14 976 läst ·
99 svar
15k läst
99 svar
Ngenic har ansökt om rekonstruktion
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Hm, köpt min av Tibber i julas. Vart jättenöjd. Men. För 80 spänn i månaden, mindre så. Undrar om jag kan reklamera denna till Tibber, då jag ju köpt en produkt utan månadskostnad?
Tycker de borde tagit fram en version som bara kör lokalt som innegivare enbart man kunnat fortsätta använda, samt bjuda alla som köpt senaste året på minst 2 år gratis. Då hade jag kunnat bli kvar ett tag. Nu känner jag att jag kommer försöka reklamera om det går...
Blir att ta mig i kragen och bygga nåt eget tror jag.
Nån som öppnat ngenic och sett vad som finns innuti?
Tycker de borde tagit fram en version som bara kör lokalt som innegivare enbart man kunnat fortsätta använda, samt bjuda alla som köpt senaste året på minst 2 år gratis. Då hade jag kunnat bli kvar ett tag. Nu känner jag att jag kommer försöka reklamera om det går...
Blir att ta mig i kragen och bygga nåt eget tror jag.
Nån som öppnat ngenic och sett vad som finns innuti?
Jo, jag har tänkt lägga till det, men har inte hittat någon direkt prisvärd temperatur sensor.13th Marine skrev:
Jag har lekt lite med en ESP8266 och en 18B20 sensor men WiFi kopplingen dör hela tiden... Det kanske kommer i en framtida version...
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Men har du analog utgång så du kan manipulera mer än av/på?anders07 skrev:
Tempsensorn borde man väl kunna nyttja vad som helst som man kan få in i HA?
Nej, den styr bara av/på av de externa ingångar som finns i IVT pumpar. Jag har den ställd så den stoppar värme, varmvatten och kompressor (för att hindra poolvärme) vid högt pris.13th Marine skrev:
Tanken är att kunna styra på innetemperatur och blockera värme bara på den andra externa ingången om huset har en "behaglig" temperatur redan.
Tibber har mailat ut om att de förhandlat till ett ”bra” pris för deras kunder som köpt den via dem. 44kr/mån.
Flyger inte hos mig så blir spännande att höra hur Tibbers kundtjänst nu kommer svara. Gissar jag inte är den enda som vägrar acceptera att bli påtvingad en månadskostnad.
Flyger inte hos mig så blir spännande att höra hur Tibbers kundtjänst nu kommer svara. Gissar jag inte är den enda som vägrar acceptera att bli påtvingad en månadskostnad.
Verkar inte gå att beställa en ny Ngenic från deras hemsida, och där står det 159kr/mån för standard.. Ser inte om det är andra kostnader också eller om det bara är månadskostnaden. Vore ju intressant att se.
Tror jag betalade drygt 4000kr och en ny verkar kosta runt 4500kr att köpa, vilket skulle motsvara drygt 2 år med standard abonnemanget. Så det borde väl vara en rimlig kompromiss att man får sitt inköpspris som ”tillgodo” på abonnemangskostnaden.
Tror jag betalade drygt 4000kr och en ny verkar kosta runt 4500kr att köpa, vilket skulle motsvara drygt 2 år med standard abonnemanget. Så det borde väl vara en rimlig kompromiss att man får sitt inköpspris som ”tillgodo” på abonnemangskostnaden.
För oss som har köpt varan (inom 3 år?) från tibber borde vi ju kunna reklamera varan, med hänvisning till att det är ett fel på varan. Varan gör inte det som den utlovat att göra, och det är därför fel på varan. Eftersom vi köpt den från tibber är tibber den vi reklamerar mot.
Tankar? Någon som redan skrivit till Tibber och fått svar?
Förslag till mail från chatgpt
Hej,
Jag kontaktar er med anledning av att jag köpt en produkt från Ngenic där funktionaliteten nu förändrats på ett sätt som jag menar utgör ett fel enligt konsumentköplagen.
Produkten består av både hårdvara och mjukvara, där styrning via app och molntjänst är en central och avgörande del av användningen. Jag informerades vid köptillfället inte om att denna mjukvarufunktionalitet skulle komma att kräva en separat månadskostnad.
Jag har nu informerats om att den centrala mjukvarustyrningen kommer upphöra att fungera om jag inte accepterar nya avgifter från en ny tjänsteleverantör. Detta innebär att produkten i praktiken förlorar sin huvudsakliga funktion.
Jag menar att detta är att betrakta som ett väsentligt avtalsbrott och därmed ett fel i varan enligt Konsumentköplagen 16–18 §§. Jag begär därför:
Om detta inte kan lösas i samförstånd, förbehåller jag mig rätten att gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning av ärendet.
Vänligen bekräfta mottagandet av detta mejl samt återkom med besked om hur ni ställer er till reklamationen.
Hej,
Jag kontaktar er med anledning av att jag köpt en produkt från Ngenic där funktionaliteten nu förändrats på ett sätt som jag menar utgör ett fel enligt konsumentköplagen.
Produkten består av både hårdvara och mjukvara, där styrning via app och molntjänst är en central och avgörande del av användningen. Jag informerades vid köptillfället inte om att denna mjukvarufunktionalitet skulle komma att kräva en separat månadskostnad.
Jag har nu informerats om att den centrala mjukvarustyrningen kommer upphöra att fungera om jag inte accepterar nya avgifter från en ny tjänsteleverantör. Detta innebär att produkten i praktiken förlorar sin huvudsakliga funktion.
Jag menar att detta är att betrakta som ett väsentligt avtalsbrott och därmed ett fel i varan enligt Konsumentköplagen 16–18 §§. Jag begär därför:
- Att ni utan kostnad återställer den ursprungliga funktionaliteten, eller
- Att jag får hävning av köpet och återbetalning, alternativt prisavdrag i proportion till värdeminskningen.
Om detta inte kan lösas i samförstånd, förbehåller jag mig rätten att gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning av ärendet.
Vänligen bekräfta mottagandet av detta mejl samt återkom med besked om hur ni ställer er till reklamationen.
AI svar från Tibber:S sweeeedo skrev:För oss som har köpt varan (inom 3 år?) från tibber borde vi ju kunna reklamera varan, med hänvisning till att det är ett fel på varan. Varan gör inte det som den utlovat att göra, och det är därför fel på varan. Eftersom vi köpt den från tibber är tibber den vi reklamerar mot.
Hej,
- Att ni utan kostnad återställer den ursprungliga funktionaliteten, eller
- Att jag får hävning av köpet och återbetalning, alternativt prisavdrag i proportion till värdeminskningen.
|
irriterande ändå att om man köpt via Tibber och mellanhand, så får man ändå bättre månadspris än om man köpt direkt av Ngenic. Fortfarande tveksam om jag kommer tycka att det är värt det, men sticker ändå i ögonen att man inte erbjuds ett åtminstone lika bra pris, men helst bättre egentligen.K kniv skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Jag har köpt "via" mitt elbolag, men köpte direkt av Ngenic.
Vi får se vad det landar i.
Vi får se vad det landar i.
Jo håller helt med. Men vi vet ju inte heller bakgrunden till förhandlingen och vad för argument som Tibber kört med. Antar det bygger på viss volym på något sätt ändå.JoLi81 skrev:
Finns ju en möjlighet att Tibber själva också bröstar en del av ”mellanskillnaden”, även om det kanske inte är det troligaste scenariot.
Blir riktigt förbannad. Det här borde inte vara tillåtet.Även om Ngenic gått i konkurs, och det självklart inte finns något att hämta där..
De uppköparna gör är ju att förstöra/ stänga ner funktionen på produkterna vi köpt(om man inte betalar och hoppar på abonnemang). Utan någon slags kompensation som hade kunnat göra att det kändes ok…
Av principskäl kommer jag inte betala en spänn..
E det bara och slänga skiten, eller kan man använda enheterna som innegivare med annan styrning?
De uppköparna gör är ju att förstöra/ stänga ner funktionen på produkterna vi köpt(om man inte betalar och hoppar på abonnemang). Utan någon slags kompensation som hade kunnat göra att det kändes ok…
Av principskäl kommer jag inte betala en spänn..
E det bara och slänga skiten, eller kan man använda enheterna som innegivare med annan styrning?
Det här är det man kan förvänta sig när man köper produkter som är ständigt uppkopplade, beroende av någon annans servrar och kanske även byggda på stängd källkod. Var glad över att det bara var en liten billig pryl den här gången, och inte en robotgräsklippare eller en bil.
Som konsument bör man tänka på vad som händer när tillverkaren inte längre finns. Gärna kräva att sakerna ska fungera offline och kunna lagas och modifieras av ägaren, utan några påtvingade låsningar.
Som konsument bör man tänka på vad som händer när tillverkaren inte längre finns. Gärna kräva att sakerna ska fungera offline och kunna lagas och modifieras av ägaren, utan några påtvingade låsningar.