15 611 läst ·
99 svar
16k läst
99 svar
Ngenic har ansökt om rekonstruktion
Vilken tur för mig att jag inte hävdade det då.Demmpa skrev:
Utan att jag fick mycket mer för pengarna med ngenic. Men så här i efterhand kanske det skulle varit bättre med tillverkarens lösning i längden.
Det är det ju inte (så länge man inte styr enligt innetemperatur)!Demmpa skrev:
Det där är en teknisk omöjligt.
Du kan aldrig minska elförbrukningen genom att tillfälligt blockera varmvatten-/värmeproduktionen utan att ändra varmvatten-/värmeförbrukningen.
Anledningen är att när värmepumpen får gå igen så kommer den att ha ett större temperaturspann att återställa än om den fått gått hela tiden.
Risken är att elförbrukningen kommer att stiga istället eftersom risken att elpatronen går in ökar.
Däremot kan man spara pengar på att ändra när elförbrukningen sker, men risken finns att besparingen äts upp av elpatronen om den går in under "lågpris" än om värmepumpen hade gått under "högpris".
Värmepumpen är "dum" och styrs endast av utetemperaturen vilket gör att den inte behöver "ta igen" något för uppvärmningen. Det blir en skillnad i innetemperatur, visst, och det kommer delvis att påverka gångtiden då returvattnet blir svalare, men det är ändå utetemperatur som är den primära faktorn i styrningen.
Varmvatten kan göra en större skillnad, men jag har 220 liter varmvatten och den kör varmvatten ca. 3-4 gånger per dag, så om den behöver vänta en timme eller två extra kommer det inte heller att påverka speciellt mycket.
Du har rätt i sak, men inte i praktiken och därför HAR min förbrukning de facto minskat p.g.a. styrning på elpris.
Nu är det ju mer än tre år sen jag undersökte det. Men jag ville ha innegivare, timprisstyrning (jag hade en svag känsla att vapenskramlet skulle gå dåligt för europa på många sätt) och någon slags app för smidigheten.Nissens skrev:
Vad jag hittade då som thermia kunde leverera till min 15 år gamla vp var långt ifrån vad jag ville ha.
Men mina googleskills kanske var för dåliga.
Nu ska jag inte svara för den du citerade, men kan ta mitt eget case...Nissens skrev:
För mig hade en innegivare behövt ha en kabel som varit väldigt omständlig att dra. NGENIC löste detta med ca 10 minuter i monteringstid, mot många, många timmar för kabeldragning till rätt placering av innegivaren... Dessutom -tror- jag att NGENIC har ett bättre resultat än en "dum" innegivare. Jag köpte min NGENIC rea hos Tibber för 1999:- , tyvärr misslyckades jag att använda "bonus" för att handla med. Hade jag lejt bort jobbet blev det garanterat billigare med NGENIC än kabeldragning och original IVT givare. Men om NGENIC slutar funka blir det givetvis sämre och dyrare.
Nu har NGENIC mailat och sagt att de hoppas kunna fortsätta leverera tjänsten.
Annars blir det att bygga nåt eget, VVB styrningen går via HomeAssistant och så skulle jag nog lösa värmebehovet också. Jag har ingen tempgivare som idag rapporterar in till HA, styrningen av VP har jag komponenter hemma att bygga ihop men inte tid. Att köpa en trådad innegivare från IVT finns inte på kartan. Men nån tempgivare från amazon, eller hänga på en tempgivare på nån av de enheter som har ingång för det (bla z-wave puckar) - men de är nog felplacerade. Ev har jag nån givare som har temp som går att placera om och nyttja.
Jag har sedan tidigare styrt (blockat) varmvatten på dyra tider via ett eget "hack" i HA. Det är bara att styra en digital ingång. Att "lura" VPs utegivare (eller koppla sig på innegivaren) kräver en digital potentiometer och att man måste "mappa" befintlig givare och massor av injustering.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 703 inlägg
Har dock svårt att se att eventuell köpare kommer leverera tjänsten gratis för de av oss som köpte den dyrare utan prenumeration...
Kanske Tibber?13th Marine skrev:
På sikt bättre bygga en egen lokal lösning. Men mycket är molnberoende . Larm, billaddning, musik, tv/film osv. Nästan allt kommersiellt tror jag. Man får bygga egna lösningar, men det kan/hinner/orkar man ju inte…
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 703 inlägg
Kanske om man är elkund hos dem, vilket jag inte är.J JohanLun skrev:
Ja jo, och precis som du säger, man ska ha tid 😬
Får du til något bra med Ohmigo, så dela gärna !B BSOD skrev:Ja, det är synd att det kanske lägger av för oss som har ngenic. Eller kommer med en månadsavgift för att det ska fortsatt fungera. Nackdelen med dessa stängda proprietära system.
Jag tänkte försöka få till motsvarande i ha med ohmigo. Men jag har en känsla av att jag inte kommer få lika jämn inomhustemp med egen kodning i homeassistant som ngenic har fixat, men det borde gå att få till
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 703 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 703 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 703 inlägg