, men risken finns att besparingen äts upp av elpatronen om den går in under "lågpris" än om värmepumpen hade gått under "högpris".

Demmpa Demmpa skrev:
Det där är en teknisk omöjligt.
Du har i sak rätt.
Men ignorerar att vi med öster/söderfönster och kamin lider av att den stendumma värmepumpen tuffar på trots att man hade hela husets energibehov täckt av t.ex. solinstrålning.

Så för mig minskade elförbrukningen.
Men återbetalningstiden är lite lång kanske. :)
Men framför allt så blev komforten och kontrollen markant bättre till ett lägre pris än vad vvp-tillverkaren ska ha för en innegivare.

Sen körde jag med prisstyrning i två vintrar också. Men stängde av den nu pga sänkt komfort och mycket tvivelaktiga besparingar. Men hur lite man tjänade har jag ingen aning om förrens nästa vinter (och inte ens då heller)

O [old rusty] skrev:
Men ignorerar att vi med öster/söderfönster och kamin lider av att den stendumma värmepumpen tuffar på trots att man hade hela husets energibehov täckt av t.ex. solinstrålning.
Då är värmesystemet felaktigt injusterat.

Finns nog ingen xVVP (i drift) som inte har framledningsgivare och utegivare samt möjlighet till rumsgivare.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.