Purre
M Moge Jdoge skrev:
Detaljplanen är från 1953 så den tillhör säkert de äldre detaljplanerna. Ska höra av mig till bygglovsavdelning imorgon, måste ju gå att lösa på något sätt
Den bör finnas tillgänglig på kommunens hemsida utan att behöva prata med dom. Annars spalje, stängsel eller häck som jag också nämnde.

Kan man bygga två spaljéer med en decimeters mellanrum och förskjuta plankraderna?

• Gilla
  • Wow
Aser och 1 till
  • Laddar…
Nej. Om flera spaljéer ihop ger ett avskärmande intryck kommer de klassas ihop som ett byggnadsverk.

Claes Sörmland
F Forza MoDo skrev:
Kan man bygga två spaljéer med en decimeters mellanrum och förskjuta plankraderna?
Med all sannolikhet skulle inte det hjällpa dig för det skulle av tillsynen och rättapparaten betraktas som ett plank som ju kräver bygglov. Det beror på att lagstiftningen bygger på bedömningar (tyckande) vad som är ett plank och inte.

Om du vill ha helt täckande för insyn är häck typiskt sett metoden, t ex tujahäck, avenbokshäck eller bokhäck.

Du kan också enligt ett avgörande i MÖD sätta upp heltäckande plasttextil/kapellduk på stolpar utan bygglov. Men hur snyggt är det? I fallet var det dessutom en riktig gettolösning med kapellduk uppsatt på ett gammalt stängsel:

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ar-ett-plank.553863/

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Möjligheterna att få ett 180cm högt staket beviljat på 100% prickmark skulle jag säga är kört. Finns flera rättsfall som säger att det inte är möjligt.

Enda gången jag sett att det är OK är om det till exempel råder en såpass stor bullerproblematik att man inte klarar dB värdena som finns för ut/inomhusmiljö.

En luftig spaljé som man sedan planterar klätterväxter på är däremot inte lovpliktigt. Nu kan också bygga ett staket/mur som är 120 cm högt utan lov.

Och visst kan man överklaga, men jag tror i ärlighetens namn inte att ni kommer någon vart med det 😟

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
M Moge Jdoge skrev:
Mjo, kan också tycka att plank förstör lite därför vill vi ha ett högt staket istället. Om vi inte får igenom det så ha vi pratat om att plantera tujor och personligen tycker jag att det nästa är fulare än ett rött staket men vi vill verkligen åt insynsskyddet
Ni kan ju bygga ett staket upp till en viss höjd (brukar vara 120 cm) med 50% luft (varannan ribba), och ovanpå detta en spalje (oftast anges riktlinjen till minst 70% luft, men det verkar variera från kommun till kommun) - då behöver ni inte ansöka bygglov.
Sen får ni plantera ngn form av klätterväxter för att få insynsskyddet.

Generellt sett skulle jag säga att för att få igenom en "mindre" avvikelse så handlar det om att ett par procent av det ni vill bygga kanske hamnar på prickmarken. Säg ett par meter. Är det "nästan allt" så är det inte en mindre avvikelse.

Att det är prickmark, även om det är en äldre detaljpan, är troligen just för att man inte skall kunna bygga höga plank som ger en helt annan gatubild, så att få till det känns svårt...

M Moge Jdoge skrev:
Härligt att höra att det kan gå igenom ändå! Vet inte om det blir problematiskt för oss då vårat bygge blir 17m långt och det blir typ 100% av det som står på prickade marken.

Blev ditt ärende godkänt direkt eller var du tvungen att överklaga beslutet och ta det till Byggnadsnämnden?
Vi hade en dialog med kommunen innan vi skickade in bygglovsansökan då vi var helt gröna på detta och hade massa frågor.
Så redan på förhand indikerade kommunen att detta kommer vara en mindre avvikelse.

Byggstängsel med presenning är ju inte bygglovspliktiga har det visat sig. Inte snyggt heller visserligen.

M Moge Jdoge skrev:
Hej. Vi äger ett hus där både huset och tomtgränsen är helt angränsande till en gång- och cykelbana. Parallellt med gång och cykelbanan så är det en en bilväg där även bussar kör. Nyligen har vi skickat in en bygglovsansökan för att uppföra en spaljé/högt staket på 180cm för att få lite insynsskydd samt reducera buller från vägen. Tyvärr blev det nekat just på grund av att det är prickad mark. Finns det någon chans att överklaga detta? Tydligen så går det att få igenom bygglov på prickad mark om det är en "liten avvikelse" men det känns ju ganska svår tolkat
Jag blir lite förvånad över många svar. Om det är förbjudet att bygga/anlägga något på prickmark så gäller väl förbudet för allt, oavsett om det är bygglovdpliktigt eller ej? Var står det att inskränkningar på prickmark endast gäller lovpliktiga byggen?

S Saxdaling skrev:
Jag blir lite förvånad över många svar. Om det är förbjudet att bygga/anlägga något på prickmark så gäller väl förbudet för allt, oavsett om det är bygglovdpliktigt eller ej? Var står det att inskränkningar på prickmark endast gäller lovpliktiga byggen?
Man får tex bygga friggebod (bygglovsfri komplementbyggnad) på prickad mark.

"Pickad mark i en detaljplan innebär att området inte får bebyggas med huvudbyggnader eller större komplementbyggnader. Det är en restriktion för att bibehålla luftighet och sikt. Undantag finns dock för enklare byggnader som friggebodar, Attefallshus (ofta) och ibland altaner, staket eller pooler"

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Det är dagsformen på bygglovsavd. är min erfarenhet. Jag fick avslag för plank på prickad mark, medans grannen mittemot fick bygglov för plank på prickad mark ett halvår senare. Oerhört rättsosäkert och frustrerande. Till din hjälp kan sägas att det motiverades som "liten avvikelse" så försök med det. Annars kan du göra som jag, byggde tätt staket upp till maxhöhden och sedan ett rastermönster för klätterväxter utöver det.

• Gilla
Mats48 och 1 till
  • Laddar…
Ibland kanske man glömmer fråga? Så här ser ett insynsskydd ut som gränsar till bussgata/gc-bana. Numera har bussarna tydligen sluta gå men det uppfördes som insynsskydd 2015

• Trästaket som fungerar som insynsskydd vid en bussgata/gång- och cykelbana, omgiven av grön gräsmatta och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Ibland kanske man glömmer fråga? Så här ser ett insynsskydd ut som gränsar till bussgata/gc-bana. Numera har bussarna tydligen sluta gå men det uppfördes som insynsskydd 2015
Så ditt förslag är att trådskaparn ska uppföra ett svartbygge?

Stabilt..

Värt att beakta är också att många kommuner per definition är emot plank då det skapar en ganska ogästvänlig gatumiljö. Enklaste lösningen är nog Thujahäck eller dylikt vilket i tillämpas av dom flesta idag.

• Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
Vi fick igenom ett plank på 150 cm med överliggare på 180. Ungefär samma förutsättningar som ni, prickmark och närmast angränsande mot en väg.
Detaljplanen säger att staket skulle finnas mot vägen, så om jag minns rätt resonerade kommunen då att det var en mindre avvikelse.
Insidan kläddes sen med armeringsnät och murgröna planterades.
Elva år senare ser det ut såhär från utsidan (dock tätt mot insyn efter 2-3 år)
Murgröna täcker ett högt plank intill en väg, med tät grönska som ger insynsskydd. Detaljrikt och lummigt landskap synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att det är höjden som gör att kommunen inte beviljar bygglov.
Hur högt staket får ni bygga?

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.